افشاگری یک سازمان حقوق بشری درباره «بن سلمان»

کدخبر: ۵۳۰۹۷۱
اقتصادنیوز: سازمان اروپایی -سعودی حقوق بشر در بیانیه‌ای، اصلاحات ادعایی بن سلمان، ولیعهد سعودی را دروغین اعلام کرد.
افشاگری یک سازمان حقوق بشری درباره «بن سلمان»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، سازمان اروپایی- سعودی حقوق بشر که به موارد نقض حقوق بشر در عربستان سعودی می‌پردازد و از سوی مخالفان دولت ریاض در کشورهای اروپایی اداره می‌شود، در بیانیه جدیدی، «اصلاحات» مورد ادعای دولت سعودی را دروغین و جعلی توصیف کرد و به سخنان اخیر «ریما بنت بندر» سفیر ریاض در واشنگتن واکنش نشان داد.

غلامعلی رجایی: سخنگوی دولت در قواره حل کردن ابر بحران فعلی نیست!

به نوشته وبگاه سعودی‌لیکس، در این بیانیه آمده است که موارد فزاینده نقض حقوق بشر در سال‌های اخیر از بازداشت‌های خودسرانه تا احکام طولانی مدت در حق فعالان حقوق بشر، اعدام‌های نا عادلانه، کوچ اجباری فعالان، سرکوب نهادهای مدنی، عدم مشارکت مردم در نظارت و قانون‌گذاری و عدم مجازات مقامات خاطی تا سیاست‌های اقتصادی که موجب زیر پا گذاشتن حقوق اساسی شهروندان عربستانی شده است، همگی دال بر این دارد که نمی‌توان تغییرات رخ داده را مثبت دانست و آن را اصلاحات نامید.

این سازمان به دنبال اظهارات «ریما بنت بندر آل سعود» سفیر عربستان سعودی در آمریکا مبنی بر اینکه پرونده دو زندانی سیاسی «سلما الشهاب» و «نوره القحطانی» هنوز در مرحله تجدیدنظر است، گفت که احکام صادره از سوی دادگاه استیناف نه تنها موجب کاهش حکم اولیه نشده، بلکه مجازات صادره از سوی دادگاه بدوی را نیز دو برابر کرده است.

برگزاری اولین جلسه دادگاه حوادث اخیر در تهران/ اتهاماتشان چه بود؟

این دو فرد به دلیل نوشتن توئیت‌های انتقاد آمیز علیه سیاست‌های محمد بن سلمان و  دولت سعودی مجموعا به ۹۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

ریما بنت بندر در تاریخ دوم آبان به شبکه سی ان ان گفته بود که دولت سعودی «اگر لازم باشد» برخی روندها را اصلاح خواهد کرد.

سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان سعودی در واکنش به این سخنان گفت که پاسخ سفیر عربستان نشان می‌دهد که اظهارات رسمی تناسبی با واقعیت موجود در عربستان ندارد.

در بیانیه این سازمان آمده است: «علاوه بر این که دادگاه تجدیدنظر احکام الشهاب و القحطانی را دو برابر کرد، رژیمی که آل سعود ادعا می‌کند می تواند خودش را اصلاح کند، همان رژیمی است که افراد را به خاطر اظهار نظرشان مجازات می‌کند».

سفیر سعودی در آمریکا به سی ان ان گفته بود که اصلاحات در عربستان واقعی است و این کشور در طول پنج سال گذشته اقداماتی کرده است که در ۸۰ سال گذشته نکرده بود. او مدعی شده بود که عربستان امروز با عربستان پنج سال قبل یا ۱۰ سال قبل تفاوت دارد.

سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان سعودی در این باره تأکید کرد: «تغییراتی که آل سعود افتخار می‌کند که در طول پنج سال گذشته رخ داده است، شامل دو برابر شدن تعداد احکام اعدام‌ها است که بالغ بر هزار حکم شامل احکام اعدام علیه کودکان می‌شود».

در ادامه این بیانیه آمده است: «تشدید فشارها علیه مدافعان حقوق بشر و تمدید سال‌های حبس آن‌ها پس از پایان دوره محکومیتشان را نمی‌توان از تصویری که سفیر درباره کشورش ارائه می‌دهد جدا کرد».

طبق این بیانیه، ریما بنت بندر در گفت‌وگو با سی ان ان با ادعای اینکه در سال‌های اخیر حقوق زنان در رأس بوده است و سفیران و نمایندگان زن در دولت عربستان سعودی حضور دارند، گفته بود: «از زیباترین لحظات زندگی من لغو ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاهها بود».

سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان سعودی در این باره گفت: «اما این حقیقت که شاخص‌ترین مدافعان حقوق زنان اکنون در زندان هستند و اجازه خروج از کشور را ندارند و در معرض انواع شکنجه‌ها قرار گرفته‌اند، در سخنان خانم سفیر دیده نمی‌شود؛ اما درباره زنانی که توانسته‌اند به جایگاه حکومتی برسند، همه آن‌ها از اعضای خاندان سلطنتی و نزدیکانشان هستند که خانم سفیر خودشان یکی از آن‌هاست».

این سازمان حقوق بشری در پایان در واکنش به سخن برخی مقامات سعودی که «اصلاحات وقت‌گیر است»، گفت که حقوق بشر قابل تعویق نیست و اگر قرار است اصلاحی صورت گیرد، باید این موضوع در اولویت باشد.

در خاتمه این بیانیه آمده است: «زندگی و جان انسان‌ها نباید برای اصلاحات صوری هزینه شود».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید