سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

دستور تحریک‌آمیز ترامپ /غنی‌سازی 20 درصد زیر ذره بین آژانس /نفتکش کره جنوبی در دست ایران

کدخبر: ۳۸۳۸۵۶
در روزی که خلیج فارس با توقیف نفتکش کره جنوبی خبرساز شده بود، در آن سوی دنیا دونالد ترامپ همچنان برای ماندن در کاخ سفید دست و پا می زند.
دستور تحریک‌آمیز ترامپ /غنی‌سازی 20 درصد زیر ذره بین آژانس /نفتکش کره جنوبی در دست ایران

به گزارش اقتصادنیوز، حضور هم‌زمان ترامپ و بایدن در جورجیا، واکنش‌ها به توقیف نفت‌کش کره جنوبی در خلیج‌فارس و اعلام غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بیست درصد، آشتی شیوخ خلیج فارس و حمله به کاروان نیروهای ائتلاف در عراق مهم‌ترین سرخط‌های رسانه‌های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده‌اند.

جورجیا، صد درجه سانتی‌گراد

در فاصله تنها یک روز به انتخابات سرنوشت‌ساز روز سه‌شنبه در ایالت جورجیا، دونالد ترامپ و جو بایدن در کمپین نامزدهای هم‌حزبی خود در این ایالت شرکت کردند. انتخابات دور دوم سنا در جورجیا در شرایطی برگزار می‌شود که رقابت تنگاتنگی میان هر دو حزب بر سر آن وجود دارد. در صورت پیروزی نامزد حزب دموکرات تعادل 50-50 در سنا به وجود می‌آید و در شرایطی که آرا به تساوی کشیده شود رای معاون ریاست جمهوری به عنوان رئیس تشریفاتی کنگره تعیین‌کننده است. این مسئله برای تیم بایدن بالاخص در مواردی چون تائید بسته حمایتی پیشنهادی بایدن و پیوستن دوباره به معاهده بین‌المللی پاریس از اهمیت حیاتی برخوردار است. اما از سوی دیگر جمهوری‌‌خواهان تلاش دارند با حفظ کرسی‌های سنا در جورجیا بتوانند راه دولت جو بایدن را از طریق سنا مسدود کنند.

2

به گزارش رویترز، ترامپ که در جمع هوادارن جمهور‌خواه در دالتون، در شمال غربی جورجیا حضور پیدا کرده بود، مدعی شد که تمام تلاش خود را برای حفظ قدرت می‌کند. او خطاب به جمعیتی که شعار می‌دادند «برای ترامپ بجنگ!» پاسخ داد: «شکست را نمی‌پذیریم، آن‌ها کاخ سفید را نمی‌گیرند. ما تا جهنم با آن‌ها خواهیم جنگید».

ترامپ بدون اشاره به جنجال‌های ناشی از انتشار فایل صوتی مکالمه‌اش با مسئول انتخابات در این ایالت، اشاره کرد که مایک پنس معاون رئیس جمهور را مجبور کرده روز چهارشنبه هنگام اعلام نتایج کالج انتخاباتی ایالت‌ها در کنگره به نفع او اقدام کند. ترامپ از پنس به عنوان یک مرد بزرگ یاد کرد و گفت: «امیدوارم مایک به درد ما بخورد... ولی اگر به نتیجه نرسد، دیگه دوستش ندارم».

بایدن هم با حضور در آتلانتا از دولت به دلیل نحوه مدیریت همه‌گیری انتقاد کرد و قول آغاز تازه‌ای را برای کشور با شیوه‌ای دموکراتیک داد. بایدن گفت: «رئیس جمهور وقت بیش از آن که به حل مشکلات بپردازد وقت خود را صرف غر زدن و شکایت می‌کند». او اطمینان داد اگر نامزدهای دموکرات انتخاب شوند، چک محرک 2000 دلاری برای آمریکایی‌هایی صادر می‌کند که آسیب‌های زیادی را از همه‌گیری ویروس کرونا دیده‌اند.

5

از سوی دیگر در واشنگتن، با نزدیک شدن به روز چهارشنبه، روزی که آرای کالج‌های انتخاباتی ایالات در کنگره به طور رسمی اعلام می‌شود، مقامات شهری به هواداران دونالد ترامپ هشدار دادند که در اعتراض به اعلام نتایج  با خود اسلحه نیاورند و صدها سرباز گارد ملی را برای کمک به برقراری نظم به خدمت گرفتند.

دستور تحریک‌آمیز ترامپ

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد یک مقام ارشد در وزارت دفاع آمریکا در توضیح تغییر نظر دولت امریکا و بازگشت مجدد ناو هواپیمابر نیمیتز به خلیج فارس به این شبکه گفته شخص دونالد ترامپ پس از جلسه روز یکشنبه در کاخ سفید از کریستوفر مولر سرپرست وزارت دفاع خواسته تا این ناو را به منطقه خاورمیانه برگرداند. 

آتش‌بس با ارتش سرخ

بورس نیویورک روز گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم ندارد که به لیست شرکت‌های مخابرانی چینی حذف شده بیافزاید. هفته پیش سه شرکت چاینا موبایل، چاینا تله‌کام و چاینا یونیکام به اتهام همکاری با ارتش سرخ چین از بورس نیویورک اخراج شده بودند.

4

ریزش بیت‌کوین

هم‌چون دنیای سیاست، بیت‌کوین هم روزگار متلاطمی را از سر می‌گذراند. در شرایطی که روز یک‌شنبه بیت‌کوین با جهشی خیره‌کننده در ساعاتی موفق به ثبت رکود تاریخی فراتر از 34 هزار دلار شد، روز گذشته ارزش این ارز دیجیتال به 29 هزار و 500 دلار کاهش پیدا کرد. این مسئله تحلیل‌گران بازار را با این پرسش دشوار مواجه کرده که پس از جهش حیرت‌انگیز این رمزارز در یک ماه گذشته، آیا زمان سقوط آن فرا رسیده و یا در روزهای آتی روند صعودی پیشین را در پیش خواهد گرفت.

111

مخالفت با افزایش تولید

با وجود تمایل برخی از اعضا در جلسه روز دوشنبه وزیران نفت اوپک پلاس، اکثر شرک‌کنندگان با افزایش تولید در ماه آینده مخالفت کردند و مذاکرات به روز دوم کشید. ️در نشست رسمی روز گذشته، اکثر اعضای این گروه از جمله عربستان سعودی با افزایش تولید نفت در فوریه مخالفت کردند، در حالی که روسیه حداکثر افزایش تولید مجاز تحت توافق این گروه را پیشنهاد کرد.

واکنش ها به غنی سازی 20 درصدی

با اعلام سخن‌گوی دولت جمهوری اسلامی مبنی بر آغاز غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بیست‌درصد در تاسیسات فردو، واکنش‌ها به این اقدام مورد توجه رسانه‌های مختلف قرار گرفته است. ساعاتی پس از این اعلام، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد که اقدامات فنی لازم برای غنی سازی اورانیوم با این میزان خلوص آغاز شده است. خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از سخنگویان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد مدیرکل آژانس مترصد است اعضای شورای حکام را در جریان جدیدترین تحولات غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

اتحادیه اروپا این اقدام را انحراف قابل ملاحظه‌ای از تعهدات نسبت به برجام تلقی کرده است. با این‌حال به گفته سخن‌گوی این اتحادیه، بروکسل قبل از این‌که به تصمیم برسد، منتظر دریافت گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌ماند. سخن‌گوی وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز در سخنانی تحریک‌آمیز ایران را به اخاذی هسته‌ای متهم کرد، اما تیم انتقالی دولت جو بایدن از اظهارنظر در این رابطه خودداری کرد. به عقیده تحلیل‌گر رویترز این عمل باعث پیچیده‌تر شدن شرایط برای دولت جو بایدن در تلاش برای بازگشت به توافق هسته‌ای می‌شود.

3

نفت‌کش هفت‌میلیارد دلاری

در پی توقیف یک نفت‌کش کره‌جنوبی با بار 7200 تن اتانول در خلیج فارس از سوی نیروی دریای سپاه پاسداران، دولت کره‌جنوبی ضمن اعتراض به این عمل اعلام کرده است که سفر یک هیئت دیپلماتیک به تهران را که قرار بود هفته بعد به تهران سفر کنند، لغو کرده است. نفت‌کش مذکور که بندر الجبیل عربستان را به مقصد بندر فجیره در امارات متحده عربی ترک کرده بود به دلایل زیست‌محیطی و آلوده کردن دریا و پس از اعلام تذکرات قبلی توقیف شده است.

سئول هم چنین اعلام کرده که یگانی نظامی از نیروی دریایی خود را راهی خلیج فارس کرده است. چندی پیش هم اعلام شده بود نزدیک به هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در بانک‌های کره‌جنوبی مسدود شده و مذاکرات برای دسترسی ایران به این منابع تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است.

7

آشتی شیوخ

با اعلام شیخ احمد ناصر الصباح، وزیر امور خارجه کشور کویت، طی تماس تلفنی امیر این کشور با امیر قطر و ولی‌عهد عربستان‌سعودی، دو طرف به توافقاتی برای بازگشایی حریم هوایی و مرزهای زمینی و دریایی رسیدند. این خبر در حاشیه نشست شورای همکاری خلیج فارس در عربستان اعلام شد.

از سوی دیگر، امیر قطر اعلام کرد در نشست سران کشورهای همکاری خلیج فارس در العلای عربستان‌سعودی شرکت می‌کند. به گزارش العربیه، وزیر امور خارجه امارات در واکنش به این مسئله این نشست را نشستی تاریخی خواند که اتحاد مجدد خلیجی را به ارمغان می‌آورد. ولی‌عهد سعودی نیز این نشست را نشست همبستگی خوانده است. بازگشایی مرزهای میان عربستان و قطر و حرکت به سوی عادی‌سازی روابط میان این دو کشور پس از سه سال از قطع روابط میان این دو کشور به وقوع می‌پیوندد. در خرداد سال 1396 کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک با قطر را به اتهام حمایت این کشور از تروریسم قطع کردند.

6

حمایت از توافق طالب

جیک سالیوان گزینه جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا برای سمت مشاور امنیت ملی، تلویحا توافق‌نامه آمریکا و طالبان را تایید کرده و گفته این توافق‌نامه باعث ایجاد تعهداتی میان آمریکا و طالبان شده است. به گفته او آمریکا روند صلح افغانستان را همانند گذشته تعقیب خواهد کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، او در گفتگو با فرید ذکریا، در برنامه GPS شبکه سی ان ان گفت که براساس موافقت‌نامه صلح آمریکا و طالبان، تعهداتی را که طالبان به آمریکا دارد این‌که ارتباط خود را با شبکه القاعده نه در حرف بلکه در عمل قطع کند، خشونت‌ها را کاهش دهد و با حسن نیت وارد مذاکراه با دولت افغانستان شود که در نهایت دارای دستاورد باشد. به گفته او زندگی صلح‌آمیز، باعث رسیدن همه طرف‌های درگیری به اهدافشان خواهد شد، روندی که باعث پایان درگیری در افغانستان شود و رئیس جمهور جوبایدن، نیز دیپلماسی‌اش را در این راستا براساس استراتژی شورای امنیت ملی آمریکا ادامه خواهد داد تا مطمئن شود که افغانستان دوباره تبدیل به پناهگاه تروریستانی‌که بخواهند به آمریکا حمله کنند، نشود.

لازم به یادآوری است که پیش از این این مقام‌های ارشد افغانستان از امضای موافقت نامه میان آمریکا و طالبان رضایت نداشته‌اند.

حمله به کاروان ائتلاف

بامداد روز سه‌شنبه، شبکه تلویزیون الشرقیه عراق خبر داد که یک کاروان تجهیزات ائتلاف بین‌المللی تحت فرماندهی آمریکا که توسط پیمانکار عراقی جابه‌جا می‌شدند، در منطقه الدجیل استان صلاح‌الدین عراق با تله انفجاری مورد حمله قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، مسئولیت این حمله را گروه قاصم الجبارین بر عهده گرفته که از جمله گروه‌هایی است که برای خروج امریکایی‌ها از کشور عراق به فعالیت می‌پردازد.

8

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید