حمله تند قالیباف به خاندوزی/ یا خسته شدی یا رودربایستی دارید+ فیلم

کدخبر: ۵۳۳۲۷۸
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس هم روی اشتغال و هم معیشت مردم حساس است و باید مابقی منابع اشتغال زایی در ادامه سال تخصیص یابد.
حمله تند قالیباف به خاندوزی/ یا خسته شدی یا رودربایستی دارید+ فیلم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، محمد باقر قالیباف در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۷ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی عملکرد تخصیص بودجه اشتغال زایی اظهار داشت: مجلس روی دو موضوع اشتغال و معیشت حساس است و به همان میزان که معیشت برای ما مهم است و اولویت دارد، اشتغال هم مهم است و اولویت دارد.

وی متذکر شد: هم در برنامه ششم توسعه و هم در بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مجلس منابع و پول لازم برای تحقق اشتغال زایی را پیش بینی کرده است. به هیچ وجه قصد ما این نیست که به دولت بگوییم از معیشت بزنید و منابع آن را صرف اشتغال کنید بلکه ما می‌گوئیم هر پولی را در جای خودش هزینه کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در سال ۱۴۰۰ از بند ۲۸ تبصره ۱۴، ۳۲ همت برای بحث مربوط به اشتغال در نظر گرفتیم. از سوی دیگر کل منابع تبصره ۱۴ تحقق یافته است و منابع معیشت به صورت صد درصد تخصیص یافته اما چرا منابع را به اشتغال ندادید؟

قالیباف تصریح کرد: متأسفانه به جای تخصیص ۳۲ هزار میلیارد تومان برای تحقق اشتغال زایی، ۱۹ هزار میلیارد تومان اختصاص یافته و ۱۳ هزار میلیارد تومان دیگر هنوز اختصاص داده نشده است. سازمان برنامه و بودجه مکلف است این ۱۳ هزار میلیارد تومان را در ادامه سال به وزارت اقتصاد و سایر وزارتخانه‌های ذیربط برای اشتغال تخصیص دهد.

وی تأکید کرد: اگر قرار بر این است که قانون نوشته شود و درآمدها محقق شود اما در جای خودش هزینه نشود، پس بفرمائید مجلس و دولت می‌خواهند چه کار کنند؟ البته ما شرایط سخت دولت را می‌فهمیم اما بر اساس درآمدهایی که وارد خزانه شده است، قضاوت می‌کنیم. ما حواسمان به معیشت و اشتغال مردم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۹ همت در حساب‌های مسدودی قرار گرفت و بانک‌ها هم دو برابر برای آن می‌توانستند وام بگذارند، پس در حقیقت سال گذشته اگر ۱۳ همت را برای اشتغال و تولید پرداخت می‌کردیم حدود ۷۵ همت برای اشتغال و تولید اختصاص پیدا می‌کرد. دولت از هزینه‌های غیر معیشتی و جاری تا جایی که می‌تواند کنار بگذارد تا قانون را اجرا کند.

قالیباف ادامه داد: زمانی که مجلس قانونی را مصوب می‌کند، توقع می‌رود که آن قانون اجرا شود. ما سال گذشته منابع تبصره ۱۸ را در اختیار وزارت اقتصاد قرار داده و آن را در صندوقی گذاشتیم که سازمان برنامه با آن مخالف بود. امسال این منابع در اختیار سازمان برنامه گذاشته شد که تا الان سازمان برنامه یک قران از آن را نداده است. پس با این وضعیت توقع داریم که سال آینده باز هم این منابع را به سازمان برنامه و بودجه دهیم؟ عملکرد نشان می‌دهد که باید این منابع در صندوق وزارت اقتصاد باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به میرکاظمی، بیان کرد: بنده با پیشنهاد شما در موضوع معیشت در بودجه ۱۴۰۱ مخالف بودم و حتی گفتم که سقف تعیین شده برای معیشت پاسخگو نیست، پیشنهاد ۳۲۰ همت را داشتم و شما اصرار بر ۱۶۰ همت داشتید. البته تصمیمی در جلسه سران قوا برای فروش اموال مازاد و اتمام پروژه‌های نیمه تمام گرفته شده است که ظرف یک ماه آینده طرح یا لایحه دو فوریتی آن در مجلس بررسی می‌شود و این موضوع تعیین تکلیف خواهد شد.

قالیباف همچنین خطاب به وزیر اقتصاد، گفت: آقای خاندوزی! شما یا خسته شدید یا رودربایستی دارید، انتظار می‌رود که شما مطالبه گرایانه پیگیری کنید همانطور که سال گذشته این اقدام را انجام می‌دادید. در شرایط سخت اقتصادی اشتغال و معیشت دو موضوع مهم است. ما علاوه بر بحث یارانه، ۹ میلیارد دلار ارز با همان ارز یارانه‌ای ۴۲۰۰ تومانی در اختیار دولت قرار دادیم. البته که دولت سامانه ETS ارزی را هم راه اندازی نکرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید