شکست سیاست خودشیفتگی ترامپ!

خطر تئاتر سیاسی جمهوری‌خواهان برای جهان

کدخبر: ۵۳۴۷۱۷
صرف نظر از نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر، این واقعیت تغییر نمی‌کند که بایدن و کنگره با اکثریت دموکرات لایحه‌های سرمایه‌گذاری عمومی بزرگ - قانون کاهش تورم (IRA) و قانون تراشه‌ها و علم (CHIPS) - را تصویب کردند که به تحریک تقاضای کل و کاهش تورم ادامه خواهد داد.
خطر تئاتر سیاسی جمهوری‌خواهان برای جهان

به گزارش اقتصادنیوز، در شرایطی که نتایج قطعی انتخابات میان‌دوره‌ای در ایالات متحده تاکنون اعلام نشده، نتایج اولیه برای بسیاری از ناظران شگفت‌انگیز بوده است. به رغم آن که تصور می‌شد با این انتخابات «طوفان قرمز» جمهوری خواهان ایالت‌های مختلفی را درنوردد، با این همه دموکرات‌ها تاکنون توانسته‌اند کنترل مجلس سنا را حفظ کرده و احتمالا تنها با فاصله‌ای تک‌رقمی مجلس نمایندگان را به جمهورخواهان رقیب واگذار کنند.

موضوعی که از نظر تحلیل‌گران امری غیرمعمول به حساب می‌آید و در طول چندین دهه، کم‌تر حزب حاکم بر کاخ سفید موفق به کنترل کنگره در انتخابات میان‌دوره‌ای شده است. در واقع این بدترین عملکرد انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکابرای این نسل از حزب جمهوری‌خواه بوده است.

علی‌رغم آن‌که تاکنون به دلایل مختلفی برای رقم خوردن چنین اتفاقی -از قبیل مناقشه بر سر سقط جنین و ترس از شیوع دوباره ترامپیسم- اشاره شده است، پیامدهای این انتخابات نیز از جمله مسائلی است که می‌تواند برای سیاست آمریکا و دنیا تعیین‌کننده باشد. پایگاه تحلیل پراجکت‌ سیدنیکیت در گفت‌وگو با برخی تحلیل‌گران برجسته این مسئله را دنبال کرده است. اقتصادنیوز بخش اول این یادداشت را روز گذشته با تیتر «مؤثرترین راه شکست ترامپ و ترامپیسم /درس‌های انتخابات آمریکا» منتشر کرد. بخش دوم این یادداشت را در ادامه می خوانید؛

ترزا گیلاردوچی: خطر تئاتر سیاسی جمهوری‌خواهان برای اقتصادجهانی

ترزا گیلاردوچی، استاد اقتصاد در مدرسه جدید تحقیقات اجتماعی، به این پرسش چنین پاسخ داده است:

Ghilarducci-Teresa-1200x600-1

صرف نظر از نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر، این واقعیت تغییر نمی‌کند که بایدن و کنگره با اکثریت دموکرات لایحه‌های سرمایه‌گذاری عمومی بزرگ - قانون کاهش تورم (IRA) و قانون تراشه‌ها و علم (CHIPS) - را تصویب کردند که به تحریک تقاضای کل و کاهش تورم ادامه خواهد داد. قیمت‌ها باید تعدیل شوند، زیرا این سرمایه‌گذاری‌های طرف عرضه، هزینه‌های سفر و تجارت را کاهش می‌دهند و گلوگاه‌ها را در زنجیره‌های تامین و بازارهای انرژی کاهش می‌دهند.

اما اگر جمهوری‌خواهان کنترل تنها یک مجلس کنگره را در دست بگیرند، افزایش سقف بدهی را متوقف خواهند کرد تا بایدن را مجبور به کاهش هزینه‌ها کنند و به رای دهندگان این پیام را بفرستند که برای مسائلی مانند ممنوعیت ملی سقط جنین مبارزه خواهند کرد.  در واقع، رئیس احتمالی مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری خواهان، کوین مک کارتی، نشان داده که دقیقاً این کار را انجام خواهد داد. این امر بازارهای مالی جهان را مختل خواهد کرد.

جمهوری‌خواهان هم‌چنین می توانند با افزایش بدهی‌های ایالات متحده موافقت کرده و به بی‌نظمی بیش‌تری دامن زنند -به سبک لیز تراس- از طریق تلاش برای جلوگیری از برخی اقدامات افزایش درآمد قانون IRA، از جمله اجرای حداقل نرخ مالیاتی 15٪ برای شرکت‌های آمریکایی و تقویت ظرفیت اجرایی خدمات درآمد داخلی. این یک ضرر واقعی خواهد بود. اجرای ساده قوانین مالیاتی موجود می‌تواند حدود 204 میلیارد دلار درآمد اضافی در دهه آینده به همراه داشته باشد.

تأخیر در پرداخت بدهی ایالات متحده و تهدید به ورشکستگی کامل این خطر را افزایش می دهد که آژانس‌های رتبه‌بندی اعتبار ایالات متحده را کاهش دهند - اقدامی که باعث ویرانی جهانی خواهد شد. ورشکستگی ایالات متحده باعث افزایش نرخ‌های بهره می‌شود - که تا حدودی از دست فدرال رزرو ایالات متحده خارج می شود - زیرا سرمایه گذاران جهانی برای خرید و نگه داشتن بدهی‌های دولتی کاهش یافته ایالات متحده، حق بیمه ریسک بسیار بیش‌تری را طلب می کنند.

بیایید واضح بگوییم: تئاتر سیاسی تهدیدکننده جمهوری‌خواهان یک خطر جدی برای اقتصاد جهانی خواهد بود.

آن ماری سلاتر: شکست سیاست خودشیفتگی، انکارحقیقت و کیش شخصیت

آن ماری اسلاتر، مدیر سابق بخش برنامه‌ریزی سیاسی در وزارت امور خارجه ایالات متحده، مدیر عامل اندیشکده آمریکای‌نو، استاد بازنشسته سیاست و امور بین الملل در دانشگاه پرینستون، و نویسنده کتاب «بازسازی: از بحران تا تحول در زندگی کار و سیاست  ما»، به پرسش مذکور چنین پاسخ داده است:

download

صبح روز بعد از این‌که آمریکایی‌ها برای انتخابات میان‌دوره‌ای امسال پای صندوق‌های رای رفتند، نیویورک‌تایمز این عنوان را منتشر کرد: «متحدین تعجب می‌کنند که چرا آمریکا نمی‌تواند خودش را اصلاح کند». نکته مهم در انتخابات میان‌دوره ای این است که آمریکا می‌تواند این کار را انجام دهد. با صبر، تعهد، نوآوری و عزم کافی برای دیدن و استقبال از پیشرفت، ایالات متحده می‌تواند با مشکلاتی که با آن مواجه است مقابله کند.

دونالد ترامپ در این دور شکست خورد -آن هم به طرز بدی. به شکل درخور توجهی، رای‌دهندگان جمهوری‌خواه و مستقل سیاست خودشیفتگی، انکارحقیقت و کیش شخصیت او را رد کردند تا کنگره را  متعادل نگه دارند. خود ترامپ هم‌چنان نشان می‌دهد که ترامپیسم را به جمهوری‌خواهی ترجیح می‌دهد، حتی زمانی که نتیجه به نفع دموکرات‌ها باشد. او شکست نامزدهای جمهوری‌خواه در نیوهمپشایر و کلرادو را جشن گرفت، زیرا آن‌ها نامزد او نبودند. در واقع، به نظر می‌رسد او یک مورد کلاسیک از یک نامزد شخص ثالث است که برای حزب مشکل ایجاد می کند، همانطور که رالف نادر در سال 2000 با دموکرات‌ها کرد.

آمریکا هنوز به شدت پراکنده است. اما تفرقه، به مراتب بهتر از استبداد یا هرج و مرج است. علاوه بر این، مشارکت رای‌دهندگان بالا بود، مشارکت سیاسی قوی بود و بسیاری از دموکرات‌های فعلی برنده شدند، علی‌رغم تلاش‌های مصمم و با بودجه کافی برای برکناری آنها. با توجه به اینکه حزبی که کاخ سفید را در اختیار ندارد، در انتخابات میان‌دوره‌ای از حزب «حاکم» پیشی می‌گیرد، پیروزی‌های آن‌ها بسیار چشم‌گیرتر است. آمریکایی‌ها در حال مقابله با نیروهایی هستند که ترامپ را در سال 2016 به قدرت رساندند، و هر چقدر که سیاست دو قطبی شده است، در داخل نظام این کار را ادامه می‌دهند.

با فرض شمارش آرا و پذیرفته شدن بدون جنجال نتایج – حتی اگر با اکراه – راه برای تقویت و تجدید دموکراسی آمریکایی همچنان باز است. این سفر طولانی خواهد بود و هیچ بازگشتی به حالت عادی قبل از ترامپ وجود ندارد. ایالات متحده همچنان از بسیاری از دموکراسی های دیگر از نظر اقدامات دولت نماینده، مؤثر و پاسخگو و بنابراین در شاخص‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی عقب خواهد ماند. با این حال، اکثریت قابل توجهی از آمریکایی‌ها از آنچه در خطر است آگاه هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید