درباره تصمیم طالبان درباره منع تحصیل دانشجویان دختر

وزارت خارجه انگلیس بیانیه صادر کرد

کدخبر: ۵۴۳۷۲۰
اقتصادنیوز: وزارت خارجه انگلیس طی صدور بیانیه‌ای، خواستار تجدیدنظر طالبان درخصوص منع تحصیل دختران در دانشگاه‌های افغانستان شد.
وزارت خارجه انگلیس بیانیه صادر کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، معاون وزیر امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای، تصمیم طالبان برای تعلیق ادامه تحصیل دختران در دانشگاه‌های افغانستان را محکوم کرد و خواستار تجدید نظر مسؤلان ذیربط در این زمینه شد.

اظهارات مهم بورل درباره برجام/ جایگزینی برای توافق هسته ای وجود ندارد!

 

«طارق احمد» در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد گفت؛ دولت لندن تصمیم طالبان برای بستن دانشگاه ها به روی زنان در سراسر افغانستان را به شدت محکوم می کند. این محدودیت نشان دهنده نقض بیشتر حقوق و آزادی های زنان و دختران افغان است و هیچ مبنای مذهبی و اخلاقی ندارد. زنان و دختران افغان باید در آینده خود حرفی برای گفتن داشته باشند و بتوانند به طور کامل و برابر به جامعه کمک کنند.

وی افزود: ما از طالبان می‌خواهیم که تصمیمات خود را در مورد آموزش، از جمله تصمیم ۲۳ مارس ۲۰۲۲ مبنی بر ممنوعیت دسترسی دختران به دوره متوسطه را لغو کنند. داشتن زنان تحصیل کرده و توانمند در افغانستان برای صلح، ثبات و توسعه اقتصادی در سراسر کشور حیاتی است – بدون این، کشور به ثبات یا رفاه طولانی مدت دست نخواهد یافت. ممنوعیت تحصیل تنها به مهاجرت ادامه‌دار افغان‌های تحصیل کرده دامن می زند و بحران انسانی و اقتصادی کنونی را تشدید می کند.

توصیه امام جمعه موقت مشهد به مسئولان؛ قدر مردم را بدانید!

معاون وزیر خارجه انگلیس اضافه کرد: این تصمیم با انزوای بیشتر طالبان از مردم افغانستان و جامعه جهانی، پیامدهای زیانباری برای طالبان خواهد داشت. ما با همکاری با شرکای همفکر، اقدامات بیشتری را برای متقاعد کردن طالبان به کنار گذاشتن این اقدامات قهقرایی و تغییر تصمیمات خود در نظر خواهیم گرفت.

به گزارش ایرنا، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در حکمی به دانشگاه‌های خصوصی و دولتی دستور داده است که تحصیل دختران افغانستان را به حالت تعلیق در آورند. در این حکم گفته شده است که تصمیم تعلیق تحصیل زنان براساس ابلاغ کابینه‌ طالبان گرفته شده است. حافظ ضیاءالله هاشمی سخنگوی وزارت تحصیلات عالی طالبان صحت این حکم را تأیید کرده‌است.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، درهای مدارس در مقطع بالاتر از پایه ششم را نیز به روی دختران بستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تاسف از خبر تعلیق ادامه تحصیل دختران در دانشگاههای افغانستان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است مسؤلان ذیربط کشور افغانستان سریعا با رفع موانع، زمینه ازسرگیری تحصیلات دانش آموزان و دانشجویان دختر این کشور در تمام مقاطع تحصیلی را فراهم آورند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید