ظریف:

در آینده نزدیک نیازی به 190هزار سو نداریم

کدخبر: ۱۰۲۵۶۲
وزیر امور خارجه ایران گفت: درخواست ایران برای برخورداری از 190 هزار سو ظرفیت غنی سازی به سطح سرعت سانتریفیوژها بستگی دارد که می تواند 10 هزار تا یا صد هزار سانتریفیوژ باشد؛ اما هدف تولید 37 تن اورانیوم مورد نیاز برای تامین سوخت یک نیروگاه برق هسته ای است.

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از تجارت فردا، شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت‌وگویی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان انجام داده است که روزنامه شرق با پرداختن به بخش‌هایی از این مصاحبه آورده است: رئیس دستگاه سیاست خارجی کشور می‌گوید این یک فرصت تاریخی برای همه ماست تا بتوانیم به این فصل طولانی پایان دهیم و اگر افراد به سمت افقی متفاوت برای روابط بین‌الملل حرکت کنند توافق ممکن خواهد بود.

 وی همچنین می‌گوید من فکر می‌کنم دستیابی به توافق ممکن است اما ما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم. مساله این است که دستیابی به توافق ممکن است یا نه. ما در مورد یک توافق خوب یا یک توافق بد صحبت نمی‌کنیم بلکه در مورد یک توافق شدنی و نهایی صحبت می‌کنیم. چیزی که ما به آن نیاز داریم دستیابی به توافق در مورد عناصر مهم این پازل بزرگ است بنابراین چنین چیزی به یک توافق منجر خواهد شد که تمام اهداف ما را تضمین خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان به خواست ایران برای برخورداری از سانتریفیوژهایی که در حال حاضر در اختیار دارد، اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: زمانی که ما می‌گوییم 190 هزار سو لازم داریم بدین معنی است که این میزان برای تولید 37 تن صفحه سوخت یا میله سوختی برای یک نیروگاه هسته‌ای لازم است و این به شما یک هدف مشخص را معرفی می‌کند. 

1+5 هنوز رضایت ایران را جلب نکرده است


 روزنامه رسالت نیز با پرداختن به بخش‌های دیگری از این گفت‌وگو می‌نویسد که گروه 1+5 هنوز بسته اقداماتی که رضایت ما را جلب کند، ارائه نداده‌اند. وی به اختلاف‌های جدی میان طرفین مذاکره‌کننده پرونده هسته‌ای ایران اشاره می‌کند و می‌افزاید: اختلاف‌ها در این باره که طرف مقابل باید چه اقداماتی انجام دهد نیز هست. آنها هنوز بسته اقداماتی که برای ما رضایت‌بخش است به ما ارائه نداده‌اند. آنها باید به شیوه‌های جدی‌تری که به نگرانی‌های ما پاسخ می‌دهد دست یابند. وزیر خارجه در این مصاحبه تاکید می‌کند که اگر همه به دنبال حل مسائل هسته‌ای ایران باشند و به طرف دورنمایی متفاوت در روابط بین‌المللی حرکت کنند، توافق ممکن است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید