رسیدن ذخایر چین به بالاترین سطح یکساله باعث شد

سقوط آزاد سنگ‌آهن جهانی

کدخبر: ۱۴۳۳۳۹
پس از اینکه با اقدام مقامات محلی برای کاهش سفته‌بازی در بورس آتی سنگ‌آهن، موجودی ذخایر بنادر چین به بالاترین سطح خود در بیش از یک سال اخیر رسید، قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی آسیا به شدت سقوط کرد.
سقوط آزاد سنگ‌آهن جهانی
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، در معاملات آتی سنگاپور هر تن سنگ‌آهن برای تحویل در ماه ژوئن با افتی 9.1 درصدی 50 دلار و 50 سنت معامله شد؛ در حالی که در بورس دالیان سنگ‌آهن افتی 7.1 درصدی را تجربه کرد. قیمت هر تن سنگ آهن برای تحویل فوری به بندر کینگ‌دائو در هفته گذشته 12 درصد سقوط داشت و بدترین هفته خود را از سال 2011 به ثبت رساند.

پس از اینکه نشانه‌های ثبات اقتصادی، موج بی‌سابقه‌ای از سفته‌بازی را در چین به راه انداخت، قیمت سنگ‌آهن به بالاترین سطح 15 ماه اخیر خود رسیده بود.

این رشد باعث شد تا مقامات قانون‌گذار اقدامات محدودکننده‌ای را در نظر بگیرند، این در حالی است که بانک‌هایی نظیر ایتائو یونی‌بانکوی برزیل هشدار دادند که رشد قیمتی نتوانسته عرضه مازاد را در بازار تعدیل کند. آمار روز جمعه نشان داد که موجودی بنادر چین به نزدیک 100 میلیون تن رسیده است. 
 
بر اساس آمار منتشر شده توسط استیل‌هوم، موجودی بنادر چین در هفته گذشته با رشدی 1.4 درصدی به 99.85 میلیون تن رسید که بیشترین میزان از مارس 2015 بوده است. موجودی بنادر در سال جاری رشدی 7.3 درصدی داشته است.

گروه گلدمن‌ساکس در یادداشتی اعلام کرد، در پی بازگشت به کار معدن روی‌هیل توسط جینا رینهارت، محموله‌های بندر هدلند استرالیا در ماه‌های آینده احتمالا افزایش خواهد داشت. 

بر اساس آمار متال بولتن در روز جمعه، قیمت هر تن سنگ‌آهن 62 درصد برای تحویل به بندر کینگ‌دائو چین با افتی 3.3 درصدی به 58 دلار و 29 سنت رسید. با وجود اینکه قیمت‌ها در 21 آوریل به بالای 70 دلار نیز رسیده بودند، سنگ‌آهن در سال جاری تاکنون رشدی 34 درصدی را تجربه کرده است.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید