موضع تند عفو بین‌الملل علیه آمریکا/اعطای مصونیت به بن سلمان مایه شرم است

کدخبر: ۵۳۵۸۴۶
اقتصادنیوز: سازمان عفو بین‌الملل تأکید کرد که اعطای مصونیت آمریکا به ولی‌عهد عربستان که در پرونده قتل روزنامه‌نگار منتقد ریاض در استانبول دست داشته، مایه شرم و ننگ است.
موضع تند عفو بین‌الملل علیه آمریکا/اعطای مصونیت به بن سلمان مایه شرم است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، سازمان عفو بین‌الملل بعد از ظهر امروز شنبه به شدت از عملکرد دولت آمریکا در عدم تعقیب محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان در پرونده جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی انتقاد کرد.

توضیحات کاخ سفید درباره اعطای مصونیت به «بن سلمان»

دولت آمریکا اخیرا ادعا کرد که بن سلمان مصونیتی دارد که مانع از آن می‌شود در دعاوی مربوط به قتل خاشقچی، مورد پیگرد قضایی قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری النشره، عفو بین‌الملل همچنین از تعیین بن سلمان به عنوان رئیس شورای وزیران عربستان که به دستور پادشاه این کشور صورت گرفت، انتقاد کرد و گفت این مسئله مایه نگرانی فعالان حقوق بشری شده است.

علت نگرانی فعالان حقوق بشری این است که انتصاب بن سلمان به عنوان رئیس شورای وزیران باعث خواهد شد که در دادگاههای خارجی نیز مصونیت داشته باشد.

تناقض‌گویی‌ عجیب آمریکا درباره موشک کره شمالی

اگنس کالامار دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل هم در این زمینه گفت: دولت آمریکا باید احساس شرم کند. این چیزی بیش از یک خیانت نیست که مایه نفرت است.

کالامار تأکید کرد: ابتدا دولت دونالد ترامپ دست داشتن ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقچی را نادیده گرفت. سپس عقب‌نشینی جو بایدن [در این زمینه]، همگی نشانگر توافقات مشکوکی است که در درازمدت بسته شده است.

وی همچنین تصریح کرد، مسخره است که دولت سعودی در تلاش است با اعلام بن سلمان به عنوان رئیس شورای وزیران این کشور، مصونیت وی را تمدید کند.

وزارت دادگستری آمریکا خبر داد که روز گذشته طی یک رای مشورتی حقوقی به این نتیجه رسیده است که ولی‌عهد  سعودی در اتهامات قتل خاشقچی مصونیت دارد.

این نظر مشورتی در حالی اعلام شده که شکایت علیه ولی‌عهد سعودی و همراهان وی توسط «خدیجه چنگیز» نامزد این روزنامه‌نگار به قتل رسیده، و سازمان دموکراسی در جهان عرب اکنون در دادگاه فدرال واشنگتن در جریان بود.

قاضی این دادگاه تا نیمه شب پنجشنبه (۱۷ نوامبر) به دولت آمریکا مهلت داده بود تا درباره درخواست وکیل بن سلمان مبنی بر اعطای مصونیت قانونی به موکلش به دلیل موقعیت بالای وی اظهار نظر کند؛ در حالی که واشنگتن این فرصت را داشت و می‌توانست که به هیچ وجه نظر خود را اعلام نکند.

رسانه‌های آمریکایی مدعی هستند که با توجه به الزام‌آور نبودن این درخواست، در نهایت تصمیم به اعطای مصونیت توسط قاضی گرفته شده و کاخ‌سفید نیز با آن موافق بوده است.

خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی در اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی هنگام مراجعه به کنسولگری سعودی در شهر استانبول، توسط نیروهای وابسته به رژیم ریاض کشته و بدن او تکه تکه شد؛ عملیاتی که در ابتدا نیروهای اطلاعاتی آمریکا معتقد بودند به‌دستور محمد بن سلمان انجام شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید