قربانیان جدید سونامی انتصابات شهردار

حکم دو مدیر دیگر زاکانی لغو می‌شود؟

کدخبر: ۴۵۴۰۱۱
اقتصادنیوز: پس از لغو حکم علیرضا زاکانی برای دامادش به نظر می‌رسد برخی دیگر از انتصابات ساکن تازه‌ بهشت نیز با مشکلات قانونی وحقوقی مواجه شده است.
 حکم دو مدیر دیگر زاکانی لغو می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، اکوایران در گزارشی در این باره نوشت: حکم دو مدیر تازه منصوب شده علیرضا زاکانی از سوی کمیسیون نظارت و حقوقی مورد بررسی قرار گرفته که براساس نتیجه گیری این کمیسیون این دو انتصاب برخلاف اساسنامه های این سازمان هاست . پیش از این زاکانی در جلسه هم اندیشی با اعضای شورای شهر تهران وعده داده بود که درصورت غیر قانونی بودن احکام سرپرستی را قطعی نمی کند.

 

 کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران دو انتصاب شهردار تهران را بررسی کرده است و براساس نتیجه گیری این کمیسیون انتصاب مدیرعامل سازمان زیباسازی و سازمان ورزش برخلاف اساسنامه های این دو سازمان است .

انتصاب حسین اوجاقی به عنوان سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران از همان ابتدا با حاشیه هایی  همراه بود . رئیس کمیته ورزش شورای اسلامی شهر تهران به آن انتقاد و به شهردار تهران تاکید کرد که این انتخاب باید بر مبنای اساسنامه و از بین پرسنل شهرداری باشد.

زهرا شمس احسان، رئیس کمیته ورزش شورای اسلامی شهر تهران در صفحه توئیتر خود هم  این انتصاب را غیرقانونی دانست و نوشت:"انتخاب رئیس سازمان ورزش شهرداری بر مبنای اساسنامه این سازمان باید از بین پرسنل رسمی شهرداری یا قراردادی با حداقل هشت سال سابقه خدمت باشد. رعایت قانون باید خط قرمز باشد."

هرچند که پس از مدتی توئیت مذکور از حساب کاربری وی پاک شد، این عضو شورای اسلامی شهر در حالی توئیت خود را پاک کرده است که هیچ توضیحی در خصوص پاک کردن آن نداد.

این انتصاب در جلسه هم اندیشی شهردار تهران و اعضای شورای اسلامی شهر هم بررسی شده است. علیرضا نادعلی آن زمان به خبرگزاری ایمنا گفته بود که در جلسه هم اندیشی اعضا و شهردار که با موضوع انتصابات برگزار شده به  مصادیق هم پرداخته شده از جمله سازمان ورزش ، که زاکانی توضیحات خوبی در مورد آن داد و برای من به عنوان عضو کمیسیونی که اتفاقاً به این موضوع ربط مستقیم دارد، راضی‌کننده بود. این تذکر به طور جدی داده شد که در مورد موضوع اساسنامه سازمان ورزش اگر مورد قانونی به هر شکل وجود دارد، این حکم لغو شود.

نادعلی با اشاره به اینکه دو اساسنامه در خصوص سازمان ورزش وجود دارد گفت: شهردار اعلام کرد فعلاً حکم سازمان ورزش به صورت سرپرست است و تا کنون خطای قانونی رخ نداده است اما اگر قرار باشد حکم سرپرستی قطعی شود نباید بحث قانونی وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: اگر از لحاظ قانون این حکم مشکل دارد باید کان‌لم‌یکن تلقی شود که این تذکر هم به آقای فروزنده و هم به آقای حبیب‌الله که بحث انتصابات را انجام می‌دهند، داده شد.

در اساسنامه‌ای که مورد اشاره شهردار تهران بوده است و در سایت مصوبات شورای اسلامی شهر تهران قرار دارد و در ماده ۱۹ آن، در خصوص شرایط مدیرعامل نوشته است: مدیر سازمان از افراد ذی‌صلاح که علاوه بر داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی با داشتن حداقل چهار سال سابقه اجرایی در امور شهرداری و تجربه در امور مربوط به سازمان برای خدمت تمام‌وقت از بین اعضای انتخابی (اعم از اصلی یا علی‌البدل) هیئت مدیره و یا خارج از سازمان (مشروط به داشتن شرایط فوق‌الذکر) با پیشنهاد شهردار و تصویب شورا برای مدت دو سال انتخاب و با حکم رئیس شورا منصوب می‌شود.

این در حالی است که به نظر می‌رسد حسین اوجاقی سرپرست تعیین شده برای سازمان ورزش شهرداری تهران، بر اساس این اساسنامه مشکل حقوقی نداشته باشد. اوجاقی دارای مدرک دکترای مدیریت تربیت بدنی از دانشگاه تهران و نایب رئیس و عضو هیأت رئیسه فدراسیون ووشو، عضو کمیته ورزشکاران فدراسیون جهانی و مدیر فنی و سرمربی تیم ملی ووشو است.

اما بر اساس اساسنامه سال ۹۳ این سازمان که از سوی شهردار وقت ابلاغ شده و در سایت سازمان هم بارگذاری شده است، در بند (ح) آن در خصوص ویژگی‌های مدیرعامل قید شده است: انتخاب یک نفر از شاغلان رسمی شهرداری و یا با سابقه فعالیت حداقل هشت سال کار قراردادی در شهرداری تهران به عنوان مدیرعامل که با حکم رئیس شورا منصوب می‌شود.

در نامه ای که اخیر کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران به مهدی چمران نوشته است نشان می دهد ملاک عمل اساسنامه سال 93 است که دو انتصاب در سازمان ورزش و زیباسازی را با مشکل رو به رو می کند .

بر اساس بررسی های کمیسیون نظارت و حقوقی درخصوص رعایت یا عدم‌رعایت فرآیند قانونی در انتصاب مدیران عامل دو سازمان زیباسازی شهر تهران و ورزش و تندرستی ، بررسی قوانین و مقررات بالادستی انجام شده که مشخص شده  مصوبات متعددی درخصوص اساسنامه سازمان‌ها و نهادهای وابسته به شهرداری تهران تصویب و ابلاغ شده  است که بعضا ناسخ همدیگر هستند اما  با بررسی سیر تاریخی مصوبات شورای اسلامی شهر تهران مشخص شده است :

«1- شورای شهر تهران به موجب مصوبه شماره 160.2535.34153 مورخ 1397.11.21 و اصلاحیه‌های بعدی آن شهرداری تهران را ملزم به ساماندهی وضعیت کلیه سازمان‌های تابعه و تهیه اهداف و وظایف هر یک از آنها با اعمال اصلاحات لازم در ساختار سازمان‌ها با رعایت شاخص‌های ذکرشده در مصوبه اقدام و اساسنامه‌های مربوطه را نیز جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

2- شهردار وقت تهران نیز در اجرای بند پانزدهم (15) ماده هشتاد (80) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375.3.1 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن و براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران – ابلاغی به شماره 160.2535.34153 مورخ 97.11.21 و اصلاحیه آن – ابلاغی به شماره 160.2568.9202 مورخ 1398.4.9 و 160.2595.22121 مورخ 1398.8.12 که به تایید وزارت کشور رسیده است، لایحه اصلاحیه را برای تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارسال و نهایتا شورا نیز به موجب مصوبه 160.2750.2090 مورخ 1400.02.08 آن را تصویب و ابلاغ می‌نماید، بنابراین به موجب بند «ح» ماده 13 مصوبه اخیر «انتخاب مدیرعامل سازمان برای 2 سال از بین افراد ذی‌صلاح که علاوه‌بر داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی در یکی از رشته‌های مرتبط با وظایف و ماموریت‌های سازمان، دارای حداقل پنج سال سابقه مدیریتی و اجرایی مرتبط که یک سال آن سابقه کاری در شهرداری باشد، با پیشنهاد هیات‌مدیره و حکم رئیس شورا منصوب می‌گردد.»

3- اما از آنجا که اجرای مصوبه مزبور به موجب مصوبه «توقف اجرای مصوبه اساسنامه‌های 19 سازمان وابسته به شهرداری تهران به انضمام آیین‌نامه مالی و معاملاتی سازمان‌های وابسته و مقررات استخدامی مستخدمین موقت شهرداری تهران ابلاغی به شماره 160.2750.2090 و اصلاحات بعدی آن» به شماره 160.2860.13325 شورای اسلامی شهر تهران به علت وجود ابهامات و ایرادات متوقف گردیده است و در تبصره این مصوبه صراحتا ذکرشده تا زمان تصویب اساسنامه اصلاحی جدید کلیه سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران مطابق با اساسنامه ملاک عمل قبلی اداره خواهند شد.

4- از این رو مدیرعامل سازمان‌ها باید براساس اساسنامه سال 1393 که مطابق با مصوبه اصلاحی تنقیحی مرتبط با ساماندهی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران به شماره 160.1477.11677 تدوین و ابلاغ گردیده و لازم‌التباع می‌باشد انتخاب شوند. بنابراین از آنجا که در بند «ح» ماده 14 مصوبه اصلاحی تنقیحی شرایط انتخاب مدیرعامل سازمان‌ها را به این شرح ذکر نموده است: «انتخاب یک نفر از شاغلین رسمی شهرداری و یا با سابقه فعالیت حداقل هشت سال سابقه کار قراردادی در شهرداری تهران به‌عنوان مدیرعامل که با حکم رئیس شورا منصوب می‌شود.» و این مهم نیز در ماده 14 اساسنامه سازمان ورزش و تندرستی ابلاغی مورخ 1393.10.15 و اساسنامه سازمان زیباسازی به صراحت تکرار و قید گردیده است.

لذا بنا به مراتب و ملاک عمل بودن اساسنامه‌های سال 1393 که براساس مصوبه اصلاحی تنقیحی مرتبط با ساماندهی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران به شماره 160.1477.11677 ابلاغی مورخ 1389.08.12 تدوین گردیده است، انتخاب مدیران عامل سازمان‌ها حسب بند «ح» ماده 14 باید براساس یکی از این دو شرط الف-شاغل رسمی بودن در شهرداری یا ب-دارا بودن حداقل هشت سال سابقه کار قراردادی در شهرداری تهران باشد. بنابراین با توجه به سیر تاریخی مصوبات آنچه که هم‌اکنون لازم‌الاجراء برای شهرداری می‌باشد مصوبه اصلاحی تنقیحی به شماره 160.1477.11677 ابلاغی مورخ 1389.08.12 و اساسنامه‌های تنظیمی براساس آن است، به همین خاطر انتخاب مدیران عامل سازمان‌های مزبور از سوی شهردار تهران حائز شرایط ذکرشده در بند «ح» ماده 14 اساسنامه مذکور نمی‌باشند.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید