دموکراسی به سبک هنگ‌کنگ!

بازی دوگانه چین بدون ترس از رویارویی با آمریکا

کدخبر: ۴۶۳۱۱۳
انتخابات بحث‌برانگیز هنگ‌کنگ به پیروزی طرفداران پکن منجر شد. وزیر خارجه چین هنگ‌کنگ را سرگردانی توصیف کرد که به خانه باز خواهد گشت.
بازی دوگانه چین بدون ترس از رویارویی با آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، در شرایطی که طی یک انتخابات بحث‌برانگیز طرفداران پکن کرسی‌های پارلمان هنگ‌کنگ را به دست آورند، وزیر خارجه چین هنگ‌کنگ را سرگردانی توصیف کرد که به خانه باز خواهد گشت.

انتخابات میهن‌پرستانه

بنا بر گزارش اکوایران به نقل از خبرگزاری رویترز، اعلام نتایج انتخابات در هنگ‌کنگ حاکی از پیروزی کاندیداهای طرفدار پکن دارد. این انتخابات که با مشارکت تنها  30.2 درصد از واجدین مواجه شد، اولین انتخابات در این استان نسبتا خودمختار چین بود که تحت قانون معروف به «میهن پرستی» برگزار می‌شد. 

UYA6FGTHZJO5JHJFI273FT7ELE

منتقدان این انتخابات را غیردموکراتیک می‌دانند، و  سرکوب آزادی‌های شهروندان توسط دولت چین را دلیل پائین آمدن قابل توجه مشارکت در انتخابات می‌دانند. این میزان مشارکت، کم‌ترین میزان مشارکت در انتخابات از زمان بازگشت حاکمیت چین بر هنگ کنگ از سال ۱۹۹۷ است و تقریباً معادل نیمی از میزان مشارکت در انتخابات در سال 2016 است که در آن فعالان دموکراسی‌خواه مخالف دولت چین در آن به پیروزی رسیدند.

در ماه مارس سال میلادی جاری رسانه‌های دولتی چین از  تغییر در قوانین انتخاباتی هنگ کنگ توسط دولت چین و تشدید کنترل بر این منطقه خبر داده بودند. بر اساس قانون معروف به «میهن‌پرستی»، وفاداری به پکن شرط اول تائید صلاحیت کاندیداها محسوب می‌شود. هم‌چنین بر اساس این قانون، شمار نمایندگان انتخابی مجلس مشورتی هنگ کنگ به ۲۰ نفر کاهش داده شد. ۷۰ عضو دیگر پارلمان از سوی کمیته‌های دولتی وابسته به جمهوری خلق چین منصوب می‌شوند. پیش از این نیمی از کرسی های پارلمان با رای مستقیم شهروندان انتخاب می‌شد. در آن زمان منتقدان هشدار داده بودند که این به معنای پایان دموکراسی در هنگ‌کنگ است، چرا که دیگر هیچ مخالفی در پارلمان این منطقه باقی نخواهد ماند.

دموکراسی به سبک هنگ‌کنگ!

اکنون، با برگزاری انتخابات روز گذشته تمام کرسی‌ها به دست نامزدهای طرفدار پکن و طرفدار تشکیلات اشغال‌شده هنگ‌کنگ افتاده است. کری لام، رئیس دولت اجرایی هنگ کنگ که پیش از برگزار انتخابات گفته بود میزان پایین مشارکت نشانگر «هیچ چیزی» نخواهد بود، امروز گفته که قادر به ارائه دلایل خاصی برای توضیح این مسئله نیست.

2021-election-committee-subsector-ordinary-elections-hong-kong-china-shutterstock-editorial-12650824b

دفتر ارتباطات چین در هنگ کنگ و نماینده دولت پکن در این قلمرو، این انتخابات را «روش موفق دموکراسی با ویژگی‌های هنگ‌کنگ» توصیف کرده است. دولت چین هم امروز با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از  توسعه «سیستم دموکراتیک» هنگ‌کنگ، از اعتراضات دموکراسی‌خواهانه در سال 2019 انتقاد کرد. خبرگزاری دولتی شین هوا هم اعلام کرده این نتایج «اراده واقعی مردم» روزنامه طرفدار پکن تا کونگ پائو، این انتخابات را «موفق ترین» انتخابات از زمان تحویل هنگ‌کنگ به چین در سال 1997 توصیف کرد.

به عقیده تحلیلگران سیاسی، میزان مشارکت در انتخاباتی که کاندیداهای طرفدار دموکراسی عمدتاً غایب هستند، گویای میزان مشروعیت آن است، و سرکوب تعداد زیادی از نیروهای دموکراسی‌خواه تحت لوای قوانین امنیتی باعث ردصلاحیت گسترده، زندانی و تبعید بسیاری از ان‌ها شده است. در سال 2019، آخرین انتخابات آزاد در سطح شوراهای شهر با مشارکت 71 درصد بود که حدود 90 درصد از 452 کرسی توسط نیروهای دموکراسی خواه کسب شد.

هراسی از رویارویی با آمریکا نداریم!

هم‌چنین رویترز گزارش داده، وانگ یی، وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین امروز در یک سخنرانی که در سایت وزارت خارجه منتشر شده گفته چین از رویارویی با ایالات متحده نمی‌ترسد، اما از همکاری، اگر برای دو طرف سودمند باشد، استقبال خواهد کرد.

0

او مدعی شده مشکلات در روابط ایالات متحده و چین ناشی از «قضاوت‌های نادرست استراتژیک» طرف آمریکایی است. او گفته: «اگر رویارویی وجود داشته باشد، (چین) از آن نمی ترسد و تا پایان مبارزه خواهد کرد». او متذکر شده در رقابت هیچ ضرری وجود ندارد، مشروط به آن‌که مثبت باشد.

سرگردانی در آستانه بازگشت به خانه

 وانگ یی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به تنش‌ها با آمریکا بر سر حاکمیت بر جزیره تایوان، تایوان را سرگردانی توصیف کرده که در نهایت به خانه باز خواهد گشت. او با تاکید مجدد بر عزم پکن برای تحت کنترل درآوردن این جزیره گفته تایوان یک «سرگردان» است که در نهایت به خانه باز خواهد گشت و نه یک مهره شطرنج که بتوان با آن بازی کرد.

3

او در این سخنرانی گفته علت تنش‌های کنونی تلاش‌های دولت تایوان برای «تکیه به ایالات متحده برای استقلال» و تلاش ایالات متحده و سایر کشورها برای «استفاده از تایوان برای کنترل چین» است. به گفته او: «این اقدامات انحرافی است که وضعیت موجود را تغییر داده و صلح در تنگه تایوان را تضعیف کرده و اجماع جامعه بین‌المللی و هنجارهای اساسی روابط بین‌الملل را نقض کرده است». او گفته که برای پاسخ به این، چین «اقدامات متقابل قهرآمیزی» در برابر کسانی که به دنبال استقلال رسمی تایوان هستند، اتخاذ خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید