ماجرای اعتراض در مدرسه شاهد به روایت امام جمعه اردبیل/ هیچ‌دانش‌آموزی نه مجروح شده، نه کشته/ مسئولان مدرسه خطا کردند

کدخبر: ۵۲۷۸۸۷
حسن عاملی، امام جمعه اردبیل قسم می‌خورد که اعلامیه منتشرشده با نام اسراء پناهی خانقاه مربوط به دانش‌آموزی که گفته می‌شود در مدرسه شاهد کشته شده، نیست و اسراء چندروز پیش فوت کرده است.
ماجرای اعتراض در مدرسه شاهد به روایت امام جمعه اردبیل/  هیچ‌دانش‌آموزی نه مجروح شده، نه کشته/ مسئولان مدرسه خطا کردند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از هم‌میهن، علاوه بر مسئولان دولتی، حسن عاملی، امام جمعه اردبیل یکی دیگر از کسانی است که مجروح و کشته شدن دانش‌آموزان مدرسه دخترانه شاهد در این شهر را تکذیب می‌کند.

او می‌گوید ماجرای روز چهارشنبه گذشته در مدرسه شاهد، فقط اعتراض تعدادی از والدین دانش‌آموزان به بردن بچه‌های‌شان به مراسم میدان عالی قاپوی اردبیل، بدون اجازه آنها بوده است. او با این خانواده‌ها صحبت نکرده اما می‌گوید مقامات عالی‌رتبه استان به او گفته‌اند که اتفاق دیگری در این مدرسه و برای دانش‌آموزان نیفتاده است. عاملی قسم می‌خورد که اعلامیه منتشرشده با نام اسراء پناهی خانقاه مربوط به دانش‌آموزی که گفته می‌شود در مدرسه شاهد کشته شده، نیست و اسراء چندروز پیش فوت کرده است. امام جمعه اردبیل این را هم می‌گوید که مسئولان بهتر است حرف دانش‌آموزان را بشنوند: «به مسئولان استان گفته‌ام که کسی حق ندارد به دانش‌آموزان دست بزند، آنها را احضار یا برخوردی بکند.»

متن گفتگو با امام جمعه اردبیل را بخوانید:

در دو روز اخیر خبرهایی درباره برخورد با دانش‌آموزان مدرسه دخترانه شاهد در اردبیل منتشر شده است. منابع محلی می‌گویند نیروهای امنیتی با دانش ‌آموزانی که برای شرکت در مراسم سلام فرمانده به میدان عالی قاپوی اردبیل رفته بودند و دانش‌آموزانی که حاضر نبوده‌اند به مراسم بروند، برخورد شده و حتی از کشته شدن یک دانش‌آموز خبر می‌دهند. شما این موضوع را پیگیری کرده‌اید؟

گاهی شایعاتی راه می‌افتد که مسئولان ما به‌طور کامل اطلاع‌رسانی نمی‌کنند. یکی از اصلی‌ترین عوامل شیوع شایعه، عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع است. در این حادثه، چند مدرسه به‌طور داواطلانه دانش‌آموزان‌شان را برای اجتماع برده بودند، بین خود دانش‌آموزان مشکلی پیش نیامده اما اولیای آنها اعتراض کرده‌اند که چرا بدون اجازه ما آنها را به اجتماع برده‌اند، بنابراین تنشی بین اولیا و مسئولان مدرسه شاهد ایجاد شده است. نه دانش‌آموزی کشته شده، نه دستگیر و مجروح شده است. الان خانواده این کشته شده، کجاست؟ این مایه یک بصیرت برای اردبیل ما شد. این هشدار بزرگی برای ملت ماست که دشمن می‌خواهد منویات خودش را پیش ببرد.

این مراسم روز چهارشنبه بوده، درست است؟

بله.

به نظر شما این خطا نبوده که دانش‌آموزان را بدون اجازه پدر و مادرشان به مراسم برده‌اند؟

به نظر من خطای بزرگی شده که بدون اجازه والدین، بچه‌ها را برده‌اند. چند مدرسه را برده بودند اما فقط اولیای مدرسه شاهد اعتراض کردند. باید به خانواده‌ها اطلاع می‌دادند ولی مشکل دیگری نبوده است.

اما بعضی اطلاعات نشان می‌دهد که بعد از مراسم، نیروهای لباس شخصی وارد مدرسه شاهد شده‌اند و با دانش‌آموزانی که حاضر نبوده‌اند به مراسم بروند و خانواده‌های‌شان هم خبر نداشته‌اند، برخورد کرده‌اند.

من به شما اطمینان می‌دهم که چنین چیزی نبوده است. این‌ها همه ساخته و پرداخته کانال‌های ماهواره‌ای است. بچه‌ها هیچ حرفی در این باره نداشته‌اند، فقط خانواده‌ها معترض بوده‌اند. حتی بعضی از معترضان، بچه‌شان به مراسم نرفته بوده و حرف‌شان این بوده که چرا بدون اجازه برده‌اید. الان از بین دانش‌آموزان ما، نه کسی کتک خورده، نه کسی مجروح یا دستگیر شده است. این کشته‌سازی نشان می‌دهد که دشمن می‌خواهد انسجام ملی ما را به‌هم بریزد. شما الان بیایید اردبیل ما، ببینید کسی کشته شده یا نه. این کشته کجاست؟ اصلا ما جایزه می‌دهیم به کسی که فرد کشته شده را به ما نشان دهد. ما نباید به این اندازه حرف‌های دشمن را به راحتی بپذیریم.

از چهارشنبه تا به حال، شما آیا صحبتی با خانواده‌های این دانش‌آموزان و مسئولان مدرسه شاهد کرده‌اید؟

من با مسئولان اجرایی و مدیرهای ارشد صحبت کردم و گفتم نهایت دقت را در این امور داشته باشند و گفتم هیچ‌کس نباید دستگیر شود، به هیچ‌کس نباید دست بزنند و هیچ‌کس نباید احضار شود. گفتم بچه‌ها هیچ تقصیری ندارند و اگر خانواده‌ای اعتراض کرده، برای دلسوزی بوده است که آن هم ایراد ندارد. در مدرسه می‌توانند اعتراض کنند و این برای ما فخر و شرف است که افراد بتوانند حرف‌شان را بزنند. اگر کسی بگوید من راضی نبودم بچه‌ام به مراسم برود، ایرادی ندارد اما یک مساله کوچک را چرا آنقدر بزرگ کرده‌اند؟

پس شما شخصا با این خانواده‌های معترض صحبت نکردید. درست است؟

خیر من با مدیران ارشد گفتم که خانواده‌ها را بپذیرند و حرف آنها را گوش دهند و به مردم هم اعلام کردم که من آماده‌ام؛ هرکس حرفی داشته باشد، بیاید. در خطبه هم گفتم هرکس اعتراض دارد لازم نیست حتما به خیابان برود. نماز جمعه برای چیست؟ ما باید همیشه در اردوگاه مردم باشیم، از حق آنها دفاع کنیم و ایرادها را بشنویم.

آقای عاملی، پس شما بعضی از فیلم‌هایی که درباره اعتراض خانواده‌ها یا از داخل مدرسه شاهد منتشر شده را تایید نمی‌کنید؟

اعتراض خانواده‌ها صحت دارد، ولی دانش‌آموزی کتک نخورده است.

در کانال‌های خبری، تصویر اعلامیه‌ای منتشر شده و گفته می‌شود خانمی به‌نام اسراء پناهی خانقاه، دانش‌آموزی است که در مدرسه شاهد کشته شده است...

همین نکته نشان می‌دهد دشمن چقدر شیطنت دارد؛ آن اصلا ربطی به این حادثه ندارد.

شما خانواده او را می‌شناسید؟

بله. این موضوع مربوط به چندروز پیش و مسائل شخصی خانواده بوده است.

این دخترخانم به چه دلیلی فوت کرده است؟

این را دیگر از خانواده‌اش بپرسید. من نمی‌توانم اسرار خانواده را فاش کنم. دین این اجازه را به من نمی‌دهد. آنها حق حیات دارند. مسئولان ما باید واقعا درست اطلاع‌رسانی کنند. مردم ماجرای این خانم را هم خوب می‌دانند، من هم جزئیاتش را می‌دانم. شما خاطرتان جمع باشد که این خانم ذره‌ای به این مساله ربطی ندارد. من می‌توانم قسم جلاله برای شما بخورم.

در روزهای گذشته شهرهای مختلف و مدارس‌شان درگیر مسائل و اعتراض‌ها شده‌اند و وزیر آموزش‌وپرورش هم بازداشت دانش‌آموزان را تایید کرده است. الان هم به هرحال خبری مشابه از استان شما منتشر شده؛ می‌خواهم بدانم نظر شما درباره نوع برخورد با دانش‌آموزان معترض چیست؟

آموزش‌وپرورش، آموزش‌و‌پرورش است. یعنی صرف کار باید برود به سمت آموزش‌وپرورش و سیاسیون هم نباید دخالت کنند. آموزش‌وپرورش عزت، آینده و ثروت ماست. روشنگری در مدرسه این است که عرق ملی و تربیت دینی به خوبی مطرح شود، اگر این اتفاق بیفتد، تبدیل به سرمایه می‌شود. قرار است فردا این کشور را همین دانش‌آموزان اداره کنند. اگر دشمن گره‌های ذهنی ایجاد می‌کند، باید این گره‌ها باز شود. گره‌های ذهنی با عملیات علمی باز می‌شود و ما از این جهت باید نهایت تکریم را نسبت به آموزش‌وپرورش داشته باشیم و دولت‌ها هم باید روی آموزش‌وپرورش عنایت داشته باشند. آموزش‌وپرورش سکوی پرش یک کشور و ملت است و آینده و به‌طور کلی همه راه‌ها وابسته به آموزش‌وپرورش است. نظر ما این است که تمام فعالیت‌ها باید به دو رکن آموزش‌وپرورش تمرکز داشته باشد.

‌اگر به همان ماجرای مرگ این دختر دانش‌آموز برگردیم، به هر حال مقامات رسمی مرگ او را تایید کرده‌اند.

راجع‌به ماجرای اردبیل من به شما یقین می‌دهم که هیچ‌دانش‌آموزی نه مجروح شده، نه کسی کشته شده و نه درگیری رخ داده است. کل مساله خلاصه می‌شود به اعتراض برخی خانواده‌ها درباره این‌که چرا بچه‌های‌شان بدون اطلاع آنها به برنامه رفته‌اند. غیر از این هیچی در اردبیل نیست.

به‌طور کلی به نظر شما بازداشت روش خوبی برای تعلیم و تربیت و ارشاد در مدارس است؟

اگر از ماجرای اردبیل خارج شویم، می‌گویم در ارتباط با دانش‌آموزی که هنجارشکنی کرده، وظیفه ما این است که با نهایت احترام برایش روشنگری کنیم. باید گره‌های ذهنی‌اش باز شود. یکی از وظایف اصلی دولت اسلامی توجیه اذهان است. غیر از روشنگری ما راه دیگری نداریم، نه تنها برای دانش‌آموزان، بلکه برای کل ملت. برخورد با هر کسی که حرفی برای گفتن دارد، باید با اکرام باشد.

‌شما درباره روشنگری در مدرسه صحبت کردید، بنابراین موافق هستید که این اتفاق باید در مدرسه رخ دهد، نه در زندان و کانون اصلاح و تربیت؟

ما غیر از روشنگری با نهایت احترام، راه دیگری نداریم. ما روی حفظ کرامت، حساس هستیم. اگر دشمن مشکل ذهنی ایجاد کرد، باید با نهایت حرمت و احترام مشکل ذهنی حل شود. اگر برخورد تند کنیم آیا مساله حل می‌شود؟ یک نقطه‌مشترک داریم و آن هم ایران عزیز است.‌

شما در یکی از خطبه‌های‌تان اعلام کرده‌اید که نمی‌توانیم بگوییم همه مثل ما فکر می‌کنند. منظورتان از «ما» چه کسانی هستند؟

فقط وهابیت است که می‌گوید همه باید مثل ما فکر کنند. این خیلی وحشتناک است. منظور من همه است. مثل من امام جمعه. بزرگ‌ترین وظیفه دستگاه‌های فرهنگی کشور، نزدیک کردن فهم ما از دین و پدیده‌های اجتماعی است. همه ما یک مقصد داریم برای این‌که به یک واحد مجموعی تبدیل شویم. حرف‌ها را باید آزادانه بشنویم. با فحش نمی‌شود با مخالف حرف زد. در این زمینه لازم است با بلوغ رفتار شود. اگر این حاکم شود بسیاری از طردها و بد و بیراه گفتن‌ها و... از بین می‌رود.

‌شما مورد اعتماد مردم هستید و خیلی از گزارش‌ها قبل از این‌که به دست برخی مسئولان برسد به دست شما می‌‌رسد. شما از گفت‌وگو و اعتراض منطقی در خطبه‌های‌تان صحبت کرده بودید، نظر شما درباره افرادی که اعتراض می‌کنند، چیست؟ چه حرفی از نظر شما منطقی است؟

وقتی یک چیزی خلاف قانون باشد و خلاف مصلحت کلان باشد. وقتی یک مدیری خطا یا اختلاسی کرده است، این‌که زمینه این اختلاس چه بوده، چطور صورت گرفته و... اینها سوالاتی است که باید در جای امنی مطرح شود. اگر مسئول حرفی دارد، بزند. اگر ندارد، باید استعفا بدهد. ما باید از سر اصلاح صحبت کنیم نه عداوت. با گفت‌وگو خیلی از مشکلات حل می‌شود. ما باید به‌طرف بلوغ سیاسی برویم و همدیگر را کریمانه تحمل کنیم. نباید از همدیگر عصبانی شویم. باید اجازه داد مردم حرف‌شان را بزنند و در مسیر گفت‌وگو تحمل و برخورد کریمانه در جامعه ترویج پیدا کند.

‌اما این آستانه تحمل از سوی نیروها و مسئولان امنیتی و پلیسی و... دیده نمی‌شود. بازداشت‌ صورت می‌گیرد و خشونت اعمال می‌شود و... به نظر شما این برخوردهایی که صورت گرفته به چه دلیل است؟

زمانی‌که ما می‌خواهیم اعتراض کنیم باید بدانیم که 100درصد کشور ما هدف دشمن است. درنتیجه زمانی‌که ما می‌خواهیم اعتراض منطقی داشته باشیم، یک عده‌ای دنبال برنامه‌های دیگر هستند و تخریب و اهانت را شروع می‌کنند.

‌شما در بخشی از خطبه‌های‌تان به ضعف مدیریت در کشور اشاره کرده‌ بودید، منظورتان از ضعف مدیریت در کدام بخش‌هاست؟

من در استان ستاد امر به معرف و نهی از منکر راه ‌انداخته‌ام. منکر اصلی این است که شما ببینید یک شهردار یا استاندار یا وزیر خوب کار نکرده یا تصمیم اشتباهی گرفته است و شما فریاد بزنید. امر به معروف و نهی از منکر اصل نورانی برای اصلاح جامعه است ما شأن آن را برای کارهای جزئی شکستیم. مراکز حساس تصمیم‌گیری ما باید دست افراد کاردان و دنیادیده باشد؛ مدیری که امروز تصمیم می‌گیرد و می‌داند شش‌ماه دیگر چه می‌شود. مدیر وقتی کارمند ایرادش را می‌گیرد و او ریشه آن کارمند را می‌کند، مدیر سفارشی است. دعوای خیابانی باید برچیده شود و یک عقلانیت حاکم شود، هم دولت باید تحمل داشته باشد و آستانه‌اش را بالا ببرد و عزیزان معترض مواظب باشند افرادی که افکار دیگر دارند، می‌خواهند مساله را لوث کنند. ما در آینده می‌توانیم حرکت‌های اصلاحی در جامعه داشته باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید