فنلاند: عضویت ما در ناتو بدون سوئد کامل نیست

کدخبر: ۵۶۱۹۵۴
اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور فنلاند موافقت ترکیه با عضویت این کشور در ناتو را گامی مهم توصیف کرد، اما این عضویت بدون همراهی سوئد، کامل نخواهد بود.
فنلاند: عضویت ما در ناتو بدون سوئد کامل نیست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «سائولی نینیستو» رئیس جمهوری فنلاند موافقت ترکیه با عضویت این کشور در ناتو را گامی مهم توصیف کرد اما افزود که پیوستن هلسینکی به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بدون همراهی سوئد، کامل نخواهد بود.

واکنش مسکو به صدور حکم بازداشت پوتین ازسوی دادگاه کیفری بین‌المللی

اسپوتنیک گزارش داد، نینیستو جمعه در یک کنفرانس خبری با حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در آنکارا گفت: خوشحالم که می‌شنوم پارلمان ترکیه روند تایید عضویت فنلاند در ناتو را آغاز می‌کند.

وی افزود: اما ما یک همسایه داریم، یعنی سوئد. آنها مردمان خوبی هستند و ما روابطی عالی با این همسایه داریم. احساس من این است که عضویت فنلاند در ناتو بدون استکهلم، کامل نیست. ما منافع مشترک زیادی با آنها داریم.

اردوغان نیز در این کنفرانس خبری گفت که موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو به گام‌های بیشتر استکهلم برای استرداد برخی از کسانی که آنکارا آنها را تروریست می‌خواند، بستگی دارد.

فنلاند و سوئد سه ماه پس از آغاز جنگ در اوکراین، موضع بی‌طرفی را کنار گذاشته و خواستار پیوستن به ناتو شدند.

ترکیه ابتدا بدلیل حمایت این کشورها از حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) با عضویت آنها در ناتو مخالفت کرد. اما اردوغان در ژوئن ۲۰۲۲ در دیداری که در مادرید با رهبران سوئد و فنلاند داشت، یادداشت تفاهمی امضا کرد و مخالفت با عضویت آنها در ناتو را کنار گذاشت.

با این حال، پس از هتک حرمت قرآن کریم در سوئد عضویت این کشور در ناتو متوقف شد و اردوغان گفت که استکهلم نمی‌تواند به حمایت آنکار امیدوار باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید