بلومبرگ گزارش داد

گران ترین بنزین دنیا در نفتی ترین کشور اروپا / قیمت بنزین در نروژ تقریبا 250 برابر ونزوئلا است

کدخبر: ۱۰۶۵۸۵
با وجود افزایش 75 درصدی قیمت بنزین در ایران در جریان فاز دوم حذف یارانه های انرژی، ایران از نظر قیمت بنزین در میان شصت ودو کشور مورد بررسی در جایگاه پنجاه وهشتم قرار گرفته است و هر گالن بنزین در این کشور با قیمت 1.52 دلار به فروش می رسد.
گران ترین بنزین دنیا در نفتی ترین کشور اروپا / قیمت بنزین در نروژ تقریبا 250 برابر ونزوئلا است

به گزارش «اقتصادنیوز» به نقل از بلومبرگ در سال 2014 میلادی قیمت بنزین در نروژ بیشتر از تمامی کشورهای دنیا بود. طبق این گزارش که شصت و دو کشور دنیا را مورد مطالعه قرار داده است،  ایران به عنوان پنجاه و هشتمین کشور دنیا از نظر قیمت بنزین معرفی شد. قیمت هر گالن (تقریبا 3.8 لیتر) بنزین در ایران در سال 2014 میلادی برابر با 1.52 دلار آمریکا اعلام شد و این قیمت در شرایطی حاصل شده است که ایران از سال 2012 میلادی تا کنون و بعد از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه قیمت هر گالن بنزین را 75 درصد افزایش داده است.

اولین کشور این فهرست نروژ است و در سال 2014 میلادی هزینه خرید یک گالن بنزین در این کشور برابر با 9.79 دلار آمریکا بوده است. این کشور که دارای ذخایر نفت و گاز زیادی است، یارانه ای به نفت و گاز نمی دهد و درآمد نفت خود را برای خدمات ملی و تامین هزینه های بهداشت و درمان و آموزش رایگان صرف می کند. نروژ یکی از بالاترین درآمدهای سرانه را در جهان دارد و با وجود بالا بودن قیمت هر گالن بنزین در این کشور باز هم تامین هزینه هر گالن بنزین کمتر از 3.5 درصد از درآمد روزانه ساکنان این کشور است.

دومین کشور دنیا از نظر قیمت بنزین هلند است و هر گالن بنزین در این کشور با قیمت 9.46 دلار آمریکا به فروش می رسد. کشورهای ایتالیا، دانمارک و یونان در این رده بندی در جایگاه سوم تا پنجم قرار گرفته اند. ژاپن در این رده بندی در جایگاه 38 دنیا قرار دارد و قیمت هر گالن بنزین در این کشور برابر با 5.84 دلار آمریکا است. چین در این رده بندی در جایگاه چهل و چهارم است و قیمت هر گالن بنزین در این کشور برابر با 4.73 دلار محاسبه شده و در کانادا که چهل و پنجمین کشور این فهرست است هر گالن بنزین با قیمت 4.50 دلار به فروش می رسد.

آمریکادر این رده بندی جایگاه 51 را دارد و هر گالن بنزین با قیمت 3.69 دلار عرضه می‌شود.

آخرین کشور در این رده بندی کشور ونزوئلا است که هر گالن بنزین را با قیمت 0.04 دلار آمریکا به مصرف کنندگان عرضه می کند. این کشور به دلیل داشتن منابع نفتی،  قیمت نفت و فراورده های آن را بسیار پایین نگه داشته است و مقامات با این ادعا که نفت حق مردم است اقدام به عرضه آن به مصرف کنندگان می کنند. هزینه پر کردن باک 39 گالنی یک خودروی شورلت suburban در ونزوئلا برابر با 1.56 دلار است، در حالی که در آمریکا 143.91 دلار برای پر کردن باک چنین خودرویی هزینه می شود و در نروژ هزینه پر کردن باک این خودرو برابر با 381.81 دلار اعلام شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید