سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

سپاه وعده انتقام داد، آمریکا پیام فرستاد /روزنامه‌ نگاری جرم نیست!

کدخبر: ۵۳۱۱۰۲
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
سپاه وعده انتقام داد، آمریکا پیام فرستاد /روزنامه‌ نگاری جرم نیست!

به گزارش اقتصادنیوز، دنیای سیاست در روز گذشته تحت تاثیر بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و اطلاعات حفاظت سپاه بود و وضعیت روزنامه نگاران بازداشتی خصوصا الهه محمدی و نیلوفر حامدی بود.

از سوی دیگر تکذیب دو خبر درباره استعفای وزیر صمت و افزایش قیمت بنزین از دیگر خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آن اشاره شده است. 

انتقام خواهیم گرفت

روز گذشته، سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم تشییع شهدای حادثه تروریستی حرم شاه چراغ (ع) گفت:« امروز روز پایان اغتشاشات است و دیگر به خیابان‌ها نیایید زیرا این نقشه کاخ سفید و اسرائیل بوده که در جامعه اسلامی ایران تشویش ایجاد کند و نباید اجازه داد آینده جوانان این کشور تبدیل به آینده‌ای شوم شود.»

وی تاکید کرد:« رژیم سعودی، آمریکا و اسرائیل بدانید که به زودی انتقام خون پاک شهدای مظلوم این حادثه تروریستی را خواهیم گرفت و از منطقه شما را بیرون خواهیم راند.»

واکنش روزنامه نگاران به بیانیه متشرک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه

روز جمعه بود که وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه  در اولین بیانیه مشترک خود درباره اعتراضات اخیر، با اشاره به 2 خبرنگار بازداشتی نوشت:«  ردّ اطلاعاتی و عملّیاتی تعدادی از عناصر مذکور در اغتشاشات اخیر و پیش از آن نیز مشاهده و حسب مورد اقدام مقتضی به­عمل آمده است. به­عنوان مثال انتشار اولین عکس از مرحومه امینی روی تخت بیمارستان توسط «ن.ح» صورت گرفت که از آموزش­دیدگان دوره ها در خارج از کشور بود. او با استفاده از پوشش خبرنگاری از اولین افرادی بود که در بیمارستان حضور و استقرار یافته، به تحریک بستگان متوفی و ارسال اخبار جهت­‌دار پرداخت. همچنین است اقدامات «الف.م» که با استفاده از همان پوشش با حضور فوری در شهرستان سقز، به تحریک اطرافیان مرحومه، کارگردانی برخی صحنه­‌ها و انعکاس اخبار و تصاویر جهت­‌دار از مراسم تشییع، تدفین و تجمعاتِ شکل­‌گرفته در آن شهر به ایفای مأموریت پرداخت. این فرد نیز آموزش­‌دیده­‌ دوره­‌های رژیم مافیایی آمریکا در کشورهای خارجی است؛ ضمن آن­که هر دو نفر نقش منابع اولیه­‌ی خبرسازی برای رسانه­‌های بیگانه را ایفا کرده­‌اند.»

این بیانیه با واکنش های زیادی از سوی روزنامه نگاران مواجه شد. غلامحسن کرباسچی با اشاره به بازداشت الهه محمدی گفت:«  تا آنجا که ما پرسیدیم چیزی به ما اعلام نشده و کاری هم که خانم الهه محمدی انجام دادند این بود که رفتند گزارشی برای روزنامه تهیه کردند و مشابه آن گزارش نیز در خبرگزاری‌های فارس و دیگر خبرگزاری‌ها به تفصیل و با جزئیات بیشتر تهیه شده است. از لحاظ کاری چیزی که ما دیدیم همین تهیه گزارش بود. اما غیر از این اگر موضوع دیگری است، باید اسناد و مدارک آن به دادگاه و مراجع قضایی ارائه شود. بعد از آن منتظر باشیم و ببینیم این ادعاهایی که مطرح شده به چه نتایجی خواهد رسید.»

مهدی رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه شرق هم درباره بیانیه مشترک نهاد‌های امنیتی کشور و اتهام جاسوسی و  آموزش نیلوفر حامدی (خبرنگار شرق) در خارج از کشور به نیت اغتشاش گفت:« هر چه درباره او می‌گویند دروغ است. ایشان اولین بار عکس مهسا امینی را منتشر نکرده و قبل از او عکس‌هایی منتشر شده بود. نیلوفر از ابتدا تا انتهای این موضوع با من هماهنگ بود. انتشار عکس و خبر توسط خبرنگار و نشریه ما کار درستی بوده و رسالت خبری خود را انجام داده‌ایم.»

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران هم با صدور بیانیه‌ای نوشت:« بیانیه مشترک دو نهاد اصلی اطلاعاتی کشور درباره تحلیل رویدادهای اخیر، مضمونی نداشت جز اینکه باید روزنامه‌نگاری را جرم و ممنوع اعلام کرد، زیرا فعالیت عادی دو نفر از همکاران ما در انجام وظیفه حرفه‌ای را مصداق اتهامی قرار داده‌اند که به معنای پایان کار روزنامه‌نگاری است.»

الهه محمدی و نیلوفر حامدی

پاسخ ظریف به یک ادعای دروغ

شورا هاشمی، کارمند وزارت امور خارجه اتریش، در توئیتی مدعی شد که محمد جواد ظریف و همسرش ۴ میلیون یورو به یک بانک در شانگهای منتقل کردند.

بر همین اساس، ظریف در واکنش به این خبر گفت:«  این روزها از اطراف مختلف، عده‌ای توبه نامه دروغین از سوی من منتشر می‌کنند، عده‌ای به دروغ ساختمان به نام من می‌کنند و عده‌ای این ادعا را مطرح می کنند که من پول به خارج از کشور منتقل کرده‌ام. عجیب است که در این شرایط تندروهای دو طرف چنین اتهامات دروغی را منتشر می‌کنند.»

پیام تند رابرت مالی به ایران

همچنین، روز گذشته، رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، در ادعای ضد ایرانی خود که مرتبط با گفتگو با خبرگزاری فرانسه بود، گفت: «پیام ما به ایران ساده است: کشتار مردم خود را متوقف کنید و از انتقال هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه برای کشتن اوکراینی‌ها خودداری کنید.»

تکذیب 2 خبر در 24 ساعت گذشته

از سوی دیگر، تکذیب استعفای سیدرضا فاطمی امین و افزایش قیمت بنزین از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بود. 

تیتر یک
اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
کارگزاری مفید