گفت‌وگوی اقتصادنیوز با یحیی آل‌اسحاق:

آینده روابط تجاری ایران و عراق/تردد تجاری دو کشور آزاد می‌شود

کدخبر: ۱۱۹۱۳۶
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با پیش‌بینی وضعیت مبادله تجاری ایران و عراق با یکدیگر، درباره آخرین وضعیت تفاهم تجارت آزاد بین این دو کشور توضیحاتی ارائه داد.

یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با اقتصادنیوز در مورد آینده روابط تجاری ایران و عراق گفت: ایران در کنار صادرات پنج میلیارد دلار کالا به عراق، خدمات فنی و مهندسی نیز به این کشور صادر می‌کند. یعنی نیمی از صادرات ما به عراق صادرات کالاست و نیمی هم صادرات خدمات است که رقم عمده‌ای محسوب می‌شود.

وی ادامه داد:قرار است مجموعه صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها از 12 به 25 میلیارد دلار برسد که این هم شدنی است. یعنی قرار است مجموعه صادرات کالا، خدمات فنی و مهندسی، سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها و خدمات زیارتی و توریستی دو طرف به این مقدار برسد.گردشگری زیارتی و سلامت میان ایران و عراق بسیار زیاد است و دو طرف حجم زیادی از گردشگر را دارند که رقم قابل توجهی می‌شود. درست است که هدف تجارت میان دو کشور رقم بزرگی است اما شدنی به نظر می‌رسد.

آل‌اسحاق اضافه کرد: شاید به نظر برسد که رساندن تجارت ایران و عراق به 25 میلیارد دلار در سال شعار باشد اما در حقیقت شعار نیست و امکان عملیاتی شدن آن هست.

وی در مورد تجارت آزاد بین ایران و عراق که مدتیست مطرح شده هم توضیح داد: دولت عراق در بدنه خود هنوز به نتیجه نهایی نرسیده و قرار شده است تا چند ماه آینده مبادلات براساس همان تعرفه‌های سابق انجام شود.حال باید دید در صورت امضای قرارداد تجارت آزاد وضعیت تعرفه‌های ایران و عراق چگونه می‌شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق متذکر شد: البته باید ذکر کنم که مفهوم تجارت آزاد تعرفه صفر نیست و با انعقاد چنین قراردادی تعرفه‌ها به هیچ عنوان صفر نمی‌شود.تعرفه‌ها در این شرایط توافقی تعیین می‌شود.اما مهمترین دستاورد آن، این است که قدری روابط میان کشورها تسهیل و برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تر می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید