مرکز پژوهش های مجلس منتشر کرد:

آمارهای تکان دهنده از روابط جنسی

کدخبر: ۱۰۲۸۳۶
برای اولین بار یک نهاد رسمی آمارهایی از مسائل و روابط جنسی ایرانیان منتشر کرده است.
آمارهای تکان دهنده از روابط جنسی

به گزارش اقتصادنیوز، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، گزارشی را منتشر کرده که در آن به آمارهای قابل توجهی در مورد مسائل و روابط جنسی ایرانیان شده است.

بر اساس این گزارش، در سال تحصیلی 1386 – 1387 از 141 هزار دانش‌آموز ( دختر و پسر) دوره متوسطه بیش از 11 هزار نفر دچار خود ارضایی بودند.

همچنین در این سال تحصیلی 17.5 درصد دانش‌آموزان مورد بررسی همجنسگرا بوده‌اند.

بر این اساس از جامعه آماری 1610 دانش‌آموز در سال 1387 معادل 30 درصد این افراد با جنس مخالف رابطه غیرمجاز داشته‌اند.

طبق این گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در سال 1388 سن روسپیگری بالای 30 سال بوده اما اکنون سن روسپیگری به 15 سال به بالا رسیده است.

مشروح گزارش مرکز پژوهش‌ها
این گزارش که در سه فصل به صورت فایل پی دی اف بر روی سایت مرکز پژوهش‌های مجلس قرار گرفته حاوی نکاتی تامل برانگیز است.

این گزارش در سال ۱۳۹۰ در حال نگارش بوده و هم‌اکنون منتشر شده است. لازم به ذکر است چنین گزارش‌هایی به ندرت از سوی مراجع و سازمان‌های رسمی در ایران منتشر می‌شود.

در فصل اول این گزارش با عنوان طرح مسئله از چند گفتار در رابطه با مسائل جنسی استفاده شده است.

گفتار اول به رابطه جنسی آزاد می‌پردازد. در این گفتار به کلام شهید مطهری اشاره شده است که در سخنان خود از کمونیسم جنسی نام برده و گفته بود رابطه جنسی آزاد به آنجا منتهی می‌شود که به یک پسر اجازه دهیم از صد‌ها دختر کام بگیرد و به یک دختر اجازه دهیم با ده‌ها پسر رابطه نامشروعه داشته باشد.

در گفتار دوم به رابطه جنسی مقید یعنی در چارچوب قانون و قاعده پرداخته شده است.

در فصل دوم این گفتار گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به رابطه جنسی از منظر دین نگاه شده و به متون دینی مربوط به تحریم برخی از روابط و رفتارهای جنسی اشاره شده است. در این فصل به طور تفصیلی به مسئله ازدواج موقت و ماهیت ازدواج موقت، انگیزه و شرایط بیرونی ازدواج موقت، ادله ازدواج موقت در کتاب و سنت، ازدواج موقت در کتاب‌های دینی، مقررات ازدواج موقت اشاره شده و به کلام استاد شهید مطهری رجوع شده است که به ازدواج دائم و موقت اشاره می‌کند و در رابطه با ازدواج موقت می‌گوید ازدواج موقت در حقیقت نوعی آزادی به طرفین می‌بخشد و زمان را در اختیار طرفین قرار می‌دهد.

اما فصل سوم این پژوهش یکی از جالب‌ترین مباحث مطرح شده در این گزارش است. جالب از این جهت که آمار ارائه شده در این گزارش برای اولین بار است که از سوی یک نهاد رسمی منتشر می‌شود. فصل سوم در رابطه با تاثیر ازدواج موقت در تعدیل رابطه جنسی است.

در این فصل ذکر شده است که فرهنگ جوامع اسلامی به واسطه رفت و آمد، وسایل ارتباط جمعی، ماهواره و اینترنت به شدت از فرهنگ غربی تاثیر پذیرفته است و به تبعات این تاثیرپذیری اشاره شده، از جمله بالا رفتن سن ازدواج، تمایل به روابط جنسی آزاد و بدون قید و بندهای قانونی، تنوع طلبی و روابط جنسی با هدف التذاذ و نه تولید مثل.

در این گزارش در رابطه با رفتار جنسی گفته شده است که این رفتار قائم به دو فرد یا چند فرد است که از نظر حقوق اسلامی اشکال دارد؛ خواه با رضایت یا بدون رضایت مانند ملاسمه بدنی، اعم از دست دادن دو نامحرم با یکدیگر، بوسیدن، همچنین تن فروشی و روابط جنسی بین دو جنس موافق و حتی با حیوانات و نیز گفت‌و‌گوهای نامشروع.

همچنین در رابطه با ملامسه بدنی گفته شده است که این روش با رضایت و دوستانه بدون رضایت اعم از ملامسه قهری در فضای بسته و شلوغ مانند مترو یا در پارتی یا عدوانی مانند نیشگون گرفتن است.

همچنین در این گزارش به تحقیقات دانشگاه شهید بهشتی اشاره شده که در مورد آمار روسپیگری است. در این تحقیق ذکر شده است که آمار روسپیگری بین زنان متاهل بیشتر از مجردهاست و ۱۱ درصد روسپیان شهر تهران با اطلاع همسرانشان دست به روسپیگری می‌زنند.

همچنین در گزارش آمده است که بر اساس آمارهای موجود، هم اکنون بالغ بر 5.1 میلیون نفر زن بیوه و مطلقه در کشور وجود دارد و روزانه نیز ۱۶۰ نفر به این آمار اضافه می‌شود. از سوی دیگر حدود 5.14 میلیون نفر دختر نیز وجود دارند که هنوز ازدواج نکرده‌اند.

با تمام آمارهای ارائه شده در این گزارش اما بازهم خود محققان مرکز پژوهش‌ها اذعان کرده‌اند که آمارهای ذکر شده در این پژوهش تنها بخش کوچکی از آمار‌ها در این زمینه است و گوشه‌ای از حقیقت را نشان می‌دهد و نه تمام آن را.

در جدول زیر آمارهای منتشر شده در فصل سوم این پژوهش آمده است:

1

خودارضایی

در سال تحصیلی 1386 1387 از 141552 دانش آموز ( دختر و پسر) دوره متوسطه در کشور تعداد 11617 نفر دچار خود ارضایی بودند.

2

همجنس گرا

در سال تحصیلی 1386-1387 از کل دانش آموزان دوره متوسطه در کل کشور تعداد 141552 دانش آموز دوره متوسط ( دختر و پسر) همجنسگرا بودهاند.

3

تصاویر مستهجن

شیراز در دیدن تصاویر مستهجن رتبه ششم کشور را دارد و تهران، یزد و اصفهان در ردههای اول تا سوم قرار دارند.

4

بدحجابی و خودآرایی تحریک کننده

78.9درصد از بدحجابها زیر 15 سال، 9.46درصد بین 16 تا 20 سال، 5.31درصد بین 21 تا 25 سال و 8.13درصد بین 26 تا 30 سال سن داشتهاند.

5

متلک، نگاههای معنادار و لمس اعضای بدن

 72.5 درصد در مقابل نگاههای معنادار،  62.5 درصد در مقابل متلکهای زننده و 12.5درصد از زنان در مقابل لمس اعضای بدن سکوت کردهاند. این درحالی است که بیش از 60 درصد از زنان سابقه این نوع تعرضات جنسی را داشتهاند.

6

گفت‌وگوهای شهوانی

در سال 1387 در تحقیقی توسط دانشگاه آزاد از یک جامعه آماری 1984 نفر دختر و پسر،  81.8 درصد از دانشجویان موافق با گفت‌وگو با جنس مخالف بودهاند. همچنین 54.4 درصد گفتوگو دوستانه با جنس مخالف را حرام میدانستند.

7

رابطه جنسی نامشروع

از جامعه آماری 1610 دانش آموز در سال 1387 معادل 30 درصد این افراد با جنس مخالف رابطه غیرمجاز داشتهاند. همچنین در سال تحصیلی 1386-1387 از 141552 دانشآموز دختر و پسر دوره متوسطه در کل کشور تعداد 105046 نفر دارای رابطه جنسی با جنس مخالف بودهاند.

8

همجنس گرایی

در سال تحصیلی 1386-1387 از 141552 دانش آموز دختر و پسر دوره متوسط در کل کشور تعداد 24889 نفر (  17.5 درصد) همجنس گرا بودهاند.

9

روسپیگری

در سال 1388 سن روسپیگری بالای 30 سال بوده اما اکنون سن روسپیگری به 15 سال به بالا رسیده است.

10

تعدیات جنسی

معاونت مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی از تشکیل 280 پرونده تجاوز جنسی در چهار ماه نخست سال 1388 خبر می دهد.

 
از جمله عواملی که برای توجیه آمار‌های ارائه شده در گزارش مرکز پژوهش‌ها ذکر شده، عوامل اجتماعی است که عامل‌های اقتصادی در زیر مجموعه عوامل اجتماعی قرار می‌گیرد.

در این رابطه ذکر شده است که اقتصاد وابسته و مبتلا به بیکاری و تورم و رانت‌خواری که موجب فاصله طبقاتی فاحش و عدم توزیع عادلانه ثروت و فرصت‌های برابر می‌شود و امکان کسب درآمد شرافتمندانه را از افراد سلب می‌کند اگر با تجمل گرایی همراه باشد اقشاری از جامعه را که توان قرار گرفتن در مسابقه رفاه زدگی را ندارند به راه‌های نامشروع از جمله کسب درآمد از طریق تن‌فروشی و تشکیل باندهای فساد و فحشا می‌کشاند.

در این گزارش به عوامل سیاسی هم اشاره شده و نکته قابل توجه این است که گفته شده عدم اعتقاد به دین یا حضور دین در مدیریت جامعه موجب ضدیت با حاکمیت دیتی و راهبردهای آن شده است. همچنین صلاحدیدهای نادرست حکومتگران مثل اینکه حاکمیت به خودکامگی روی آورده و آزادی‌های خداداد و مشروع را از شهروندان سلب کرده است، مردم به سمت روابط نامشروع کشیده شده‌اند. براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از طرفی حاکمیت نتوانسته است انتظارات عامه مردم به ویژه جوانان را پاسخ دهد و شرایط زندگی را به گونه‌ای سخت کرده که افراد به هر شکلی در تلاش هستند تا آن را به چالش بکشند و رفتار جنسی خارج از حدود حاکمیت داشته باشند.

پیشنهاد‌های ارائه شده در گزارش شامل موارد زیر است:

1

ازدواج موقت به عنوان راهی معقول و مشروع تبلیغ شود تا افراد از مزایای آن اگاه شوند و به استفاده از آن روی بیاورند.

2

تشکیل کانونهای ازدواج موقت، به طوری که این نهاد شرعی به عنوان یک هنجار فرهنگی عملا گسترش یابد.

3

با بخشنامه داخلی ادارات ثبت ملزم شوند که در صورت مراجعه طرفین و درخواست ثبت ازدواج موقت در غیر شناسنامه بدون هیچ مانع تراشی تحت شمارهای خاص اقدام به ثبت رایانهای کنند و گواهی ازدواج موقت در اختیار آنها بگذارند.

4

در لایحه حمایت از خانواده در چند ماده به ازدواج موقت پرداخته شود و نقض آن در قانون مدنی جبران گردد.

5

در لایحه ای جداگانه نظامنامه ازدواج موقت تهیه و در مجلس تصویب شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید