علی‌رغم رشد چند سنتی در ابتدای هفته

بازار نفت کم‌فروغ باقی ماند/ برنت 48 دلار

کدخبر: ۱۲۹۶۶۰
در پی نامناسب ماندن چشم‌انداز تقاضا و عرضه مازاد در ماه‌های اخیر، در آغاز معاملات روز دوشنبه قیمت نفت خام همچنان پایین باقی ماند.
بازار نفت کم‌فروغ باقی ماند/ برنت 48 دلار
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، در بازار معاملات آتی روز دوشنبه، هر بشکه نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه پیش رو به قیمت 44 دلار و 68 سنت معامله شد که 8 سنت بیشتر از جلسه گذشته بود، ولی همچنان 12 درصد زیر اوج آن در اکتبر قیمت داشت.قیمت هر بشکه نفت برنت نیز با 5 سنت رشد در مقایسه با هفته گذشته به 48 دلار و 4 سنت رسید.

بانک ANZ اعلام کرد که انتظار می‌رود در ادامه سال نیز قیمت‌ها همچنان پایین باقی بماند. این بانک در گزارشی اظهار داشت: «با توجه به شرایط کمبود تقاضای موجود ما نسبت به قیمت کالاهای اساسی تا پایان سال همچنان محتاط عمل می‌کنیم.»

در طرف تقاضا، ‌شرکت تحقیقات انرژی اسپکتز اعلام کرد: «در چشم انداز سه ماهه این شرکت،‌ کاهش سریع در میزان تقاضای روزانه 0.8 میلیون بشکه پیش بینی می‌شود که کمترین سرعت رشد در 5 فصل  اخیر است.»

انرژی اسپکتز افزود:‌‌ «مازاد عرضه موجود در بازار نفت خام در حال سرایت به بازار محصولات پالایشگاهی‌است، ‌به طوری که میزان ذخیره این محصولات در سه ماهه سوم روزانه 0.6 میلیون بشکه افزایش داشته است. موجودی در حال افزایش و همچنین زمستان معتدل برای اروپا و آمریکای شمالی در اثر ال‌نینو، احتمالا منجر به کاهش مصرف محصولات پالایشگاهی و استفاده کمتر از نفت خام توسط پالایشگاه‌ها خواهد شد. بازار جهانی نفت همچنان از رسیدن به تعادل دور است.»

بانک مورگان استنلی اما اعلام کرد: «نسبت به میزان تقاضای نفت در گزارش روز دوشنبه خوش‌بین است.»

این بانک اضافه کرد:‌ «ما نیز معتقدیم محصولات پالایشگاه‌ها در این دوره با کندی رشد مواجه خواهند بود. با این وجود،‌ به نظر میزان تقاضا در حال رشد بوده و هرگونه دیدی به عرضه مازاد وابسته به محصول موقت خواهد بود. حاشیه سود جهانی پالایشگاه‌ها در حال کاهش است ولی در جزئیات هنوز نکات مثبتی دیده می‌شود.»

فاتح بیرول، دبیراجرایی آژانس بین‌المللی انرژی روز دوشنبه اعلام کرد: «به دلیل قیمت‌های پایین نفت، در سال 2016 سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش احتمالا با افت مواجه خواهد بود. در حالی که در سال جاری میزان سرمایه گذاری‌های نفتی بیش از یک پنجم کاهش یافته است.»

بیرول خاطرنشان کرد: «اگر این موضوع رخ دهد، برای اولین بار در دو دهه اخیر خواهد بود که میزان سرمایه‌گذاری‌های نفتی دو سال پی‌درپی کم شده است.»

بر اساس برآورد شرکت نفتی سویفت، از زمان سقوط قیمت نفت در سال گذشته، صنعت نفت و گاز با کاهش 200 هزار فرصت شغلی مواجه شده است.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید