سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

ترامپ پشیمان شد /اتحاد برای دموکراسی/واکسن کوبایی در تهران؟

کدخبر: ۳۸۵۰۳۲
در ادامه بحث‌ها بر سر فرجام کار ترامپ، تد لیو نماینده دموکرات از کالیفرنیا که از فعالان استیضاح ترامپ در سال 2019 بود، در توئیتی اعلام کرده که در حال حاضر 180 تن از نمایندگان طرح استیضاح رئیس‌جمهور را امضا کرده‌اند .
ترامپ پشیمان شد /اتحاد برای دموکراسی/واکسن کوبایی در تهران؟

به گزارش اقتصادنیوز، شنیده‌ها پیرامون ابراز پشیمانی دونالدترامپ از اظهارات روز چهارشنبه، اعلام مناقشه‌برانگیز رفع محدودیت‌ها از روابط میان ایالات متحده و تایوان از سوی مایک پمپئو، درخواست اتحاد غرب برای پیمان مارشال دموکراسی، کشف محل سقوط هواپیمای اندونزیایی و همکاری تهران و هاوانا برای ساخت واکسن کرونا مهم‌ترین خبرهایی بودند که سرخط رسانه‌هایی دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

از پشیمانی تا استیضاح

اگر چه امریکایی‌ها شاهد سپری شدن روزهای آخر تکیه دونالد ترامپ بر مسند ریاست‌جمهوری هستند، اما می‌توان تصور کرد تا لحظه آخر خروج او از کاخ سفید، خبرهای جنجالی مربوط به او سرخط رسانه‌های دنیا را به خود اختصاص دهد. نیویورک‌تایمز روز گذشته از قول نزدیکان رونالدترامپ خبر داد او ضمن اعلام این‌که هیچ قصدی برای استعفا ندارد، از بابت اظهار سخنان پنج‌شنبه گذشته خود مبنی بر محکوم کردن شورش در کنگره و انتقال آرام قدرت به بایدن ابراز پشیمانی کرده است.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۱۰_۱۰-۲۵-۲۲

در این شرایط، هم‌چنان‌که جنجال‌ها بر سر مسدود شدن حساب‌های او در توئیتر، فیس‌بوک و اینستاگرام ادامه دارد، توییچ و اسنپ‌چت نیز حساب‌های ترامپ را بلاک کردند و شاپیفای هم که شبکه‌ای برای فروش آنلاین است، اقدام به بستن حساب‌های مربوط به ترامپ و کمپین او کرده است.

به گزارش رویترز، به همین منوال اپل و آمازون هم شبکه اجتماعی پارلر را از اپ استور حذف کردند. این شرکت‌ها روز جمعه با تعیین مهلتی ۲۴ ساعته، به شبکه اجتماعی پارلر هشدار داده بودند به دلیل عدم اقدام این شرکت در تعدیل مطالبی که مخاطبان را به توسل به خشونت در ساختمان کنگره ترغیب می‌کردند، این شبکه اجتماعی را از اپ استور حذف خواهند کرد. پیش‌تر نیز گوگل، اپلیکیشن شبکه اجتماعی پارلر از گوگل پلی حذف کرده بود.

از سوی دیگر آسوشیتدپرس گزارش داده در زمانی که مقامات انتخاباتی در ایالت جورجیا در حال بررسی امضاها بر روی پاکت‌های رای غیابی (پستی) در یکی از شهرستان‌های مترو آتلانتا بودند، دونالد ترامپ یکی از بازپرسان اصلی را تحت فشار قرار داد تا تقلب را پیدا کند و به او گفت که او یک قهرمان ملی است. فشار بر این باز‍رس که نام او افشا نشده حلقه دیگری از زنجیره فشار‌های خارق‌العاده‌ای است که ترامپ به مقامات ایالتی وارد می‌کرد تا نتایج انتخابات را لغو و یا تغیر دهند.

در ادامه این ماجرا، وال‌استریت ژورنال هم روز شنبه گزارش داده کاخ سفید دادستان فدرال در آتلانتا را تحت فشار قرار داده تا قبل از دور دوم انتخابات سنا در جورجیا مجبور به استعفا شود، زیرا به عقیده دونالد ترامپ او برای بررسی ادعاهایش در مورد تقلب در انتخابات تلاش کافی نکرده است.

در ادامه بحث‌ها بر سر فرجام کار ترامپ در این روزهای پایانی، تد لیو نماینده دموکرات از کالیفرنیا که از فعالان استیضاح ترامپ در سال 2019 بود، در توئیتی اعلام کرده که در حال حاضر 180 تن از نمایندگان طرح استیضاح رئیس‌جمهور را امضا کرده‌اند و روز دوشنبه به طور رسمی در مجلس ارائه خواهد شد.

رفع محدودیت مناقشه‌برانگیز

به گزارش رویترز، با اعلام مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده،  تمامی محدودیت‌های روابط آمریکا و تایوان برداشته شده است. در بیانیه پمپئو یادآوری شده که برای چندین دهه وزارت امور خارجه آمریکا محدودیت‌های داخلی پیچیده‌، ارتباط هم‌تایان تایوانی و مقامات آمریکایی را با مشکل روبرو کرده بود. طبق این بیانیه دولت ایالات متحده این اقدامات را در تلاش برای جلب رضایت رژیم کمونیست پکن به صورت یک جانبه انجام داده بود. اما اکنون همه این محدودیت ها برداشته شده است.

پمپئو در پی این بیانیه بخش‌های اجرایی دستورالعمل‌های تماس در مورد رابطه با تایوان را که قبلا تحت اختیارات تفویض شده به وزیر امور خارجه صادر شده بود را بی‌اعتبار دانست. رویترز تاکید کرده  این اقدام احتمالا خشم چین و افزایش تنش بین پکن و واشینگتن را در پی خواهد شد. دولت چین، تایوان و تبت را قلمرو خود می‌داند.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۱۰_۱۰-۲۵-۲۳

اتحاد برای طرح مارشال دموکراسی

به گزارش یورونیوز، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در پی رویدادهای خشونت‌بار هفته گذشته در ساختمان کنگره آمریکا، با به‌هم‌پیوسته خواندن این وقایع با دموکراسی اتحادیه اروپا، خواستار اتحاد بین آمریکا و اتحادیه اروپا برای اجرای طرحی شد که وی آن را «طرح مارشال برای دموکراسی» نامید.

طرح مارشال نام یک کارزار سیاست خارجی ایالات متحده برای بازسازی کشورهای اروپای غربی پس از جنگ جهانی دوم بود. آمریکا در این طرح با اختصاص ۱۲ میلیارد دلار (حدود ۱۳۰ میلیارد دلار فعلی) به ۱۸ دموکراسی جنگ‌زده اروپای غربی کمک کرد تا اقتصاد خود را پس از جنگ بازسازی کنند و در عین حال سدی در برابر نفوذ و گسترش کمونیسم بسازند. آلمان غربی از جمله کشورهایی بود که بیشترین نفع را از این طرح کسب کرد.

وزیر خارجه آلمان با اشاره به رویدادهای هفته گذشته در کنگره آمریکا به خبرگزاری DPA آلمان گفت: «ما نباید به دشمنان لیبرال دموکراسی مجال و فضا بدهیم. این نه تنها در ایالات متحده، که در آلمان و اروپا نیز صدق می‌کند». وی افزود: «ما آماده همکاری با آمریکا در زمینه طرح مشترک مارشال برای دموکراسی هستیم». او به جزئیات این طرح اشاره نکرد با این حال گفت از اظهارات رئیس‌جمهور تازه‌منتخب آمریکا جو بایدن برای ایجاد «شبکه‌ای از کشورهای دموکراتیک» استقبال می‌کند. وزیر خارجه آلمان با اشاره به اینکه فرانسه و آلمان در سال ۲۰۱۹ «اتحاد برای چندجانبه‌گرایی» را متشکل از بیش از ۲۰ کشور ایجاد کرده‌اند گفت: «اعتقاد به یکپارچگی، به دموکراسی به عنوان انسانی‌ترین شکل حکومت، و به قدرت علم و عقل تنها می‌‌تواند با اتحاد مشترک محافظت شود. در این راه هیچ شرکای بهتر، نزدیک‌تر و طبیعی‌تری نسبت به آمریکا و اروپا در قرن ۲۱ وجود ندارد».

photo_۲۰۲۱-۰۱-۱۰_۱۰-۲۵-۲۷ (2)

کشف محل سقوط هواپیمای اندونزیایی

به گزارش بی‌بی‌سی، مقام‌های اندونزیایی اعلام کرده‌اند محل سقوط یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ که روز شنبه به فاصله کوتاهی بعد از پرواز از فرودگاه بین‌المللی جاکارتا در دریا سقوط کرد را یافته‌اند. هواپیما در یک پرواز داخلی به استان کالیمانتان غربی در بورنئو می‌رفت، که قرار بود ۹۰ دقیقه به طول انجامد، با این حال حدود چهار دقیقه بعد دچار سانحه شد. بیش از ده کشتی به محل اعزام شده‌اند و غواصان نیروی دریایی مشغول جست‌وجو هستند. محققان درحال تحلیل اقلامی هستند که تصور می‌شود قطعات هواپیما باشد.

به گفته مارشال باگوس پوروهیتو، سرپرست سازمان جستجو و نجات اندونزی، هواپیما پیش از سقوط وضعیت اضطراری اعلام نکرده بود. به گفته مقام‌های اندونزی، هواپیمایی که شنبه دچار سانحه شده از نوع ۷۳۷-۵۰۰ با ۱۳۰ نفر ظرفیت بود که ۲۶ سال از تاریخ ساخت آن می‌گذشت. این پرواز که ۱۲ خدمه داشت ۵۰ مسافر را حمل می‌کرد که هفت نفر آن‌ها کودک و سه نفر نوزاد بودند. کلیه سرنشینان اهل اندونزی بودند. این هواپیما در حدود ۲۰ کیلومتری شمال جاکاراتا سقوط کرده است، در همان ناحیه‌ای که محل سقوط یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس در اکتبر سال ۲۰۱۸ بود.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۱۰_۱۰-۲۵-۲۶

واکسن کوبایی در تهران

به گزارش رویترز، مقامات دولت کوبا اعلام کرده‌اند که توافق‌نامه‌ای را با ایران امضا کرده‌اند که بر اساس آن انتقال فن‌آوری ساخت واکسن کرونا را به ایران انتقال دهند و آخرین مرحله آزمایشات بالینی آن در این کشور انجام شود. این کشورها تحت تحریم‌های دولت ایالات متحده قرار دارند و علی‌رغم معافیت‌هایی دارویی از تحریم‌ها، با این حال در انتقال دارو و تجهیزات پزشکی با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

به گفته مقامات کوبایی چهار نوع واکسن در این کشور در مرحله تحقیقات قرار دارد که پیش‌رفته‌ترین آن که دو مرحله انسانی آن طی شده در این تبادل استفاده می‌شود. به گزارش بی‌بی‌سی، دانشمندان کوبایی تجربه زیادی در توسعه و تولید واکسن دارند. ۸ عدد از ۱۱ واکسنی که برنامه واکسینه‌سازی کودکان کوبا علیه ۱۳ بیماری به کار می‌گیرد در کوبا تولید شده است. با این حال به گفته ویسنته وِرِز مدیر موسسه واکسن فینلِی (آاف وی)  انجام آزمایش‌های مرحله سه واکسن ساورین 2 در کوبا دشوار بوده، چون شیوع ویروس در این کشور کوچک به اندازه برخی دیگر از کشورها جدی نیست. آی‌اف‌وی در توییتر اعلام کرد که هدف پیش‌رفت سریع‌تر در ایمنی‌سازی علیه کووید-۱۹ در هر دو کشور است.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۱۰_۱۰-۲۵-۲۷

اعلام برائت مجلس لیبی

به گزارش العربیه، در پی شایعاتی مبنی بر اعزام فرستاده از سوی رئیس پارلمان لیبی به ترکیه، عقیله صالح رئیس مجلس این کشور صحت این ماجرا را رد و تاکید کرد پارلمان لیبی از کسی دستور نمی‌گیرد و ما از ترکیه  یا دیگر کشورها تکدی نمی‌کنیم. این سخنان پس از آن اعلام شد که روز جمعه نشستی در آنکارا با مشارکت طرفین درگیر در لیبی برای بررسی وضعیت گروه‌های مسلح در لیبی برگزار و شایعه شده بود در طی آن هیئتی از پارلمان لیبی با مقامات ترکیه دیدار کرده‌اند. در این جلسه مقاماتی از دولت الوفاق به ریاست فائزالسراج رئیس شورای ریاست و صلاح‌الدین النمروش وزیر دفاع او به همراه 16 تن از رهبران شبه‌نظامیان در غرب این کشور شرکت داشتند. این نشست امنیتی از دید تحلیل‌گران بی‌سابقه و گسترده بوده، هر چند برخی از رهبران شبه‌نظامیان در طرابلس در آن حضور نداشتند.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۱۰_۱۰-۲۵-۳۲

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید