محدودسازی گروه‌های هم‌پیمان کمی، به نیروهای وفادار کیفی؛

ادعای رویترز درباره شیفت تاکتیکی ایران در عراق

کدخبر: ۴۱۴۱۳۱
اقتصادنیوز: خبرگزاری رویترز مدعی شده است که ایران در یک تغییر تاکتیک با گزینش کیفی افراد از میان گروه‌های مختلف و بزرگ متحد خود در عراق، نیروهای هم‌پیمان محدودتر اما پرنفوذتر و به شدت وفادارتر ایجاد می‌کند.
ادعای رویترز درباره شیفت تاکتیکی ایران در عراق

به گزارش اقتصادنیوز: خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی مدعی شده‌است که ایران در یک شیفت تاکتیکی با گزینش کیفی افراد از میان نیروهای متحد بزرگ و مختلف خود در عراق، در حال ایجاد گروه‌های هم‌پیمان محدودتر اما پرنفوذتر و به شدت وفادارتر  است.

جان دیویسن و احمد رشید نویسندگان این گزارش ادعا کرده‌اند: «ایران صدها مبارز مورد اعتماد را از میان کادر قدرتمندترین گروه‌های متحد خود در عراق انتخاب کرده و در حال تغییر رویکرد از تکیه به گروه‌های بزرگی که قبلاً متحد با ایران اقدام می‌کردند، به سمت تشکیل شاخه‌های کوچکتر، نخبه و به شدت وفادار است».

کتائب حزب‌الله

رویترز بدون ارائه هیچ‌گونه شواهد یا نشانه قابل صحت‌سنجی مدعی شده است که این نیرو‌ها در زمینه جنگ پهپادی و نظارت و تبلیغات آنلاین آموزش دیده و مستقیماً از نیروی قدس سپاه پاسداران دستور می‌‌گیرند.این خبرگزاری در ادامه با استناد به منابع عراقی و غربی که نامی از هیچ‌یک از آن‌ها برده نشده، مسئولیت حملات اخیر به نیروهای آمریکایی در عراق را متوجه این گروه ادعایی کرده و در عین حال چنین تاکتیکی را نشانه عقب‌گرد ایران از مواضع قبلی خود خوانده است.[این در حالیست که ایران بارها اعلام کرده‌است که در هیچ یک از اقدامات اخیر نقشی نداشته است. ایران در مواردی مانند حمله موشکی به عین الاسد و یا مواضع داعش در عراق وسوریه نیز به صورت رسمی مسئولیت را بر عهده گرفته است]

به نوشته رویترز چنین تغییری ممکن است با مزایای تاکتیکی هم همراه باشد. گروه‌های محدود کاملا وفادار کمتر در معرض نفوذ هستند، دامنه محدودتر و عمق نفوذ بیشتر و مؤثرتری دارند و می‌توانند در به کارگیری جدیدترین تکنیک‌هایی که هم پیمانان ایران برای حمله به دشمنان خود ایجاد کرده اند، مانند پهپادها کارکرد بهتری داشته باشند. رویترز در ادامه به نقل از منابع دیپلماتیک، امنیتی، نظامی و شبه‌نظامی عراقی و غربی که همگی ناشناس هستند، نقل قول‌هایی در راستای تأیید مدعاهای یادشده آورده است.

از جمله یکی از فرماندهان شبه نظامیان ادعایی که گفته است به نظر می‌‌رسد «این گروه‌های جدید از افرادی گزینش‌شده که دقت بسیار زیادی در انجام حملات و حفظ پنهان‌کاری دارند، تشکیل شده‌اند. با این حال این منبع ادعایی می گوید «ما نمی‌دانیم که آنها چه کسانی هستند».

رویترز همچنین بر اساس اظهارات این مقامات ناشناس مدعی شده که این گروه‌ها پشت حملات ماه‌های اخیر به پایگاه‌های آمریکایی در عراق بوده‌اند و در ادامه نوشته است که «اگرچه این حملات تلفاتی نداشتند اما  به خاطر ظرافت و پنهان‌کاری‌شان مقامات نظامی غربی را نگران کرده است». رویترز در عین حال نوشته است هیچ مقام یا نهاد رسمی دولتی یا نظامی از عراق، ایران و آمریکا در این مورد اظهار نظری نداشته و چنین ادعاهایی را تأیید نکرده است.

رویترز در ادامه با اشاره به برخوردهای ایران و آمریکا در عراق نوشته است که جمعیت شیعه عراق که اکثریت این کشور را تشکیل می‌دهند، به دلیل پیوند مذهبی با ایرانیان یکی از اهرم‌های قدرتمند ایران در مقابله با آمریکا هستند. این گروه با حمله آمریکا به عراق و سرنگونی صدام حسین قدرت گرفتند و خود به بخش مؤثری از چالش ایران و ایالات متحده بدل شدند. اما پس از اینکه نیروهای دولت اسلامی (داعش) در سال 2014 یک سوم خاک عراق را گرفتند، واشنگتن و تهران در یک سمت قرار گرفتند و هر دو به دولت شیعه عراق کمک کردند تا در طول سه سال بعد علیه گروه تروریستی که خود را فرقه‌ای از اسلام سنی می‌خواند، بجنگند و آن را شکست دهد. ایالات متحده ، که در سال 2011 از عراق خارج شده بود هزاران نیرو را به این کشور برگرداند.

در همین حال ، ایران از گروه های بزرگ شبه نظامی مانند کتائب حزب‌الله ، کتائب سید الشهدا و عصائب اهلال حق حمایت کرد، گروه‌هایی که هرکدام قادر به استقرار هزاران جنگجوی مسلح شبه رسمی بودند و برای کمک به نبرد با دولت اسلامی موقعیت قابل توجهی داشتند. اما به ادعای رویترز، پس از ترور شهید سلیمانی، مقامات در تهران به برخی از شبه نظامیان عراقی هم‌پیمان، مشکوک شدند و به گفته فرماندهان شبه نظامیان، این گروه‌ها از حمایت کمتری برخوردار شدند.

حشدالشعبی

به ادعای رویترز یکی از این فرماندهان نیروهای شیعه گفته است: «آنها (ایران) معتقد بودند که نشت اطلاعاتی از یکی از این گروه‌ها به ترور [شهید] سلیمانی کمک کرده است». دیگری نیز مدعی شده است: «جلسات و ارتباطات بین ما و ایرانیان کاهش یافته است. ما دیگر جلسات منظمی نداریم و آنها دعوت ما را به ایران متوقف کرده‌اند».

به نوشته رویترز، از زمان آمدن رئیس جمهور جو بایدن ، تهران کانال های دیپلماتیک خود را با واشنگتن و ریاض مستقیم و غیرمستقیم بازگشایی کرده است. یکی از منابع اصلی اهرم فشار در چنین مذاکراتی، قدرت و توانایی حمله به دشمنان است.

ایران و آمریکا و عراق

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید