کاهش 9 تا 16 درصدی قیمت خودروها در بازار ایران+جدول

قیمت خودرو یک روز بعد از پیروزی بایدن

کدخبر: ۳۷۱۹۲۶
رصد بازار خودرو از افت 9 تا 16 درصدی قیمت خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی در اولین روز مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا نسبت به هفته قبل در بازار حکایت دارد.
قیمت خودرو یک روز بعد از پیروزی بایدن

به گزارش اقتصادنیوز؛ ریزش قیمت خودرو از روزهای گذشته در بازار آغاز شد، اما امروز در میان خودروهای داخلی پرتیراژ شاهد افت قیمت 20 تا 40 میلیون تومانی بودیم و در بازار مونتاژی ها نیز این افت به 50 تا 100 میلیون تومان رسید، اما در خصوص خودروهای وارداتی افت قیمت از مرز 400 میلیون تومان عبور کرد؛ بطوریکه وارداتی ها افت 200 تا 450 میلیون تومان را تجربه کردند.


بیشتر بخوانید؛

2 پیش بینی از بازار خودرو


به اعتقاد فعالان بازار خودرو با توجه به شرایط کنونی این امکان وجود دارد که قیمت خودروهای داخلی، خارجی و مونتاژی در کوتاه‌مدت دوره زمانی (دو تا سه ماه) سیر نزولی را ثبت کند، اما برای دوره میان‌مدت و بلندمدت باید منتظر تعیین سیاست‌های پولی و مالی و مناسبات سیاسی بود.

از سوی دیگر در خصوص خودروهای وارداتی باید منتظر بود تا این نکته مشخص شود که آیا دولت در لایحه بودجه سال آینده سهمی برای آزاد شدن واردات خودرو در نظر گرفته است یا نه؟ چرا که به اعتقاد فعالان بازار خودرو با باز شدن ثبت سفارش واردات خودرو شاهد تداوم تعدیل قیمت در خودروهای داخلی خواهیم بود و به این طریق بازار خودرو به ثبات خواهد رسید.

وضعیت بازار خودروهای داخلی

وضعیت بازار خودروهای پرتیراژ داخلی نشان دهنده آن است که سه خودرو «پراید 111»، «پژو 206 تیپ دو» و «تیبا صندوقدار» که همواره مشتری برای آنها وجود دارد، امروز افت قیمت قابل توجهی داشته اند. براساس ارزیابی بازار قیمت پراید که در دومین هفته آبان ماه به 150 میلیون تومان رسیده بود با ریزش 20 میلیون تومانی به 130 میلیون تومان رسید و به این طریق افتی 13 درصدی را ثبت کرد.

قیمت پژو 206 تیپ دو نیز با افت 15.8 درصدی نسبت به هفته قبل قیمت آن در بازار به 202 میلیون تومان رسید، هفته گذشته پژو 206 تیپ دو با قیمت 240 میلیون تومان در بازار معامله شد. تیبا صندوقدار نیز امروز با قیمت 124 میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد و افتی 12.6 درصدی را تجربه کرد، تیبا صندوقدار هفته گذشته در بازار با قیمت 142 میلیون تومان در بازار داد و ستد شد.

داخلی 2

قیمت مونتاژی ها در بازار

ارزایابی بازار در خصوص خودروهای مونتاژی که تولید غالب آنها به دلیل از سرگیری تحریم ها متوقف شده بود و این امر رشد چند ده میلیونی قیمت این خودروها در بازار را به همراه داشت نشان دهنده آن است که رشد قیمت این خودروها نیز سیر نزولی به خود گرفته است. در میان خودروهای مونتاژی طی هفته های اخیر شاهد رشد چشمگیر قیمت در خودروهای «مزدا 3»، «پژو 2008» و «MVM X22» بودیم که این رشد طی روزهای اخیر شکل نزولی به خود گرفت و قیمت این خودروها امروز در بازار افتی 9 تا 14 درصدی را تجربه کردند.

براساس ارزیابی بازار خودرو قیمت مزدا 3 که تولید آن در سال 98 متوقف شد، امروز با افتی 14 درصدی در بازار به یک میلیارد و 100 میلیون تومان رسید، این خودرو هفته گذشته در بازار یک میلیارد و 280 میلیون تومان در بازار معامله شده بود.

پژو 2008 را می توان یکی دیگر از خودروهای پرطرفدار در بازار دانست که با قیمت اولیه حدود 110 میلیون تومان وارد بازار شد، اما قیمت آن در هفته گذشته از مرز یک میلیارد و 100 میلیون تومان گذشت؛ اما این خودرو امروز در بازار افتی 9 درصدی را تجربه کرد و قیمت آن به مرز یک میلیارد تومان رسید.

اما در میان مونتاژی ها می توان  اشاره ای هم به بازار خودروهای چینی کرد؛ خودروهای که قرار بود با قیمت پایین خود بازار را تحت تاثیر قرار دهند، اما توقف تولید بیشتر خودروهای ومونتاژی اروپایی و آسیایی موجب شد تا این خودروها نیز از قیمت زیر 100 میلیون خارج شوند و افزایش چشمگیری را تجربه کنند. براساس رصد بازار خودرو MVM X22 یکی از خودروهای پرطرفدار در میان خودروهای شاسی بلند ارازن قیمت است، این خودرو که هفته گذشته با قیمت 450 میلیون تومان در بازار معامله شد امروز با افت 11 درصدی، قیمت آن به 400 میلیون تومان رسید.

مونتاژی 3

 

قیمت برخی خودروهای وارداتی

رصد بازار همچنین از افت قیمت در بازار وارداتی ها حکایت دارد، هرچند هنوز اتفاقی در خصوص باز شدن سایت ثبت سفارش صورت نگرفته و عرضه در این بازار همچنان در اختیار عده محدودی است، اما رصد بازار خودرو نشان دهنده آن است که وارداتی ها نیز از هیجان انتخابات آمریکا دور نماندند و روند نزولی شدن قیمت را پیش گرفتند. براساس ارزیابی های صورت گرفته بازار وارداتی ها افتی 10 تا 15 درصدی را در بازار تجربه کردند؛‌ بطوریکه قیمت سانتافه 2017 که هفته گذشته به دو میلیارد و 800 میلیون رسیده بود امروز در بازار با قیمت دو میلیارد و 500 میلیون   معامله شد.

النترا 2017 یکی دیگر از خودروهای پرطرفدار در بازار وارداتی ها نیز در بازار امروز افتی 200 میلیون تومانی را ثبت کرد و قیمت آن از یک میلیون و 500 هزار تومان در هفته گذشته به یک میلیارد و 300 میلیون رسید.

روند نزولی قیمت به سورنتو  2017 نیز رسید و این خودرو با افت قیمت 450 میلیون تومانی در بازار با قیمت دو میلیارد و 400 میلیون خرید و فروش شد.

 

وارداتی 3

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید