بررسی‌های اقتصادنیوز از زمزمه‌های گرانی در یک بازار

تب‌و‌تاب شب عید بازار خودرو + جدیدترین جدول قیمت‌ها / متولی قیمت‌گذاری خودرو تغییر می‌کند؟

کدخبر: ۱۱۰۶۱۹
آزادسازی قیمت و خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری، احتمال افزایش قیمت خودرو را در سال آینده قوت بخشیده است.

فریبا رسولی: بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی که تولید خودرو در کشور افزایش یافته اما بازار خودروی داخلی در انتظار افزایش تقاضای مشتریان به سرمی‌برد.

اگرچه سیاست جدید خودروسازهای داخلی (عرضه خودرو با مدل 94) توانسته تا حدودی مشتریان را نسبت به خرید خودروهای داخلی ترغیب کند، اما این در شرایطی است که به تازگی صحبت از واگذاری مسوولیت قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت به بورس کالا به میان آمده و برخی از کارشناسان خودرو معتقدند خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری برای این کالا، باعث گران شدن خودرو در سال آینده خواهد شد.

در مقابل برخی فعالان بازار خودرو معتقدند واگذاری قیمت این کالا به بازار سبب خواهد شد مشتریان واقعی به سراغ کالای مورد نظرشان رفته و ان را بدون واسطه گران با قیمت مناسبی تهیه کنند و فاصله موجود میان قیمت کارخانه‌ای خودرو و قیمت بازار از بین برود.

خاتمه کش و قوس‌های وزارت صنعت و شورای رقابت ظاهرا جدی است و اخیرا بورس کالا برای بررسی نحوه و فرآیندکشف قیمت این محصول اعلام آمادگی کرده و شاید این بار برای همیشه ساز مخالف وزارت صنعت برای شورای رقابت دیگر شنیده نشود و اختلاف نظر رئیس شورای رقابت و وزیر صنعت بر سر اینکه خودرو کالایی انحصاری است یا نیست، اینکه شورای رقابت باید مسوویت نرخ‌گذاری را بر دوش بکشد یا نه فیصله پیدا کند. هرچند از نگاه بورسی‌ها فروش رقابتی خودرو در بورس کالا می‌تواند در چارچوب قراردادهای رایج مرسوم از جمله نقدی، نسیه و سلف صورت بگیرد اما آیا این امر می‌تواند بازار خودرو را در شرایط متفاوت، متعادل نگاه دارد؟ یا اینکه نعمت‌زاده بار دیگر قرار است سرنوشت شورای رقابت را برای بورس کالا تکرار کند؟

تب و تاب بازار شب عید
بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته به رسم هر سال با نزدیک شدن به شب عید بازار خودرو به جنب و جوش خواهد افتاد و خودروسازان در این میان می‌توانند به فروش‌های ویژه خود دست زده و بدین صورت مازاد محصولات خود را به فروش برسانند.

اما به نظر می‌رسد وضعیت بازار امسال خودرو به رسم هر ساله نبود و یخ آن کمی دیرتر از سال‌های گذشته در حال آب شدن است. بررسی‌ها نشان می‌دهد از آنجایی که یکی از دلایل کاهش حجم معاملات در بازار خودرو کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان است، این انتظار وجود دارد که افزایش وام خودرو از رقم هفت میلیون به 15 میلیون تومان بتواند کمی تقاضای مشتریان را تحریک کند. این در حالی است که فعالان این صنعت معتقدند کاهش تورم و افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان فقط می‌تواند گره رکود را در بازار خودرو باز کند.

از طرفی در سال‌های اخیر هر خودرویی که توسط خودروساز داخلی در ایام پایانی سال تولید می‌شد، با مدل همان سال به مشتریان تحویل داده می‌شد حتی خودروهایی که در روزهای آخر اسفندماه به بازار عرضه می‌شدند همین سرنوشت را پیدا می‌کردند، با این حال اخیرا اطلاعیه جدید خودروسازان این سنت هرساله بازار را شکسته و از این پس خودروها با مدل سال ۹۴ به بازار عرضه می‌شوند. بنابراین هرچند در سال‌های گذشته مدل دیگری در بازار خودرو باب بود اما به نظر می‌رسد حالا شانس با خریداران یار شده و گلایه‌های آنها نسبت به این موضوع به زودی رنگ می‌بازد. حال که پلاک شدن خودروها با مدل سال ۹۴ کلید خورده است شاید بتواند این روزهای بازار را با تکانه‌ای رقم بزند و دست کم اندکی رونق را در معاملات خودرو به وجود آورد. از این رو فعالان این بازار معتقدند فروشندگان خودرو که چند سالی است بازار شب عیدشان راکد است، با ورود خودرو مدل سال ۹۴ شاید کمی وضعیت معاملات‌شان بهبود پیدا کند.

قیمت

(تومان)

نام خودرو

20.700.000

پراید 111

37.000.000

پژو 206 v8

34.700.000

پژو پارس

29.900.000

سمند

44.000.000

پارس تندر

44.200.000

تندر 90 e2

57.000.000

تندر 90 (اتوماتیک)

30.500.000

پژو 405

75.000.000

 سراتوی داخلی سایپا (دنده‌ای)

95.000.000

سراتو داخلی (اتوماتیک)

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید