اقتصادنیوز بررسی می کند:

علت کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی چیست؟

کدخبر: ۱۲۲۰۴۶
کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی در بهار امسال خبر جدیدی نیست . چرا که این کاهش تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی از زمستان سال گذشته آغاز شد و تاکنون هم ادامه دارد. 
علت کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی چیست؟

به گزارش اقتصاد نیوز ، خردادماه امسال خبر کاهش 33 درصدی صدور پروانه ساختمانی در فروردین‌ماه نسبت به سال گذشته اعلام شد. بر اساس آخرین آمارها میزان صدور پروانه‌های ساختمانی نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است و در فروردین‌ماه امسال برای حدود 3697 واحد مسکونی پروانه صادر شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 33.8 درصد کاهش داشته است.

اکنون نیز مرکز آمار در گزارشی دیگر از کاهش صدور ۲۹.۱ درصدی پروانه‎های صادره ساختمانی در زمستان ۹۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن در تهران و ۳۷.۷ درصدی در کل کشور خبرداده است .از این رو به نظر می‌رسد کاهش تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی با شروع زمان رکود بازار مسکن همراه شده‌است. به گونه‌ای که از زمستان 92 زمزمه‌های کاهش صدور پروانه ساختمانی شنیده می‌شد و برخی کارشناسان کاهش ساخت و ساز در سال 93 و 94 را پیش‌بینی می‌کردند. برخی از آن‌ها نبود زمین در کلان‌شهر تهران و برخی دیگر افزایش تراکم را دلیل کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی اعلام کردند.

بر این اساس مرکز آمار ایران طبق آخرین گزارش خود از میزان صدور پروانه‌های ساختمانی درکل کشور در سال 93 اعلام کرده است که در زمستان سال در تهران ، تعداد ۱۹۳۹۴ واحد مسكونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران، پيش‌‌بينی شده است كه نسبت به فصل گذشته حدود ۳۰.۳ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۲۹.۱ درصد کاهش داشته است. ‌ متوسط تعداد واحد مسكونی برای هر يک از اين پروانه‌ها ۷.۸ واحد بوده است.

حالا برخی انبوه‌سازان در این باره معتقدند که دیگر تهران جایی برای ساخت وساز جدید ندارد و باید هر ساخت و ساز جدیدی که در تهران انجام می‌شود در بافت فرسوده و و در بخش بهسازی و نوسازی باشد .

توزيع پروانه‌های ‌احداث ‌ساختمان ‌مسكونی برحسب نوع اسكلت‌ و ‌مصالح عمده‌ به‌كار رفته در بنای آن‌ها در زمستان ۹۳ نشان می دهد كه ۳۵.۳ درصد اين پروانه‌ها برای احداث ساختمان‌های اسكلت فلزی و ۶۴.۴ درصد برای احداث ساختمان‌های بتون‌آرمه بوده است.

براین اساس در زمستان سال گذشته تعداد ۱۱۵۴۳۴ واحد مسكونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری های كشور پيش‌‌بينی شده است كه نسبت به فصل گذشته حدود ۷۷.۳ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۳۷.۷ درصد کاهش داشته است.

در این باره نیز سهراب مشهودی بر این باور است که یکی از مشکلات بر سر راه ساخت‌وساز ساختمان‌ها در کشور، نبود فرهنگ ساخت و ساز در اختیار کارفرماست که این مشکل بعد از انقلاب اسلامی بیشتر شد و باعث شد در این بخش با کاهش ورود تکنولوژی از دیگر کشورها کمی عقب‌تر باشیم.

به گفته این عضو عضو سازمان نظام مهندسی، در صورتی که ساختمانی منظر ساختمان دیگر را ببندد، باید توقف ساخت بگیرد که البته این طرح هم در مصوبه ذکر‌شده وجود داشت که در حال حاضر لغو شده است. در این بین ممکن است مهندسان در سال‌های اخیر به حدی از توان ساخت و ساز و طراحی رسیده باشند، اما همان‌گونه که گفته شد یکی از مشکلات مهم نبود و کمبود تکنولوژی ساخت است. این مشکلات برای شهرهای بزرگی همچون تهران بیداد می‌کند. چرا که برج‌سازی در این شهرها لازم است.

وی معتقد است : هر شهری همچون موجود زنده است که باید از سه بعد رشد کند. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت برای شهر ۵۰ هزارنفری ساختمان ۱۰طبقه ساخته شود، همان‌طور هم نباید انتظار داشت برای شهر پنج میلیون‌نفری هم فقط ساختمان یک‌طبقه ساخته شود. بر این اساس باید علاوه بر نوع ساخت و میزان ساخت و ساز، مکان‌یابی مناسب هم صورت گیرد. باید مشکلات دسترسی برطرف شده باشد و ساخت و سازها بر اساس ضابطه شهرسازی و رعایت فاصله میان هر برج ساخته شود. این به این معنی است که هر اندازه بعد شهر بیشتر می‌شود به صورت منطقی باید ارتفاع آن هم بیشتر شود.

مشهودی دراین باره به اقتصادنیوز اظهار کرد: حال اگر تهران به روال دیگر شهرها ساخته می‌شد باید . 5.2برابر بر تراکم آن افزوده می‌شد بنابراین به همان نسبت 5.2 برابر هم سطح آن کوچک‌تر می‌شد و در مقابل ترابری کمتر و مشکلات کمتری را در بر می‌گرفت، اما نه به صورت فعلی که هر زمینی بدون مطالعات و بدون حقوق همسایگی و بدون حقوق بهره‌ور و برابر شهروندان ساخته و واگذار می‌شود.

در حال حاضر ساختمان‌هایی در کشور و به ویژه در تهران ساخته می‌شوند که 100 درصد سطح اشتغال دارند. این بدین معنی است که طبق ضوابط شهرسازی باید برای هر نفر حداقل پنج متر در نظر گرفته شود در حالی که بر اساس تراکم فعلی برای هر نفر یک متر در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر بخواهیم ساخت و سازها غلط نباشد بهتر است اصلاً ساختمان‌های بلند نباشند، اما اگر بخواهد صحیح باشد، مشکلی وجود ندارد مگر اینکه مکان مناسب انتخاب شود. در ضابطه لغو‌شده باید فاصله هر برج به اندازه نصف ارتفاع برج کناری باشد همچنین اندازه‌گیری عرض معبر و معبرکشی نیز در طراحی برج موثر است.

وی افزود: در مجموع در حال حاضر با سقف جمعیتی که طرح جامع برای تهران تعیین کرده است و این حجم ساخت و ساز در منطقه ۲۲ تهران، این‌گونه برآورد می‌شود که دیگر حتی یک متر ساختمان هم نباید ساخته شود. نه فقط ساختمان بلند بلکه تا زمانی که طرح جدید قرائت نشود و مطالعات روی آن صورت نگیرد، نباید یک متر دیگر هم ساختمان ساخته شود.

این عضو سازمان نظام مهندسی گفت: به نظر من سقف جمعیتی تهران پر شده است چرا که با این حجم ساخت و ساز که در حال حاضر در تهران صورت می‌گیرد، از سقف جمعیتی تهران عبور می‌کند. به عقیده من جز کسانی که خانه‌هایشان افزوده است به همان مقدار یک متر تراکم دیگر نباید در تهران داده شود. در طرح جامع تهران تصویب شده است که دیگر سقف جمعیتی تهران پر شده است. اما طرح فکر می‌خواهد و نمی‌شود شهرداری خلاف آن طرح عمل کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید