گزارش جدید آژانس اتمی درباره فعالیت غنی‌سازی ایران

کدخبر: ۵۱۸۷۸۷
اقتصادنیوز: آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد که ایران غنی‌سازی اورانیوم با دومین آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته نسل ششم که اخیرا در تاسیسات نطنز نصب شده را آغاز کرده است.
گزارش جدید آژانس اتمی درباره فعالیت غنی‌سازی ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در گزارشی به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد که ایران غنی‌سازی اورانیوم با دومین آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته نسل ششم که اخیرا در تاسیسات نطنز نصب شده را آغاز کرده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه‌ای برای کشورهای عضو شورای حکام که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده نوشته است که این غنی‌سازی با خلوص ۵ درصد صورت می‌گیرد. طبق این گزارش هنوز به آبشار سوم، مواد هسته‌ای تزریق نشده است.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیشرفت‌های صورت گرفته در این زمینه را در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی مجلس توصیف و تصریح کرده است که در یک سال گذشته «تعداد قابل ملاحظه‌ای نسل جدید سانتریفیوژهای IR-۶ تولید، راه‌اندازی و نصب شد و غنی‌سازی بالای ۵ درصد که هدف‌گذاری قانون بود، به مرحله اجرا در آمد.»

وی ادامه داد: نسبت به محدودیت‌هایی که برای ما در مذاکرات و برجام ایجاد شده بود و در حالی که تصور می‌کردند ما بعد از سال هشتم، دو آبشار میانی ۲۰ و ۳۰ سانتریفیوژ از نوع  IR-۶ داشته باشیم، توانستیم ظرف یک سال از هزار دستگاه عبور کنیم و چند برابر تصورات آنها پیشرفت داشته باشیم.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره حفظ سانتریفیوژهای IR-۶ در صورت بازگشت به برجام به ویژه که ایران در این بخش از برجام بسیار جلوتر است، گفت: از نظر ما مهم فرایند غنی‌سازی و هدف‌گذاری کمّی آن است که برای راکتورهای تحقیقاتی و قدرت و نیز تهیه تارگت‌هایی که در فرایند پرتودهی و شتاب‌دهنده‌ها مورد استفاده است، انجام شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید