گزارش اقتصادنیوز از یک پیشنهاد روی میز وزارت بهداشت

داروهای قاچاق رسما رایگان توزیع می‌شوند / سازمان اموال تملیکی داروهای قاچاق را به حراج می‌گذارد؟

کدخبر: ۱۱۱۴۹۵
در حالی که مقامات وزارت بهداشت معتقدند استفاده از داروهای قاچاق به هر شکل غیرقانونی و همراه با تبعاتی است، مدیر عامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی از آمادگی این سازمان برای استفاده حتی رایگان داروهای قاچاق برای مصارف داخلی خبر داده است.
داروهای قاچاق رسما رایگان توزیع می‌شوند / سازمان اموال تملیکی داروهای قاچاق را به حراج می‌گذارد؟

به گزارش اقتصادنیوز، داروهای قاچاق تاکنون به هر شکلی که به کشور وارد می‌شد، پس از کشف معدوم می‌شدند. تا جایی که در سال 93، پس از کشف حدود 134 میلیارد ریال داروی قاچاق به کشور ، همه این میزان از بین رفت.

بر این اساس این داروها و کلیه اموال قاچاق پس از ضبط شدن در مبادی غیررسمی، به سازمان اموال تملیکی واگذار می‌شوند. بر همین اساس نیز، این سازمان نسبت به سرنوشت این کالاهای ضبط شده تصمیم می‌گیرد.

اما در حوزه دارو، وضع قدری متفاوت است، چرا که تحریم‌هایی که در سال‌های گذشته به کشور وارد شده، حوزه سلامت را بر آن داشته که وارد تولید داروهای بومی شود تا خلاء کالاهای تحریمی را جبران کند. در همین مورد چندی پیش نیز وزیر بهداشت از 12 قلم داروی جدید رونمایی کرد تا تولید داروهای داخلی بازهم اوج بگیرد.

در این میان اما به نظر می‌رسد که راهکار دیگری نیز برای پر کردن این خلاء در حال بررسی است تا بتوان از داروهای قاچاق کشف شده هم استفاده کرد.

اردشیر محمدی در همین رابطه و در بیان جزئیات ورود داروهای قاچاق به بازار رسمی دارو به اقتصادنیوز گفت: به طور معمول وزارت بهداشت به سلامت داروهایی که به عنوان قاچاق تحویل سازمان اموال تملیکی می‌شود، ورود نمی‌کند. چرا که معتقد است گواهینامه‌های بین‌المللی یا فاکتورهای لازم را برای بررسی ندارند.

وی ادامه داد: با این حال، ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که می‌توانیم با وزارت بهداشت در این رابطه وارد همکاری شویم تا اگر این وزارتخانه نیز موافق بود، برخی داروهای توقیفی قاچاق را دوباره وارد بازار رسمی دارو کنیم.

محمدی توضیح داد: این کار به این دلیل صورت می‌گیرد که برخی داروهای قاچاق، قابلیت استفاده را دارند و می‌توانیم آن را به نازل‌ترین قیمت و حتی به صورت رایگان به شخصیت‌های حقیقی یا حقوقی واگذار کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دارویی که قاچاق شده، مشکل سلامت ندارد که به صورت غیررسمی وارد شده است؟ گفت: قاچاق به این معنا نیست که دارو مسئله‌دار است. در حقیقت بسیاری از داروهای قاچاق امکان ورود به صورت رسمی را داشته‌اند اما تنها برای سود بیشتری که واردکننده در نظر داشته، از مبادی غیررسمی وارد کشور شده است.

وی حجم داروهای انهدام شده از سوی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی را 134 میلیارد ریال در سال 93 دانست و گفت: این حجم دارو امکان ورود به بازار داروی داخل را دارد. هرچند که داروهای قاچاق به صورت تدریجی در این سازمان انهدام می‌شوند اما اگر وزارت بهداشت تمایل به همکاری با ما را داشته باشد، می‌توانیم این حجم را وارد بازار داخل کنیم.

واکنش کارشناسان سلامت
این صحبت‌های محمدی در حالی است که کارشناس معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت این کار را خلاف مقررات دانست. منان حاجی محمودی در در این رابطه به اقتصادنیوز گفت: دارویی که از سیستم توزیع قانونی کشور وارد نشده و مجوزها را نیز رد نکرده باشد، قاچاق است و باید منهدم شود.

وی معتقد است که ورود چنین داروهایی خلاف مقررات است و می‌تواند مخل سلامت نیز باشد، چرا که ممکن است به هر دلیلی نتوان آن عاملی را که سبب شده دارو به صورت غیر رسمی وارد کشور شود شناسایی کرد.

با این حال، سازمان اموال تملیکی منتظر نظر وزارت بهداشت است تا بتواند از این داروهای قاچاق کشف شده بتوان استفاده کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید