حقوقدان مشهور ایرانی درگذشت

کدخبر: ۵۵۴۵۱۲
اقتصادنیوز: سیدمحمد هاشمی حقوقدان شهیر ایرانی و استاد بازنشسته حقوق دانشگاه شهید بهشتی دار فانی را وداع گفت.
حقوقدان مشهور ایرانی درگذشت

به گزارش اقتصادنیوز سید محمد هاشمی حقوق‌دان و وکیل دادگستری ایران، عضو شورای عالی کمیسیون حقوق بشر اسلامی و عضو گروه کار بازداشت‌های خودسرانه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد بود.

پیام تسلیت حسن روحانی در پی درگذشت محمد هاشمی

این چهره شاخص ساحت حقوق ایران،  در سال ۱۳۲۰ متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در قم گذراند. سپس وارد دانشگاه تهران شد و مدرک کارشناسی خود را در رشتهٔ حقوق از دانشکدهٔ حقوق دانشگاه تهران گرفت و برای تحصیل در رشتهٔ حقوق عمومی راهی پاریس شد. تحصیلات تکمیلی را ابتدا در انستیتوی فرانسوی روابط بین‌المللی و دانشگاه سوربن مدرک دکتری خود را دریافت کرد. بعد از اخذ مدرک دکتری در همان دانشگاه به سمت هیئت علمی درآمد.

پس از بازگشت به ایران به دنبال تأسیس دانشگاه فارابی سعی کرد رشتهٔ «حقوق عمومی» را به‌عنوان یکی از گرایش‌های حقوق در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های ایران ایجاد کند. سید محمد هاشمی دارای رتبه ۳۲ و استاد تمام بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی بود.

هاشمی چندین کتاب با موضوعات حقوق اساسی و حقوق بشر به رشته تحریر در آورده است، که برخی از آن‌ها به‌عنوان منابع درسی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

از فعالیت‌های اداری و اجرایی او می‌توان به سرپرستی و ریاست مرکز آموزش مدیریت دولتی - سازمان امور اداری و استخدامی کشور -اسفند ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹، سرپرستی و ریاست مجتمع آموزش عالی قم (پردیس فارابی دانشگاه تهران) دانشگاه تهران - اسفند ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۲، مشاور حقوقی رئیس‌جمهور در دوره‌های آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای و سیدمحمد خاتمی و همچنین عضویت کمیسیون حقوق بشر اسلامی در کانون وکلا مرکز اشاره کرد.

نقش همسر معاون ابراهیم رئیسی در تخریب بافت تاریخی شیراز!

این استاد برجسته و شناخته شده علم حقوق، نشان مقام شان علمی درجه یک دانش را در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، رئیس جمهور دوره اصلاحات از  او دریافت کرد.

حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران (جلد اول: اصول و مبانی کلی نظام)، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران (جلد دوم: حاکمیت و نهادهای سیاسی)،  حقوق بشر و آزادی‌های اساسی،  نگرش بر قانون کار جمهوری اسلامی ایران (حقوق کار)،  حقوق اساسی و نهادهای سیاسی و... از جمله آثار آن مرحوم به شمار می‌رود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید