سرخط خبری مهم‌ترین رویدادهای خبری جهان

ادعای وال‌استریت‌ژورنال درباره حمله اسرائیل به نفتکش‌های ایرانی

کدخبر: ۳۹۸۹۰۳
اقتصادنیوز: رسانه‌های بین‌المللی در ساعات بامدادی روز جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ اولین سخنرانی عمومی رئیس‌جمهور جو بایدن را بطور گسترده پوشش دادند.
ادعای وال‌استریت‌ژورنال درباره حمله اسرائیل به نفتکش‌های ایرانی

به گزارش اقتصادنیوز اغلب رسانه‌های بین‌المللی از بامداد امروز رویدادهایی چون نخستین سخنرانی عمومی ریاست‌جمهوری جو بایدن، تلاش ایران برای رفع تحریم‌های یکجانبه از طریق سازمان ملل، گفت‌وگوی هیئت‌های استراتژیک آمریکا و اسرائیل درباره ایران، ادامه رسوایی فرماندار نیویورک، واکنش عضو خاندان سلطنتی بریتانیا به مصاحبه هری و مگان مارکل و ...  را به عنوان مهم‌ترین رویدادهای ساعات گذشته پوشش دادند.

نخستین سخنرانی با چاشنی امید

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان؛ رئیس جمهور جو بایدن اولین سخنرانی عمومی خود را در یک‌سالگی شیوع کرونا در سراسر آمریکا انجام داد و در آن درباره نحوه توزیع واکسن، زمان‌بندی واکسیناسیون، ضرورت وحدت برای مقابله با کرونا و ... سخن گفت.

بایدن ایالت‌ها را مأمور کرد که تا اول ماه مه، به همه بزرگسالان اجازه دریافت واکسن کرونا داده شود و همچنین ابراز امیدواری کرد که تا ۴ ژولای -روزاستقلال- وضعیت کشور بهبود قابل توجهی داشته باشد تا مردم آمریکا بتوانند تا حدودی دور هم جمع شوند.

وی از اقدامات جدیدی خبر داد که به اعتقاد دولت، و با نگاه واقع‌بینانه تا ابتدای ماه مه شرایط بهبودی چشمگیری پیدا می کند. بایدن گفت که تا روز استقلال، "یک فرصت خوب وجود دارد ... تا دور هم جمع شوید و در حیاط خانه خود آشپزی کنید." 

مهمترین بخش‌های سخنان بایدن به شرح زیر است.

1. دونالد ترامپ گودال را حفر کرد: بایدن نام سلف خود را ذکر نکرد، اما به ویژه در لحظات ابتدایی سخنرانی خود، کاملاً واضح بود که رئیس جمهور فعلی مقصر اصلی ناکامی آمریکا در مبارزه با ویروس کرونا را دونالد ترامپ می‌داند. وی گفت: "یک سال پیش ما به ویروسی مبتلا شدیم که با سکوت روبرو شد و بدون کنترل، روزها، هفته‌ها و ماه ها تکذیب می شد."

2. بازگشت همدلی: بایدن در سخنرانی خود حرکتی انجام داد که نشان دهنده همدلی او با زندگی افرادی است که در اثر این بیماری آسیب دیده‌اند. او یک کارت از جیب کتش بیرون آورد -که به گفته وی هر کجا که می‌رود با خود نگه می دارد - و تعداد دقیق و به روز آمریکایی هایی که از ویروس کرونا جان باخته اند را از روی کاغذ خواند. (بیش از 527000 نفر).

جو بایدن

3- در جنگ با ویروس: بایدن با زبانی که انتخاب کرد -و مقایسه هایی که انجام داد- به وضوح می خواست به آمریکایی ها بفهماند که ما در حال جنگ با کووید-19 هستیم. وی خاطرنشان کرد که کرونا اکنون بیش از جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم و جنگ ویتنام آمریکایی‌ها را کشته است.

4. حقیقت مهم است: بار دیگر او بدون نام بردن از ترامپ، وی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: "ما می دانیم که برای شکست این ویروس چه کاری باید انجام دهیم؛ باید حقیقت را بگوییم، علم را دنبال کنیم، و در کنار هم کار کنیم."

5. اتحاد: در چشمگیرترین لحظه سخنرانی، رئیس جمهور ایالات متحده به لنز دوربین خیره شد و به مردم آمریکا گفت: "من به شما احتیاج دارم." و دوباره گفت: "من به شما احتیاج دارم." بایدن بارها و بارها در سخنرانی، در مورد قدرت "ما" در غلبه بر کرونا و لزوم یافتن "هدف مشترک" صحبت کرد. وی گفت: "غلبه بر این ویروس و بازگشت به حالت طبیعی به وحدت ملی بستگی دارد." و اینکه "من به هر آمریکایی نیاز دارم که سهم خود را انجام دهد."

ادعای وال‌استریت‌ژورنال درباره حمله اسرائیل به نفتکش‌های ایرانی

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی ادعایی نوشت: مقامات آمریکایی و منطقه‌ای می گویند، اسرائیل حداقل دوازده کشتی که عازم سوریه بوده و بیشتر آنها حامل نفت ایران بوده‌اند را هدف قرار داده است.

نفتکش فورچون

این روزنامه به نقل از مقامات مدعی شده است که این جبهه جدید درگیری جدید بین اسرائیل و ایران به این بهانه شکل گرفته است که ممکن است سود حاصل از این نفت برای گسترش افراط گرایی در خاورمیانه به کار رود.

وال‌استریت‌ژورنال در ادامه مدعی شده است:‌ از اواخر سال 2019 ، اسرائیل از تسلیحات مختلف از جمله مین‌های آبی برای حمله به کشتی‌های ایرانی یا کشتی‌های متعلق به دیگر کشورهایی که محموله‌های ایران را از طریق دریای سرخ به سمت سوریه حمل می‌کردند، استفاده کرده است.

این روزنامه همچنین نوشته است: با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تحریم‌های بین‌المللی علیه سوریه، ایران به تجارت نفتی خود با سوریه ادامه داده و میلیون ها بشکه نفت حمل و نقل کرده است. 

وال استریت‌ژورنال در ادامه ادعاهای خود آورده است: حملات به نفتکش‌های حامل نفت ایران قبلاً اعلام نشده بود. مقامات ایرانی برخی از این حملات را قبلاً گزارش داده و گفته بودند که درباره این حملات به اسرائیل مشکوک هستند. اسرائیل قبلاً در مورد چنین حوادثی اظهارنظر نکرده و دفتر بنیامین نتانیاهو سوالات را به ارتش اسرائیل ارجاع داده است. ارتش اسرائیل نیز اظهار نظر در مورد هرگونه نقش اسرائیل در حملات به کشتی‌های ایرانی خودداری کرده است. مقامات ایرانی که در مأموریت سازمان ملل متحد هستند نیز به درخواست اظهار نظر پاسخ ندادند.

تلاش ایران، چین و کره شمالی برای رفع تحریم‌های یکجانبه از طریق سازمان ملل

رویترز در گزارشی مدعی شد: چین، ایران و کره شمالی به دنبال جلب حمایت از طریق سازمان ملل متحد برای عقب راندن تحریم‌های یک جانبه هستند.

مطابق با نامه‌ای که روز پنجشنبه توسط رویترز مشاهده شده است، چین ، روسیه ، کره شمالی ، ایران و سایر کشورها به دنبال جلب حمایت اعضای سازمان ملل برای مقابله این نهاد بین‌المللی با استفاده یا تهدید به زور و تحریم‌های یک جانبه هستند.

اقدام 16 کشور و فلسطینیان برای ایجاد چنین ائتلافی در حالی صورت می‌گیرد که دولت جدید رئیس جمهور جو بایدن در حال افزایش تعامل چندجانبه و همراهی با متحدان ایت تا رویکرد یک جانبه مورد علاقه دونالد ترامپ را تغییر دهد. بایدن همچنین متعهد شده است که در سازمان ملل متحد، جایی که پکن برای نفوذ بیشتر جهانی در رقابت با رهبری سنتی ایالات متحده است، به مصاف چین برود.

در این یادداشت که توسط "گروه دوستان در دفاع از منشور ملل متحد" به نگارش درآمده و توسط رویترز مشاهده شده است، آمده است: «چندجانبه‌گرایی در حال حاضر تحت حمله بی‌سابقه‌ای قرار دارد، که به نوبه خود صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کند. جهان شاهد توسل به یک جانبه گرایی است، که با اقدامات انزواطلبانه و خودسرانه مشخص شده است، از جمله تحمیل اقدامات یک‌جانبه اجباری یا خروج از توافق‌نامه‌های برجسته و نهادهای چند‌جانبه، و همچنین تلاش برای تضعیف اقدامات اساسی برای مقابله با چالش‌های مشترک و جهانی.»

رویترز در ادامه مدعی شد: با این حال، یک دیپلمات ارشد اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «این به اصطلاح دوستان کسانی هستند که بیشترین تلاش را برای نقض منشور کرده‌‌اند. شاید آنها باید با احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در کشور خود شروع کنند.»

دیگر اعضای بنیانگذار این گروه شامل الجزایر، آنگولا، بلاروس، بولیوی، کامبوج، کوبا، اریتره، لائوس، نیکاراگوئه، سنت وینسنت و گرنادینز، سوریه و ونزوئلا هستند.

گفت‌وگوی استراتژیک واشنگتن و تل‌آویو درباره ایران

جیک سالیوان

بر اساس گزارش رویترز، کاخ سفید اعلام کرد که مقامات ارشد ایالات متحده و اسرائیل روز پنجشنبه در اولین نشست مجازی یک گروه استراتژیک دوجانبه، نگرانی‌ها در مورد ایران را بررسی کردند. ایران موضوعی است که نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو با دولت جدید بایدن درباره آن اختلاف دارد.

امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور جو بایدن ، و همتای اسرائیلی وی ، میر بن‌شبات، ریاست هیئت‌ها را بر عهده داشتند.

وی در بیانیه ای که جزئیات کمی داشت، گفت: "در طول بحث، دو طرف دیدگاه‌های خود در مورد چشم‌انداز امنیتی منطقه‌ای و مسائل مشترک و نگرانی‌های متقابل، از جمله ایران را به اشتراک گذاشتند و عزم مشترک خود را برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدهای پیش روی منطقه ابراز داشتند."

دولت بایدن این نشست را به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای مشورت با متحدان و شرکای آمریکا به تصویر کشیده است، در حالی که تیم بایدن در تلاش است مذاکرات با تهران را برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ از سر بگیرد تلاش های ایالات متحده به ایران زمینه را برای ایجاد فشارهای جدید در اتحاد ایالات متحده و اسرائیل فراهم کرده است.

در زمینه برای جلب ایران برای گفتگو در مورد تهران و واشنگتن برای از سرگیری پیروی از توافق هسته ای 2015 ایران ، . مقدمه‌چینی‌های ایالات متحده برای گفت‌وگو با ایران زمینه را برای ایجاد کرنش‌های جدید در اتحاد ایالات متحده و اسرائیل فراهم کرده است.

وزارت امور خارجه روز پنجشنبه تکرار کرد که ایالات متحده برای حضور ایران در مذاکره برای از سرگیری تعهدات برجامی -که تهران تاکنون رد کرده است- انگیزه یک‌جانبه‌ای مبنی بر تخفیف در تحریم‌ها به تهران پیشنهاد نخواهد داد.

کشته‌های کودتای میانمار به ۷۰ تن رسید

بر اساس گزارش الجزیره، توماس اندروز گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه  ارتش میانمار از زمان کودتا حداقل 70 نفر را کشته است، پیشنهاد می‌کند علیه ارتش میانمار قطعنامه "جنایت علیه بشریت" صادر شود. وی خواستار تحریم شرکتهای تحت مالکیت نظامی میانمار شده است.

اندروز گفت بیش از نیمی از کشته شدگان زیر 25 سال بودند. وی افزود: از زمان کودتا بیش از 2000 نفر به طور غیرقانونی بازداشت شده اند و خشونت به طور مداوم در حال افزایش است.

پاسخ پرنس ویلیامز، به اظهارات پرنس هری و مگان مارکل

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، پرنس ویلیام روز پنجشنبه تأکید داشت که خانواده اش نژادپرست نیست. او اولین عضو خاندان سلطنتی انگلیس شد که نسبت به اتهامات تعصب نژادی مطرح شده از سوی برادرش پرنس هری و همسر وی مگان مارکل،  واکنش نشان داد.

1000

ویلیام این اظهارات را در پاسخ به سوالاتی که خبرنگاران هنگام بازدید او و همسرش از یک مدرسه در شرق لندنمی‌پرسیدند، بیان کرد. در حالی که اعضای خانواده سلطنتی غالباً چنین پرسشهایی را نادیده می گیرند، ویلیام از این فرصت برای پرداختن به ادعاهای پرنس هری و مگان مارکل که خاندان سلطنتی را به لرزه در آورده است، استفاده کرد.

پرنس ویلیام 38 ساله در حالی که همسرش کیت در کنارش قدم می زد گفت: "ما یک خانواده به شدت غیرنژادپرست هستیم."

1000 (1)

پس از ادعای هری و مگان طی مصاحبه با اپرا وینفری، مجری تلویزیون آمریکا مبنی بر اینکه دوشس حین زندگی در دربار سلطنتی قربانی نژادپرستی و رفتار بی رحمانه‌ای بوده است، کاخ باکینگهام در تلاش برای پاسخ به اتهامات یک بیانیه 61 کلمه‌ای صادر کرد که منتقدان آن را "خیلی کم، خیلی‌دیر" توصیف می‌کنند.

اولین استیضاح فرماندار در بیش از یک قرن؟

اندرو کومو

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، اقدام مجلس ایالتی زمینه را برای اولین استیضاح فرماندار در بیش از یک قرن فراهم می‌کند.

قانون‌گذاران ایالت نیویورک روز پنجشنبه تحقیق در مورد استیضاح فرماندار اندرو کومو را آغاز کردند، که نشان می‌دهد هم‌حزبی‌های فرماندار در میانه بالا گرفتن اتهامات آزار جنسی، علیه او شده‌اند.

 مجمع ایالتی پس از یک جلسه اضطراری سه ساعته اعلام کرد که برای رسیدگی به اتهامات سوء رفتار علیه آقای کوومو از جمله ادعاهای آزار و اذیت جنسی و نحوه مدیریت دولت وی در رابطه با مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در خانه‌های سالمندان، صلاحیت سیعی به کمیته قضایی مجلس ایالتی را خواهد داد. این تصمیم زمینه را برای اولین استیضاح فرمانداری در بیش از یک قرن فراهم می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید