تحلیلی از عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی

فساد 2.7 میلیارد دلاری آفتابه دزدی که نیست/در دولت سابق بدنه کارشناسی دولت از درون متلاشی شد / برای حل اصلی‌ترین مسائل نیازمند یک اجماع سیاسی هستیم

کدخبر: ۱۳۱۶۹۴
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات خاص ناشی از برخی اتفاق‌های دوران دولت نهم و دهم توصیه کرده که باید با ریشه‌های پوپولیسم جنگید نه عوارض آن.
فساد 2.7 میلیارد دلاری آفتابه دزدی که نیست/در دولت سابق بدنه کارشناسی دولت از درون متلاشی شد / برای حل اصلی‌ترین مسائل نیازمند یک اجماع سیاسی هستیم

به گزارش اقتصادنیوز، عباس آخوندی در تحلیلی که در اختیار دو رسانه هفته‌نامه‌ تجارت‌فردا و سایت تحلیلی اقتصادنیوز قرار داده، ابتدا به مشکلات اساسی ناشی از برخی اتفاق‌های دوران دولت سابق اشاره کرده و سپس نوشته است: «پوپولیسم ما را به جایی برد که نخبگان را خانه نشین کرد و افرادی که تا پیش از آن حتی جایگاه اجتماعی مناسبی نداشتند، به مراکز مهم دولتی آمدند و در آن رخنه کردند. امروز یکی از مسائل اساسی دولت افراد ناکارمدی است که در دولت قبل به کار گرفته شده اند و کار را برای پیاده سازی سیاستگذاری ها سخت کرده اند.»

آخوندی سپس به مساله متلاشی شدن بدنه کارشناسی دولت از درون اشاره و عنوان کرده است: «واقعیت این است که بدنه کارشناسی دولت از درون متلاشی شده است، چرا که افراد نخبه یا بازنشست شده اند، یا ازدنیا رفته اند، یا اینکه به لحاظ حاکم نبودن مدیریت علمی بر کشور در هشت سال دولت نهم و دهم افراد لایق و کارآمد یا خانه نشین شده اند یا به دیگر کشورها مهاجرت کرده‌اند. از وزارتخانه ها پوسته‌ای باقی مانده و هسته آن از هم شکافته شده است. افراد شریف و نجیب و کار بلد لایه های اول و دوم همگی از دولت رفته اند و بهترین نیروها کسانی را تشکیل می‌دهند که روزگاری نیروی درجه سه بوده‌اند.»

این عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه این گونه نسخه داده است: «حل این موضوع یک اجماع سیاسی نیاز دارد. یعنی در ابتدا نیازمند یک فهم درست از این مساله هستیم و بعد هم پذیرش ریسک سیاسی آن را نیاز داریم. وقتی که می‌خواهید این موضوع را در مقابل صف‌آرایی خیلی روشن پوپولیسمی تخریب کننده عنوان کنید باعث خواهد شد ریشه‌های هر تصمیم سیاسی را بخشکاند. پوپولیسم با این موضوع مبارزه می‌کند و وقتی شما می‌خواهید وارد مبارزه گسترده با فساد شوید باید بدانید که هیچ وقت فساد 2.7 میلیارد دلاری بدون یک پشتیبانی سیاسی و اقتصادی در سطح بالا، غیر ممکن است که رخ دهد. این کار آفتابه دزدی نیست که یک نفر بر اساس استیصال مالی دزدی کرده باشد. این اتفاق تصادفی نبوده که بخواهد عوامل آن هم به صورت تصادفی محاکمه شوند.»

آخوندی در نهایت نیز این گونه توصیه می‌کند: «در هر صورت برای حل اصلی‌ترین مسائل نیازمند یک اجماع سیاسی هستیم و تا این اجماع به وجود نیاید نمی توان با فساد موجود در کشور مبارزه کرد. دارایی‌هایی سمی بانک ها یکی از مهم ترین مسائل فعلی کشور هستند و اگر برای سم زدایی آن کاری نکنیم قاعدتا بستر مناسبی برای رشد اقتصادی فراهم نخواهد شد. باید با ریشه‌های پوپولیسم جنگید نه عوارض آن. اگر با عوارضش بجنگیم و مجبوریم همان منطق را بپذیریم. در واقع عملاً منطق پوپولیسم را می‌پذیریم و آنگاه می‌خواهیم با پوپولیسم بجنگیم که در این صورت در زمین پوپولیسم بازی خواهیم کرد.»

متن کامل این تحلیل را اینجا بخوانید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید