محمد مهدی بهکیش مطرح کرد

زمان ورود به اقتصاد دیجیتال است

کدخبر: ۱۰۳۵۴۲
صبح امروز میزگردی با عنوان اقتصاد دیجیتال و تولید ناخالص داخلی در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
به گزارش «اقتصادنیوز» در این میزگرد چند کارشناس اقتصادی مباحثی درباره  اقتصاد دیجیتال و تولید ناخالص داخلی مطرح کردند.

محمد مهدی بهکیش، دبیر کل و نایب رئیس کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی ICC در جریان این نشست خاطر نشان کرد: شاید 15 سال پیش امکانات بسیار محدود بود و بستر و زیر ساخت لازم برای انجام مبادلات اینترنتی و پیگیری و گسترش آن وجود نداشت. اما امروزه می‌توان در این عرصه ورود کرده و در جهت گسترش اقتصاد دیجیتال گام برداشت.

اسفندیار جهانگرد،رئیس پژوهشکده علوم اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست به بررسی مفاهیم اقتصاد دیجیتال پرداخت و اشاره کرد: ما در زمینه نفوذ تکنولوژی نسبت به کشور‌های توسعه یافته بسیار عقب هستیم و شکاف دیجیتال زیادی بین ما و کشور‌های توسعه یافته وجود دارد. ما همچنان برای توسعه به افزایش پهنای باند و تامین زیرساخت نیازمندیم.

وی در پاسخ به اینکه کالاهای دیجیتال در اقتصاد چگونه کار می‌کنند؟ افزود: امروزه کالاهای دیجیتال بخشی از دانش هستند و هم در تولید و هم در تقاضا موثرند. تولید و تقاضا به نوعی تحت اندازه شبکه هستند و اثرات شبکه هم بیشتر روی بازار و تقاضای این کالاها است.

اسفندیار جهانگرد در این نشست پنج عامل اصلی برای رشد اقتصادی آینده دنیا متذکر شد:

فشارهای سیاسی برای افزایش استاندارد زندگی

بهبود سیاست‌های اقتصاد کلان که به تکنولوژی مانیتورینگ برمی‌گردد

افزایش تجارت و بازرگانی

افزایش پویایی بخش خصوصی 

گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و اقتصاد دیجیتالی

در ادامه این نشست دکتر سعید مشیری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه‌های کانادا به بررسی آثار اقتصادی فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد.

وی کاهش قیمت اجناس دیجیتال را از ویژگی‌های پیشرفت تکنولوژی دانست و گفت: این درست است که سرمایه‌گذاری اولیه در بخش تکنولوژی بالا است اما، بعد از راه‌اندازی و شروع به کار در بسیاری از هزینه‌ها صرفه‌جویی صورت گرفته و حتی موجب درآمدزایی خواهد شد.

در پایان این نشست نیز، استقرار حاکمیت فن‌آوری اطلاعات یکی از شروط موفقیت بنگاه‌های بزرگ در بازار رقابتی امروز عنوان شد.
گزارش تصویری میزگرد اقتصاد دیجیتالی
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید