پیام آخر به دموکرات ها!

سه شنبهِ کابوس‌وار ترامپ

کدخبر: ۵۳۳۷۶۷
دیسانتیس ادعای قانع کننده ای دارد؛ ادعایی که به او فرصت عبور از ترامپ و یا هر نامزد دموکرات دیگر در کارزار ریاست جمهوری 2024 خواهد داد. پیروزی این چهره در فلوریدا به سکوی پرتابی برای حضورش در کارزار 2024 تبدیل شده و این چالشی است برای ترامپ.
سه شنبهِ کابوس‌وار ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز، ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا سه شنبه شب پیام روشنی را برای همه رای دهندگان جمهوری خواه ارسال کرد؛ پیام این بود: راه من، راه رسیدن به اجماع ملی است و راه ترامپ، مسیری مملو از ناامیدی است و رنج مداوم در آینده.

آینده ترسیمی رقیب بالقوه!

دیسانتیس چهار سال پیش در اولین رقابت برای تصدی عنوان فرمانداری با اختلاف کم تر از یک درصد آرا پیروز شد. اما سه شنبه با داشتن 20 امتیاز در برابر چارلی کریست، نامزد دموکرات نشان داد که برخلاف ترامپ این توان را دارد تا با تکیه بر آرای رای دهندگان مستقل، پیروز کارزار ریاست جمهوری شود.

oO7IDe9fOCKA

پیروزی قاطع دیسانتیس آینده ای را ترسیم کرد که در قاب آن حزب جمهوری خواه این فرصت را دارند در یک رقابت ریاست جمهوری آرام و بی تنش؛ رخدادی که از سال 2004 و انتخابات جورج بوش در آمریکا محقق نشده، مشارکتی جدی داشته باشند.

همزمان بسیاری از نامزدهایی که ترامپ برای کارزار 2022 از آنها حمایت کرد با چالش روبرو شدند، از همین رو با تکیه بر آمار ارائه شده توسط خروجی های سی ان ان، می توان گفت که ترامپ با امتیاز مطلوب 37 درصدی، در صورتی که در قامت نامزد جمهوری خواهان فعالیتش را کلید بزند، عملکردی ضعیف خواهد داشت.

فرصتی  برای عبور از ترامپیسم

از منظری دیگر و با استناد به شواهد میدانی، گروهی می گویند که دیسانتیس در کارزار 2022 برخلاف سال 2020 از حمایت بسیاری از لاتین تبارها برخوردار بود؛ این در حالی است که بایدن توانست در سال 2020 با هفت امتیاز پیروز منطقه ای با اکثریت لاتین تبار باشد. پس دیسانتیس روز سه شنبه این کانال را تغییر داد.

 به گزارش اکوایران، سال 2020، بایدن با به دست آوردن نزدیک به 14 امتیاز پیروز منطقه اوسئولا شد. این بار دیستانتیس این منطقه را با نزدیک به هفت امتیاز بیشتر از آن خود کرد و نوسانی 21 درصدی را به نمایش گذاشت. دیستانتیس قدرت خود را از آرای لاتین تبارها، سفید پوستان متعلق به طبقه کارگر، رای دهندگان یقه سفید مستقر در حومه شهر و روستایی های فلوریدا به دست آورد؛ ائتلافی که می تواند در عرصه ملی پیروزی را به نام این چهره ثبت کند بالاخص آن که رقیب بالقوه یعنی ترامپ صرفا از حمایت چندین منطقه سنتی جمهوری خواه برخوردار است.

به باور اسکان جننینگز، مشاور مبارزه های انتخاباتی جمهوری خواهان و دستیار ویژه جورج بوش و مشاور سناتور مک کانل، دیسانتیس ادعای قانع کننده ای دارد؛ ادعایی که به او فرصت عبور از ترامپ و یا هر نامزد دموکرات دیگر در کارزار ریاست جمهوری 2024 خواهد داد. حالا پیروزی این چهره در فلوریدا به سکوی پرتابی برای حضورش در کارزار 2024 تبدیل شده و این چالشی است برای ترامپ.

شکست تلخ حامیان رئیس جمهور

کتی هوچول دموکرات در انتخابات فرمانداری ایالت نیویورک پیروز شد و توانست از سد رقیبی چون لی زلدین، چهره ای جمهوری خواه میانه رو که در ایالت های آبی شانس بالایی دارد، عبور کند. زلدین در کنگره از حمایت انجمن حامیان اسلحه برخوردار است و همزمان یکی از متحدان ترامپ محسوب می شود؛ او همانی است که براساس گزارش ها، قصد داشت تا پیش از اعلام نتایج انتخابات 2020، مانه از تایید آرا شود.

حال با انتخاب هوچول، مردمان ساکن ایالت نیویورک پیام قطعی شان را ارسال کردند؛ « ارزش های ما حتی در لحظه های عدم اطمینان با اهمیت هستند».

44444444444444

 هوچول، نخستین زنی است که سمت فرمانداری نیویورک را عهده دار شده؛ رخدادی تاریخ ساز. پیش بینی می شد که رقابت ها در این کارزار تنگاتنگ باشد. بخشی از این پیش بینی ها با لحاظ کردن پیش فرض محاسبات معمول انتخاباتی بود، بدین معنا که حزب اقلیت معمولا در انتخابات میان دوره ای دست برتر دارد ، پس جمهوری خواهان در واشنگتن دی سی به واسطه حضور یک دموکرات در کاخ سفید و اکثریت دموکرات ها در کنگره، شانس برد را دارند.

پیام آخر به دموکرات ها

نظرسنجی ها  مرتبط با ایالت نیویورک نشان می داد که هوچول آنگونه که باید در یک ایالت آبی از حمایت برخورد نیست. اما حالا می توان گفت که نتیجه نظرسنجی ها نادرست بود. ساکنان نیویورک ثابت کردند که از حزبی ضد دموکراتیک که حامی سقط جنین است و در باب افزایش نرخ جرم و جنایت سکوت اختیار کرده حمایت نخواهد کرد. با این همه آنگونه که جیل فیلیپوویچ، روزنامه نگار و نویسنده نوشته این پیروزی، پیروزی بدیهی برای دموکرات ها نبود؛ رای دهندگان نیویورکی با تکیه بر آخرین ذخیره امید و خوش بینی در این کارزار شرکت کردند.

پیروزی حامی ترامپ در ایالتی قرمز اما مردد

رقابت نمایندگان برای راهیابی به سنا در کارولینای شمالی در قیاس با رقابت در برخی ایالت های دیگر کم تر مورد توجه قرار گرفت؛ احتمالا به واسطه حضور نامزدهای کم تر شناخته شده در مبارزه های انتخاباتی نسبت به ایالت هایی چون جورجیا، پنسیلوانیا و اوهایو.

در هفته های رو به پایان رقابت ها، نظر سنجی ها نشان داد که چری بیزلی، رئیس پیشین دادگاه عالی ایالتی و تد باد،نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان اختلافی یک درصد یا کم با یکدیگر دارند.

9999999999999

شاید بیش از هر کمپین دیگر برای سنا، مقوله جرم و جنایت در کارولینای شمالی در اولویت قرار داشت؛ از همین رو باد در سخنرانی های خود بارها گفت که تردد در خیابان های این ایالت بسیار خطرناک تر شده است. به نظر می رسد تاکید او بر این مقوله و گزاره های دیگری چون تورم به پیروزی اش در رای گیری روز سه شنبه کمک کرد.

 در مقابل چرلی بیزلی بیشتر بر مقوله سقط جنین متمرکز بود و آن را به عنوان یکی از محورهای اصلی کمپین انتخاباتی اش تعریف کرد تا زنان نه صرفا برای حق باروری بلکه برای داشتن حقوق خود در محل کار و دستمزد برابر کنارش بایستند.

به نوشته داگلاس؛ معاون رهبر پیشین اکثریت مجلس نمایندگان و مفسر سیاسی، علیرغم این که کارولینای شمالی به عنوان ایالتی قرمز تلقی می شود- هرچند که در قیاس به ایالت های همسایه جنوبی کم تر حامی جمهوری خواهان است- از شش فرماندار اخیر، پنج نفرشان دموکرات هستند و و دو نفر از شش سناتور اخیر را از میان دموکرات ها برگزیده،. باراک اوباما نیز سال 2008 برنده این ایالت شد هرچند سال 2012 آرای ساکنان آن را از دست داد. دونالد ترامپ نیز در سال های 2016 و 2020 در این ایالت پیشتاز شد؛ اما نتوانست 50 درصد آرا از آن خود کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید