متن کامل مناظره دوم ریاست‌جمهوری سیزدهم؛

همتی: رقیبانم به دنبال تبدیل کاخ سفید به حسینیه هستند/حضور ۳ وزیر زن در کابینه مهرعلیزاده/ رئیسی: در کرونا الگوی جهانی ایجادکردیم!

کدخبر: ۴۱۷۸۱۱
اقتصادنیوز: بخش دوم مناظره ریاست‌جمهوری سیزدهم از دقایقی پیش آغاز شد.
همتی: رقیبانم به دنبال تبدیل کاخ سفید به حسینیه هستند/حضور ۳ وزیر زن در کابینه مهرعلیزاده/ رئیسی: در کرونا الگوی جهانی ایجادکردیم!

به گزارش اقتصادنیوز پس از حدود 15 دقیقه استراحت نامزدها وارد استودیوی مناظره شدند.

متن کامل بخش اول مناظره دوم

به گزارش اقتصادنیوزمحسن رضایی در ابتدای بخش دوم مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با اشاره به اشتباه لفظی خود در در زمان گفتن «یاساشین آذربایجان»، گفت: مردم با اشتباه من در فضای مجازی شوخی کردند؛ از مردم تشکر می‌کنم که با من شوخی می‌کنند، این شوخی ها سرمایه های من هستند.

سپس رضایی بخاطر اشتباه لفظی‌اش در به کار بردن اصلاح یاساشین آذربایجان عذرخواهی کرد و چند مرتبه گفت یاشاسین اذربایجان. 

همچنین رضایی با اشاره به توئیت مرکز پژوهش های مجلس گفت: از آقای زاکانی {رییس مرکز پژوهش ها} گلایه می کنم. بلافاصله سایت مرکز پژوهش ها این را تیتر کرده است. چرا یک مرکز دولتی باید چنین کاری کند؟

رضایی: مردم هیچوقت از دولتمردان نترسند/از برادرم جناب آقای زاکانی گله مندم

اجازه بدهید یک نکته بگویم. در زمان استراحت دیدم که مردم با اشتباه کلامی من شوخی کردند. این نشان می دهد که شما من را جزو خودتان می دانید. امیدوارم که مردم هیچوقت از دولت مردان نترسند.
من بابت اشتباه لفظی عذرخواهی می کنم. یاشاسین آذربایجان. 

از برادرم جناب آقای زاکانی گله مندم. در سایت مرکز پژوهش ها چطوری بلافاصله این مطلب را تیتر می کند و می زند؟ من افتخار می کنم که لر هستم اما تمام زندگی ام تقدیم مردم ایران شده است. آذربایجانی ها می دانند که من چه علاقه ای به مهدی باکری دارم. 

خود مرکز پژوهش های مجلس یارانه انرژی ایران را سالانه ۴۹ میلیارد دلار برآورد کرده است. من خدمت ایشان و آقای همتی عرض می کنم که می توانیم ۴۰ درصد یارانه های پنهان را برگردانیم و از دست افرادی که به آن نیاز ندارند و مشکلات را حل و فصل کنیم. 

هیچ گاه در برنامه ریزی های توسعه رابطه بین توسعه و مسائل زیست محیطی لحاظ نشد. گرد و غبارهای خوزستان و زابل و یزد و مسائل مربوط به آب، نتیجه این اتفاق است. در یزد که توسعه صنعتی دارد، مشکل آب و گرد و غبار وجود دارد. در برنامه من مسئله اقوام و زبان مادری مورد توجه قرار گرفته است.

همتی: رقیبانم به دنبال تبدیل کاخ سفید به حسینیه هستند

عبدالناصر همتی در پاسخ به سوالی در خصوص سومدیریت های اقتصادی و ناکارآمدی مدیریت شهری گفت:

آسیب های اجتماعی در کل کشور ناشی از ساختاری بسیار غلط است. گروه های ذی نفع و رانت خوار بر اقتصاد و فرهنگ و جامعه چنبره زده اند. اگر نتوانیم فساد این ها را حل نکنیم، این مسائل قابل حل نیست. این ها ارتباطات وسیعی در صادرات و واردات دارند این ها ارتباطات زنجیره ای با کاسبان تحریم در حوزه قاچاق و پول شویی دارند. 

دوستانی که به عنوان رقیب من آمده اند، برای تقویت وضع موجود آمده اند. من در مقابل جریانی قرار دارم که به جای توسعه ایران می گوید باید برویم و کاخ سفید را حسینیه کنیم. این ها دنیا را نمی شناسند. چه افرادی به سفارت عربستان حمله کردند و کشور را با مشکل مواجه کردند و باعث کاهش ارزش پول و بهم خوردن قیمت ها و بهم خوردن روابط ما شد؟ چه کسانی در پشت این حمله بودند؟

من می گویم تحریم باعث بحران اقتصادی و نقدینگی شده است. ۷۵ هزار میلیارد دلار از درآمد نقتی کشور کم شده است اما دوستان قبول نمی کنند. بعد به ما می گویند چرا نتوانستید اقتصاد را اداره کنید؟ همین ها که بر اقتصاد کشور چنبره زده اند، سالی بیست درصد، سود کاسبان تحریم از حجم تجارت خارجی ایران است.

بعد می گویند چرا مردم فقیر می شوند؟ چرا شغل ایجاد نمی شود؟ ما باید در زندگی اقتصادی و اجتماعی مان تغییر ایجاد کنیم. من آمده ام که این فضا را عوض کنم.

حضور ۳ وزیر زن در کابینه مهرعلیزاده

 در بخش دوم مناظره، نوبت به محسن مهرعلیزاده برای پاسخ به پرسش رسید. او در پاسخ به پرسشی درباره توسعه فناوری هسته ای در کشور گفت:

با توجه به اینکه به همت دانشمندان عزیز ما در چندین سال گذشته دانش هسته ای و توسعه آن در زمینه های مختلف اعم از داروسازی، کشاورزی و ... را شاهد بوده ایم. به نظر من باید انستیتوهای تخصصی که این دانش را کاملا بومی کنند و در اختیار توسعه های علمی کشور قرار دهند.

من فکر می کنم شرط تداوم این امر میدان دادن به جوانان و حفظ آنان است، ما نباید جوانان را از کشور فراری دهیم. عمده این دانش دست جوانان است که نشان دادند با کسب مراتب علمی بالا توانسته اند موفقیت هایی را در این زمینه به دست آورند.

من در خصوص جوانان و بانوان نیز باید بگویم که بخش قابل توجهی از کشور را تشکیل می دهند که در طول سالیان گذشته به دلیل مسایل اجتماعی تحت فشار بودند و نتوانستند از حقوق خود دفاع کنند. ما باید با تشکیل سازمان های مشخص برای بانوان و جوانان و به کارگیری تدابیر مدیریت به نیازهایشان رسیدگی کنیم.

در دولت خودم سه نفر از بانوان را به عنوان وزیر معرفی خواهم کرد و اگر مجلس همکاری کرد که خوب است و اگر نه به عنوان معاون خودم در نظر خواهم گرفت.

من میانگین سن دولت خود را ۴۵ سال عنوان کردم و خلاف ادعاها، به نظرم عملی است و بچه های نخبه، باسواد و کاربلد باید کار را به دست بگیرند.

ادعای زاکانی علیه همتی درباره جابجایی غیرقانونی ۱۲۰۰ میلیارد تومانی

علیرضا زاکانی در پاسخ به سوالی درباره رفع تبعیض در توزیع منابع عمومی و مبارزه با ویژه خواری و فریبکاران اقتصادی گفت: 

مردم عزیز بیش از سه دهه است عده‌ای بر اقتصاد کشور خیمه زدند و تمام سرمایه و امکانات کشور را به سمتی سوق دادند که خودشان کاخ نشین شدند و مردم را در کوخ نشینی نگه داشتند

اول انقلاب یک موی کوخ نشین به همه کاخ نشینان می‌ارزید اما با کمال تاسف آن مطلب خوب اول انقلاب تبدیل شد به موضوعی که امروز مسوولین ما دچار خوی اشرافی گری شدند.

بنده اولین کاری که خواهم کرد اینکه دولت را از موضع اشرافیگری به  نوکری مردم وا می دارم.

نکته دیگر اینکه توجه را متمرکز به توزیع عادلانه ثرت می کنم. 

نکته سوم معادله را طوری تغیر میدهم که مفسدین راهی برای تنفس نداشته باشند. فساد از کجا ایجاد می شود؟ از قبیله گرایی از باندبازی  .

خطاب به آقای همتی  می گویم چون مسوولیت دارد روز قبل از تعطیل آخر وقت ۱۲۰۰ میلیارد تومان از بانک دولتی منتقل می شود به یک دولت خصوصی آن هم به صورت خلاف و این اتفاق ذیل مسوولیت آقای همتی انجام می شود همین قبل از عید؛ آقای همتی شما حوزه خودتان را نتواستید نظارت کنید الان برای کل کشور می خواهید برنامه ریزی کنید.

بنده با گردن کلفت ترین افراد مبارزه اساسی خواهم کرد و دشمن ما فقر و فساد و تبعیض است.

دو دهه  است با دست خالی در مسیر مبارزه با فساد درگیر شدم و در دولت بنده ریشه فساد خشک خواهد شد.

همتی: برخوردهایی چون گشت ارشاد را باید تغییر دهیم /حداقل 5 وزیر زن خواهم داشت

عبدالناصر همتی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه هایش برای تحکیم بنیان خانواده گفت: 

من در شعار انتخاباتی ام گفته ام، هدف ما تعامل از خانه تا جهان است. الان یک مشکلی که خانواده های ما دارند، گسستگی فرهنگی است. بچه های دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ آنگونه که ما فکر می کنیم و اصرار داریم زندگی کنند را قبول ندارند. ما باید در خانه رابطه متقابل و دیالوگ محور داشته باشیم تا در جامعه نیز در این زمینه به مشکل نخوریم.

جوانان اصلا نمی توانند شرایط امروز جامعه را تحمل کنند، آقای قاضی زاده می گویند چرا همه ما را جمع می بندید؟ چون همه شما پنج نفر یک تفکر دارید. چرا باید فضا را برای جوانان تنگ کنیم و شرایط را سخت کنیم که از کشور بروند. الان برای تفریح جوانان چه برنامه ای دارید؟ من جزو فرماندهان خنثی سازی تحریم بودم که آقای رئیسی گفتند، من معتقدم با این روند پیش برویم جوانان شغل پیدا نخواهند کرد و آزادی اجتماعی خود را از دست می دهند. درباره زنان صحبت شد، تا چه اندازه برایشان محدودیت ایجاد کردیم در حالیکه ۵۰ درصد جمعیت را تشکیل می دهند. 

به من اعتراض کردند چرا گفتید به زنان برای حجاب پیامک نزنند؟ ما نباید استرس را به جوانان منتقل کنیم. ما برخوردهایی چون گشت ارشاد را باید تغییر دهیم. من در کابینه ام حداقل پنج زن خواهم داشت و تبعیض جنسیتی در محیط کار و اشتغال را برخواهم داشت.

برنامه ابراهیم رییسی برای رفع تحریم ها

 سیدابراهیم رئیسی در بخش دوم مناظره تلویزیونی روز سه شنبه در پاسخ به سوالی درباره اینکه  برنامه شما برای تقویت  گسترش دیپلماسی اقتصادی چیست گفت:

نسبت به بحث رفع تحریم ها باید بگویم هر دولتی کار را  بدست بگیرد یکی از وظایفش  رفع تحریم های ظالمانه است و باید باهمه وجود ان را دنبال کرد. در کنار این قضیه  خنثی سازی تحریم ها باید در دستور کار قرار گیرد و اقتصاد را هم شرطی نکنیم؛ نه کرونا و نه سیل و نه تحریم نباید تاثیر داشته باشد.

 رفع تحریم ها حتما در دستور کار است و کسانی که اینجا گفتند ما بلدیم با دنیا صحبت کنیم دانشجوی سال اول هم سیاست می داند در حین مذاکره کسی نباید بگوید که خزانه کشور خالی است.

دیپلماسی اقتصادی مهم است و با سخن پیش نمی رود. باید شایسته سالاری باشد و نمی شود هر کسی مسولیتش تمام شد برای سفارت او را بفرستیم.

وقتی بحث از تولید می کنیم باید همه دستگاه ها و از جمله وزارت خارجه نقش مهمی در دیپلماسی اقتصادی دارند.

 ما ۱۵ همسایه داریم و هزار میلیارد واردات دارند و ما باید سهمان از صادرات به کشور های همسایه ۲۰ میلیارد دلار باشد؟ و اگر دیپلماسی فعال داشته باشیم سهم صادرات ما به کشور های منطقه افزایش می یابد. سهم ما در اقتصاد منطقه به شدت ناکافی است و باید افزایش یابد.

 با حرف و سخن نمی شود دیپلماسی را لحاظ کرد.  ضمن احترام به سفرا و سرکنسولگری ها، یکی از ماموریت های ما برای وزارت خارجه، دیپلماسی فعال اقتصادی در کنار دیپلماسی سیاسی است.

قاضی‌زاده:  بالاترین رتبه شغلی بشود معلمی

میرحسین قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت آموزش و پرورش گفت: 

فقط یک کلمه بگوییم این مناظرات برای فهم مردم است و این شواف‌ها و شومن‌بازی‌ها  و پرداختن به حواشی برای جلب توجه این بار تاثیر ندارد. بعضا دوستان جمع می بندند و می گویند اینهایی که اینجا هستند یا من اینطور و دیگران آنطور؛ لذا این جمع بستن کار درستی نیست. 

مسئله آموزش و پرورش مهمترین  مسئله است و وضعیت یک کشور با وضعیت آموزش و پرورش آن کشور سنجیده می‌شود و وزارت آموزش و پرورش  مهمترین وزارتخانه است البته  در زمینه تعلیم و تربیت نیاز به تحول بنیادین  داریم و باید ببینیم محصولی که وزارت کشور می خواهد به ما بدهد باید چه چیزی باشد

فارغ التحصیل در دوره عمومی باید کسی باشد  که سواد زمان خود را داشته باشد مهارت اجتماعی موثر و  یک مهارت شغلی داشته باشد. این اتفاق چه زمانی باید رخ دهد زمانی که این فرد به بلوغ می رسد ما از ۷ سالگی تا ۱۸ سالگی اطلاعات زیادی میدهیم و بعد آنها را پشت کنکور قرار می دهیم الان نظام تعلیم و تربیت به سمت استعدادیابی رفت. 

اصلاح آموزش و پرورش باید از مسئله منزلت معلمی شروع شود باید کاری کنیم بالاترین رتبه شغلی بشود معلمی. 

عدالت آموزشی موضوعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. در حال حاضر  ما آینده را به پولدار ها می فروشیم .

حمله سعید جلیلی به همتی: چرا لولو می سازید؟ 

سعید جلیلی در پاسخ به سوالی در مورد اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت:

عرصه روابط بین کشورها نقاط اشتراک و اختلافی دارد. نقاط اشتراک تعامل و نقاط اختلاف تقابل ایجاد می کند. دولت ها باید نقاظ اشتراک را تبدیل به تعامل کنند و در نقطه مقابل باید از ایجاد بحران جلوگیری کند.

در دنیا بیش از ۲۰۰ کشور داریم. اگر هدف تعامل سازنده با جهان است، باید شرایط همه کشورها را بررسی کنیم و تعامل کنیم. ایراد دولت این است که خود را معطل سه یا چهار کشور کرده و  آن ها هر روز به یک بهانه مثل اف ای تی اف و برجام دشمنی می کنند.

باید اسامی کشورها را بر روی میز بگذارید و بگویید من از این کشور ۱۰ درجه یا ۱۵ درجه منافع کسب می کنم و مجموعه ای از آن‌ها را بالفعل کنیم.

 این چه حرف های موهومی است که می گویید کاخ سفید را حسینیه می کنند؟ این چه لولویی است که می سازید؟ بایدن می گوید ایران در آستانه ارائه یک تعریف جدید از صحنه است. ما می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم. ما می توانیم با شیوه آفندی و با ابزار اقتصادی دشمن را از تحریم پشیمان کنیم و این مسئله شدنی است.

کنایه قاضی زاده هاشمی به همتی و مهرعیزاده: تمام کابینه ام را زنان تشکیل می دهند

قاضی زاده هاشمی درباره درباره  احیاء شوراهای عالی گفت: 

ما در این جمع نباید برای جلب توجه هر حرفی را بزنیم ما برای خودنمایی اینجا نیستیم نباید  در زمان انتخابات، یاد زنان و کولبران و مستضعفان و غیره بیفیتم آنها  الان با شنیدن این سخنان می گویند یادمان است که در دوره های قبل هم این سخنان را گفتید.

در زمینه به کارگیری زنان در کابینه دولت آینده،همه دوستان از استفاده بانوان در گروه خودشان حرف زدند و آمار درحال بالا رفتن است. اگر اینطور است من می‌گویم همه کابینه ام را از زنان می گذارم تا دستی بالاتر از نباشد. (خنده) رئیس ستاد من یک خانم دارای سه فرزند است یعنی مادران هم می توانند فعالیت سیاسی- اجتماعی کنند.  زنان از ما شایسته سالاری می خواهند انقدر بانوی شایسته داریم که تمام کابینه  را از زنان بگذاریم. 

چون بحث کولبران شد مرزهای ما بیشترین نرخ بیکاری را دارند باید مشکلات آنها را حل و فصل کنیم. همه این جمع مسئواین داشتند و این گونه نبود که تاکنون بدون مسئولیت بوده باشند . کولبران ما بین نان و جان، نان را انتخاب کرده‌اند. اگر راست می‎گوییم جای شعار این‎ها را حل کنیم.

یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که فرهنگ کشور مسئول ندارد اقتصاد، سلامت و حوزه اجتماعی هم متولی ندارد. 

طرحی ارائه کرده ایم که در آن دبیر هر شورای عالی معاون رئیس جمهور و مسئول فرماندهی همان حوزه  است.

شوراها بالاتر از ریاست جمهوری است رئیس جمهور رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است بالاتر از دیگران نیست و باید تابع نظر جمع باشد و اجراکننده مصوبات است.درست است که رئیس‌جمهور رئیس شورای عالی است اما حق وتو ندارد. 

پای خاتمی در مناظره باز شد

محسن مهرعلیزاده درباره  حکمرانی ملی در فضای مجازی و امنیت ملی گفت: 

امروز اقتصاد و مسائل اجتماعی و فرهنگی در دنیا راه حل های معمولی ندارد امروز اقتصاد هوشمند، حکمرانی هوشمند و ... وجود دارد امروز شاید یک شرکت  مانند «هواوی» خیلی بیشتر از یک کشور درآمد دارد.

ما باید فضا را  باز کنیم تا جوانان وارد میدان شوند و در این زمینه ها کار کنند بدون هیچ ممانعتی به کار بپردازند.

من متاسفم از این که هنوز در  گیر و دار همین اینترنت و فیلترینگ هستیم. وزیر جوان خوب کار کرد اما هنوز مشکلاتی وجود دارد و اتفاقا مطلبی که آقای رئیسی مطرح کردند درباره مشاغل فضای مجازی بله امروز یک میلیون نفر شغلشان با فضای مجازی است و چقدر زیان به کشور در آن قطعی اینترنت آبان ماه ۹۸ به کشور وارد شد.

آقای زاکانی گفتند در ۳۰ ساله گذشته منافع یک عده در نظر گرفته شد به نظرم نباید وضعیت را این چنین سیاه دید و سیاه‌نمایی کرد بالاخره از سال ۷۶ ما دولت اصلاحات و دولت پاکدست آقای خاتمی را داشتیم و در عدالت اجتماعی شهره خاص و عام بود.

یا در موضوع مسکن مهر و یارانه‌ها در دولت احمدی نژاد اتفاقات خوبی بود هرچند درست اجرا نشد .

من خرداد ۸۴ را به یاد آوردم که خانم‌ها در استادیوم حضور داشتند که یادش بخیر.

اگر اصل ۱۱۵ قانون اساسی رعایت شود آن مشکل شوخی هم که با آقای رضایی شد انشالله حل می شود.

جلیلی: نباید کشور را معطل تصویب FATF کرد

سعید جلیلی  از نامزدهای ریاست جمهوری در جمع بندی سخنان خود گفت:

از مسایلی که با آن سخاوتمندانه برخورد می شود زمان است، هشت سال گذشت و در این مدت آنچه در روند کشور بود توقف و کندی بود. چگونه از این آسیب باید رها شد، نقش رییس جمهور بسیار در این امر مهم است. رییس جمهور وقتی مسئله را درست بفهمد، پاسخ درستی داشته باشد و رویکرد درستی را دنبال کند.

من با جمع بندی و بررسی می گویم که کشور را در چهار سال آینده فقط نباید اداره کرد بلکه ضروری است که کشور جهش پیدا کند و این امر را می توانیم انجام دهیم و حاضرم با هر کسی که این موضوع را قبول ندارد در این باره بحث کنیم.

این مسئله برنامه می خواهد و نباید زمان را از دست داد، اینکه هنوز بگویم fatf شد یا نشد درست نیست، نمی شود کشور را معطل این موضوع کرد. من در مجمع گفتم همان موقع که این موضوع را معطل نکنیم، شما مسئله را درست متوجه نمی شوید و مشکل این است. وقتی رویکردتان درست نیست قطعا نتیجه نمی گیرید. بحث کولبری را مطرح می کنند اما نگاه سطحی و حداقلی است.

مردم رییس جمهور انتخاب می کنید باید به ظرفیت های کشور برای جهش نه اداره معمولی اشراف داشته باشد.

پیشنهاد محسن رضایی به رهبرانقلاب در مناظره دوم 

 محسن رضایی در جمع بندی اظهارات خود در مناظره دوم گفت:

عنوان دولت ما اقدام و تحول است، یعنی دیگر وعده و شعار را باید کنار گذاشت و جراحی های بزرگی انجام داد چرا که مشکلات اجتماعی ریشه در مشکلات اقتصادی و مشکلات اقتصادی ریشه در مشکلات سیاسی و مدیریتی دارد.

برنامه دولت ما اصلاح از درون قدرت است و به این دلیل که رابطه من با نظام با ثبات بوده و از ۱۷ سالگی تا الان در مسیر مستقیمی حرکت کردم و به دلیل اعتمادی که بین من و نظام وجود دارد و رابطه ای که با دوستان دیگر از نیروهای مسلح تا قوه قضاییه و مجلس دارم می توانم ادعا کنم اصلاحات اساسی را انجام دهم. ابتدا از خود دولت شروع خواهم کرد، این بدین معنا نیست که از مدیران با کفایت فعلی استفاده نکنیم. بلکه باید مشکلات و نواقص مرتفع و پاک شود.

مساله دیگر نهادهای وابسته به رهبری است با اینکه وابسته به رهبری هستند اما همه در خدمت دولت هستند، سپاه پاسداران، ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان و قرارگاه سازندگی خاتم، اینها هم نیاز به اصلاحاتی دارند که پیشنهاداتم را خدمت رهبر انقلاب می دهم تا امکان بهره وری بیشتر از این نهادها را داشته باشیم. کمک به ادامه تحولات در قوه قضاییه و مجلس که حتما در دستورکار ما خواهد بود. کمک به کاری که آقای رییسی در قوه قضاییه شروع کردند و در ابتدای کار هم هستند یا مجلس انقلابی که شکل گرفته را کمک خواهم کرد. هم چنین فعال کردن جلسات سران قوا هم از دیگر اقداماتم خواهد بود.

 شورای انقلاب فرهنگی واقعا بی خاصیت شده است،  اول از رهبر انقلاب تقاضا می کنم که شورای انقلاب فرهنگی را اگر ایشان موافقت کنند  منحل کنم و شورای انقلاب فرهنگی را از این وضعیت خارج کنیم و وضعیت فرهنگی و مساله جوانان را اساسی حل کنیم.

مساله دیگر اصلاح احزاب اصولگرا و اصلاح طلب که دو سرمایه هستند، است، اما  نفودی ها بازیگران سیاسی و ماجراجویان زیادی در ساختار سیاسی اجتماعی ما هستند، امروز ما اگر نتوانیم ساختار سیاسی اجتماعی برای آینده ایران درست کنیم با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

ضربه نهایی مهرعلیزاده به رییسی

محسن مهرعلیزاده در جمع بندی نهایی خود گفت:

می دانم خسته اید. خسته از تبعیض ها و سختی ها. می دانم از فساد و رانت و توهین تحقیر خسته شده اید. این همه خستگی نهال امید را در دل های زیبای شما خشکانده است.حتما با خود می گویید این ها مثل قبلی ها هستند و وعده می دهند و می روند. اگر هم در وعده ها صادق باشند، چقدر می گذارند کارهایشان را انجام بدهند؟ چه تاثیری دارد که به چه کسی رای بدهیم؟

اگر رای شما اثر نداشت چرا گزینه انتخاب ها را محدود کرده اند؟ چرا همه امکانات را بسیج کرده اند و مه و خورشید و فلک را به کار گرفته اند تا یک نفر خاص را رییس جمهور کنند؟ چرا علی رغم شعار مشارکت حداکثری، به دنبال مشاکت حداقلی هستند؟ ندیدید چگونه با ما سخن می گویند؟ ندیدید به جای ارائه برنامه، می گویند اقتصاددان ها را به خط می کنیم یا کاندیداها را ممنوع الخروج می کنیم؟

انگار آن ها امیرند و مردم رعیت. این مناظره باعث نزول جایگاه ریاست جمهور بود.

مردم عزیز  من با شما پیمان می بندم تا با ایجاد یک پایگاه، قراردادها و آزادی های مدنی را فراهم کنم. با گنجاندن وعده های انتخاباتی ام در لوایح به مجلس، افزایش ارتباط با خبرنگاران و تقویت دولت الکترونیک ، استفاده از تمام افراد فارغ از جنسیت و قومیت و با مانع زدایی از تولید، رفاه را برای مردم به ارمغان خواهم آورد. اگر برای یک پارچگی ایران نبود، به صحنه نمی آمدم. بیایید تا تا نگذاریم اقلیت برای ما تصمیم بگیرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید