اقتصادنیوز بررسی کرد:

چرا شرایط وام 80میلیونی مسکن تغییر کرد؟/شرایط جدید چه تاثیری دارند؟

کدخبر: ۱۲۲۴۴۹
بعد از گذشت یک ماه از آغاز به کار حساب پس‌انداز مسکن یکم از سوی بانک‌ مسکن و وزارت راه و شهرسازی، دوباره جزئیات جدیدی از شرایط اعطای وام 80 میلیون تومانی و افتتاح این حساب اعلام شده‌ است. اما این تغییر شرایط برای چه است و چقدر می‌تواند موثر باشد؟

به گزارش اقتصادنیوز، به نظر می‌رسد اعلام شرایط جدید که به گفته وزارت راه و شهرسازی شرایط تکمیلی دریافت وام محسوب می‌شود به قصد جذب بیشتر متقاضیان است. به گونه‌ای که برخی صاحبنظران بر این باورند که این گونه وام‌ها بااستقبال کمی همراه است و درحال حاضر که بازار مسکن با کاهش قدرت خرید از سوی متقاضی همراه شده‌، این وام‌ها نیز تاثیر چندانی بر بازار ندارد .
  
ازاین رو وزارت راه و شهرسازی به تازگی اطلاعاتی جدید از نحوه دریافت وام 80میلیون تومانی برای متقاضیان اعلام کرده که در این جزئیات‎ حتی جزئیات خانه خریداری شده هم ذکر شده،‌ اما آنچه بیش از همه مورد توجه‌ به نظر می‌رسد، تفاوت دریافت وام 80 میلیون تومانی با افتتاح حساب پس‌انداز مسکن یکم و تسهیلات 80میلیون تومانی است .
  
بنابراین بانک مسکن اعلام کرده که متقاضیان دریافت وام مسکن 80 میلیون تومانی باید در زمان افتتاح حساب پس‌انداز مسکن یکم، شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را در این بانک سپرده‌گذاری کنند؛ ولی برای دریافت وام ۸۰ میلیونی باید در شش دوره شش ماهه، حداقل متوسط موجودی به مبلغ ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (در هر دوره به صورت مجزا) را در حساب خود داشته باشد تا متقاضی بتواند پس از ۳۶ ماه (سه سال) این وام را دریافت کند؛ اما اگر بخواهد بعد از گذشت دو دوره شش ماهه (یک سال) وام ۸۰ میلیون تومانی دریافت کند، باید حداقل موجودی متقاضی در پایان یک سال از زمان افتتاح حساب ۴۰ میلیون تومان باشد.

این درحالی است که به تازگی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در تشریح سیاست وزارت راه و شهرسازی درباره توسعه پس‌انداز مسکن گفته است که در مدت حدود 25 روزکاری حساب پس‌انداز مسکن یکم، رقمی معادل ۱۸۰ میلیارد تومان در بانک مسکن سرمایه‌گذاری شده و روز به روز بر حجم این سپرده‌ها افزوده می‌شود و این ارقام نشان‌دهنده استقبال خوب مردم از حساب پس‌انداز مسکن یکم است.

حامدمظاهریان در اواسط تیرماه امسال گفته بود که تاکنون حدود 5200 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که این یعنی معادل یک هزار میلیارد ریال در این صندوق سپرده‌گذاری شده است .  

به گزارش اقتصادنیوز، بانک مسکن در اعلام جزئیات جدید شرایط متقاضیان دریافت وام ۸۰ میلیون تومان خرید مسکن هم اعلام کرده که متقاضیان متأهل، باید سرپرست خانوار باشند. همچنین آن دسته از سرپرستان خانواری که همسر آنان فوت یا جدا شده ولی حضانت فرزند بر عهده آنان است، می‌توانند حساب پس‌انداز مسکن یکم افتتاح کنند.

همچنین در شرایط تکمیلی آمده است متقاضی دریافت تسهیلات نباید خود، همسر یا فرزندان صغیر وی از تسهیلات بانک مسکن یا سایر بانک‌ها برای خرید، احداث واحد مسکونی، انتقال سهم‌الشرکه یا تغییر واحد مسکونی استفاده کرده باشد.

از این رو گفته شده‌است که دریافت‌کنندگان وام جعاله ۱۰ میلیون تومانی بانک مسکن و سایر بانک‌ها نیز نمی‌توانند متقاضی دریافت این تسهیلات شوند؛ ولی دریافت‌کنندگان وام‌های خرید یا جعاله مسکن مؤسسات مالی و اعتباری (غیر از بانک‌ها) می‌توانند متقاضی دریافت تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی بانک مسکن باشند.

از دیگر شرایط متقاضی،  دریافت نکردن امکانات دولتی تهیه مسکن بر اساس استعلام فرم «ج» از وزارت راه و شهرسازی شامل زمین، مسکن، تسهیلات یارانه‌ای و ... است.

آن‌گونه که در شرایط جدید بانک مسکن برای اعطای تسهیلات مسکن آمده ، واحد مسکونی مشمول تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی این بانک باید علاوه بر نوساز بودن،‌ مقررات ملی ساختمان و آیین‌نامه ۲۸۰۰ در ساخت آن رعایت شده و تأییدیه استحکام بنا را دریافت کرده باشد.

بانک مسکن نوساز بودن ملک را گذشتن حداکثر هفت سال از تاریخ صدور جواز ساخت و سه سال از تاریخ صدور پایان کار ساختمانی اعلام کرده است.

حالا متقاضیان دریافت وام مسکن 80میلیون تومانی باید در زمان افتتاح حساب پس‌انداز مسکن یکم، شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را در این بانک سپرده‌گذاری کنند؛ ولی برای دریافت وام ۸۰ میلیونی باید در شش دوره شش ماهه، حداقل متوسط موجودی به مبلغ ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (در هر دوره به صورت مجزا) را در حساب خود داشته باشد تا متقاضی بتواند پس از ۳۶ ماه (۳ سال) این وام را دریافت کند؛ اما اگر بخواهد بعد از گذشت دو دوره شش ماهه (یک سال) وام ۸۰ میلیون تومانی دریافت کند، باید حداقل موجودی متقاضی در پایان یک سال از زمان افتتاح حساب ۴۰ میلیون تومان باشد.

به گزارش اقتصادنیوز، از نیمه دوم خردادماه تاکنون بانک مسکن تسهیلات خرید و ساخت مسکن را تحت عنوان صندوق پس‌انداز مسکن یکم به خانه اولی‌ها پرداخت می‌کند که سقف فردی تسهیلات قابل اعطا بر روی هر واحد در شهر تهران ۸۰۰ میلیون ریال، در شهرهای بزرگ بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰۰ میلیون ریال و سایر مناطق شهری معادل ۴۰۰ میلیون ریال است که به وام‌های 40، 60 و 80 میلیون تومانی معروف شده‌اند. 

در این باره نیز کیوان شادمان معتقد است که دولت در حال تسهیل شرایط خانه برای مردم است و به نظر می‌رسد پس از توافقات هسته‌ای می‌خواهد خود را از سیاست‌های انقباضی و این وضعیت اقتصادی خارج کند.

به گفته این کارشناس ، به نظر نمی رسد تسهیل یا تغییر در شرایط دریافت وام مسکن به دلیل استقبال کم متقاضیان باشد ، بلکه حتما دولت این ظرفیت را در اقتصادش می‌بیند که این شرایط را تسهیل بخشیده است.
  
وی معتقد است: انگار دولت می‌خواهد با پرداخت وام‌های مسکن شرایط خرید مسکن را برای مردم تسهیل بخشد و از این وضعیت ریاضت اقتصادی و سیاست انقباضی عبور کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید