یک عبدالملکی و این همه حاشیه / آقای شعار دوبار جنجال آفرید

کدخبر: ۵۶۳۶۰۴
اقتصادنیوز: عبدالملکی که روزگاری در دولت روحانی شعار ایجاد شغل با یک میلیون تومان را می داد بعد از رسیدن وزارت از حرف خود عقب نشینی کرد و گفت وزارت کار وظیفه ایجاد شغل ندارد؛ سخنی که با انتقاداتی حتی از سوی مجلس نشین ها رو به رو شد.
یک عبدالملکی و این همه حاشیه / آقای شعار دوبار جنجال آفرید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در میان تمامی اعضای کابینه ابراهیم رئیسی، حجت الله عبدالملکی را می توان به خاطر مواضع‌اش «شیخ الحاشیه» نامید، هر چند که او در خرداد ماه امسال از وزارت کار استعفا داد و به سمت دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب شده است، اما مواضع او چه در طول وزارتش و چه حال که دبیر شورای عالی مناطق آزاد شده، همواره بحث برانگیز بوده است. 

 

از داوری در میدون تا رسیدن به صندلی ریاست وزارت کار

عبدالملکی در انتخابات مجلس دهم نتوانست با لیست اصولگرایان وارد خانه ملت شود اما، چند سال با حضور در برنامه میدون به عنوان داور، توانست کمی شهرت برای خودش دست و پا کند و با انتقادات از دولت روحانی بر سر زبان سیاسیون بی افتد. او چهار سال قبل، زمانی که حتی فکرش را نمی کرد روزی وزیر خواهد شد در توئیتی نوشته بود: «با یک میلیون تومان هم می شود کسب و کار راه انداخت.»

یا  در 28 بهمن 1399 از گفت‌و‌گوی تلفنی روحانی با رئیس جمهوری سوییس انتقاد کرد و نوشت:‌ «آقای دکتر روحانی امروز با رییس جمهور سوییس در مورد بازگشت آمریکا به برجام گفت‌و‌گو (=التماس) کرده! این کارها معلول و در عین حال عامل «تأخیر در انقلاب اقتصادی» است. در واقع راهبردهای دولت ایشان از علل اساسی این «تاخیر» ذلت‌بار است.»

با شروع دولت سیزدهم و سهم خواهی جبهه پایداری و اصولگرایان از ابراهیم رئیسی، سکانداری وزرات کار به عبدالملکی، چهره نزدیک به پایداری ها رسید. انتخابی که از همان اول با انتقاداتی رو به رو بود. 

 

حواشی عبدالملکی در دوران وزارت

عبدالملکی که روزگاری در دولت روحانی شعار ایجاد شغل با یک میلیون تومان را می داد بعد از رسیدن وزارت از حرف خود عقب نشینی کرد و گفت وزارت کار وظیفه ایجاد شغل ندارد. سخنی که با انتقاداتی حتی از سوی مجلس نشین ها رو به رو شد و موسوی لارگانی، عضو وقت هیأت رئیسه مجلس در کمیسیون اجتماعی در این خصوص خطاب به وزیر گفته بود: «آقای وزیر شما گفتید من مسئول اشتغال نیستم. اگر نیستید پس ۴ سال در وزارتخانه می‌خواهید چکار کنید؟ کجای دنیا با ۱میلیون تومان می‌توان شغل ایجاد کرد؟ با ۱میلیون تومان سوپر هم نمی‌توانید بروید. خود دولت می‌گوید برای هر شغل ثابت ۱میلیارد تومان نیاز است. اما شما می‌گویید ۱میلیون. شما که بی‌تجربه بودید، حداقل افراد باتجربه می‌آوردید، نه اینکه با اینگونه انتصابات به همه وزارتخانه توهین کنید.»

همچنین یکی دیگر از مهم ترین حواشی که عبدالملکی در دوران وزارتش با آن رو به رو شد، کمک 6 میلیاردی او به برنامه تلویزیونی «میدون» بود. از سوی دیگر او با افزایش حقوق 10 درصدی بازنشستگان در سال گذشته، عصبانیت آنان را برافروخت و و بازنشستگان هم با برگزاری اعتراضات سراسری خواستار استعفای او شده بودند. 

یکی دیگر از ادعای عبدالملکی این بود که طرحی 4 ساله برای نجات سازمان تأمین اجتماعی دارد. طرحی که به سر انجام نرسید و با استعفای عبدالملکی به گل نشست. 

 

از استیضاح تا استعفا/ آقای شعار دوبار جنجال آفرید

او یکی از وزرایی بود که بیشترین تذکر و انتقاد بهارستانی ها را از آن خود کرده بود و اولین طرح استیضاح نیز به نام او ثبت شده بود. استیضاحی که به دلیل استعفای عبدالملکی در 24 خرداد ماه به سرانجام نرسید. 

از سوی دیگر با وجود اینکه چند ماهی از حضور او در دبیری شورای عالی مناطق ازاد می گذرد نیز با حواشی رو به رو شده است. او در اول اسفند گفت: «مردم اقتصاد مقاومتی را مساوی با گرسنگی می دانند در صورتی که نمی دانند سیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی اجرا نمی‌‌شود.» این جمله با واکنش‌هایی همراه بود.

بر اساس گزارش روزنامه آرمان ملی، وحید شقاقی شهری، کارشناس مسائل اقتصادی در نقد عبدالملکی گفت: «عملکرد او در قامت وزیر کار باعث اعتراضات بازنشستگان شد، او در ابتدای وزارتش وعده‌‌هایی که غیرعملی بودند را مطرح کرده بود که همین موضوع نیز هزینه زیادی را برای دولت تراشید، از سویی تصمیمات وی که بدون آینده‌‌نگری و مشورت گرفته شده است بسیار برای کشور پرهزینه بودند.» 

عبدالملکی که در دوران وزراتش به وزیر شعار معروف بود، اکنون هم به‌نظر می رسد با حواشی که در شورای عالی مناطق آزاد ایجاد می کند، روزهای آرامی را سپری نکند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید