اتحاد برای تغییر ژئوپلتیک نظم جهانی

بازی همزمان لولا در زمین چین و آمریکا /میانجی‌گر جدید وارد شد

کدخبر: ۵۶۷۶۱۰
برزیل و چین برخلاف کشورهای غربی تاکنون روسیه را به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین تحریم اقتصادی نکرده‌اند. هر دو کشور تلاش می‌کنند تا نقش میانجی را در جنگ اوکراین ایفا کنند.
بازی همزمان لولا در زمین چین و آمریکا /میانجی‌گر جدید وارد شد

به گزارش اقتصادنیوز، رئیس‌جمهور برزیل روز جمعه با شی جین‌پینگ در پکن دیدار کرد. لولا در این سفر تأکید کرد منافع برزیل در چین به مسائل اقتصادی منجر می‌شود.

لولا در مدار پکن؟

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل از روابط عمیق با پکن برای تغییر جهت نظم ژئوپلیتیک جهانی دفاع کرد. این روابط می‌تواند تلاش‌های چین برای مقابله با سال‌ها برتری آمریکا در جهان را شدت ببخشد.

منافع سیاسی برزیل در چین

روز جمعه، لولا در دیدار با جائو له‌جی، رئیس کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین گفت: منافع ما در چین تنها تجاری نبوده و منافع سیاسی نیز داریم. ما به دنبال ایجاد یک نظم ژئوپلیتیک جدید هستیم تا با افزایش تنوع در سازمان ملل، بتوانیم حکمرانی جهانی را تغییر دهیم.

به نوشته پایگاه بلومبرگ، سفر رئیس‌جمهور برزیل به چین فرصتی برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور ارزیابی شده است. همچنین یکی از موضوعات کلیدی در نشست دوجانبه لولا و شی، جنگ روسیه در اوکراین بود. هر دوی آن‌ها به دنبال ایفای نقش دیپلماتیک بزرگ‌تری در جهان هستند.

بازی لولا در زمین چین و آمریکا

اما زمان این دیدار که تنها دو ماه پس از سفر لولا به واشنگتن انجام شد، حاکی از اهمیت آمریکا و چین برای برزیل بوده و نشان‌دهنده توازن استراتژیکی است که لولا و سایر رهبران جهان مجبورند نسبت به این دو ابرقدرت داشته باشند.

لولا که قبلاً از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ رئیس‌جمهور برزیل بود، مدت‌ها است که از رویکرد چندجانبه‌گرایی در سیاست خارجی برزیل حمایت می‌کند. او ماه‌های ابتدایی دولت جدید خود را صرف تقویت روابطش با آمریکا و چین کرده است و در عین حال تأکید داشته که برزیل به انتخاب هیچ یک از آن‌ها مجبور نیست.

فشارهای برزیل به چین

این رهبر چپ‌گرا در پکن و واشنگتن به دنبال جلب حمایت برای اصلاحاتی بود که می‌تواند در مسائل جهانی، نفوذ بیشتری به برزیل و کشورهای در حال توسعه بدهد. او چین را تحت فشار قرارداد تا از خواست برزیل برای کسب کرسی دائمی در شورای امنیت سازمان ملل حمایت کند. او در روز جمعه گفت که لازم است اصلاحات عمیق‌تری در سازمان ملل انجام شود.

وی افزود: سازمان ملل باید قدرت و اراده کافی جهت برقراری توازن مورد نیاز برای صلح جهانی را به دست آورد.

بر اساس خلاصه بیانیه مشترک این سفر که هر دو کشور منتشر کردند، چین «نیاز به اصلاح» در سازمان ملل و شورای امنیت را قبول دارد. در ماه فوریه، دولت بایدن نیز حمایت خود از اصلاحاتی را مطرح کرد که به آمریکای لاتین و آفریقا نقش‌هایی دائمی در شورای امنیت اعطا می‌کند؛ نقشی که برزیل بیش از یک دهه به دنبال آن است.

لولا در طول این سفر، موافقت‌نامه‌های اقتصادی جدیدی را با چین، بزرگ‌ترین شریک تجاری خود، از جمله پیمان‌هایی در زمینه تجارت محصولات کشاورزی، هوانوردی و سرمایه‌گذاری امضا کرد. این توافقات به لیست دستاوردهای تجاری ماه گذشته اضافه شد که هیئتی متشکل از بیش از ۱۰۰ تن از رهبران تجاری برزیل به عنوان بخشی از سفر برنامه‌ریزی شده اولیه لولا به چین سفر کردند که به دلیل یک مورد خفیف ذات‌الریه به تعویق افتاد.

حذف دلار

اما سایر نکات این سفر ممکن است باعث چشم‌غره‌رفتن آمریکا شود که دومین شریک تجاری بزرگ برزیل است و از زمان روی کار آمدن لولا به دنبال بهبود روابط با برزیل بوده است.

روز پنجشنبه، رئیس‌جمهور برزیل خواستار جایگزینی دلار در معاملات خارجی بین کشورهای بریکس شد. بریکس یک گروه اقتصادی شامل چین، برزیل، روسیه، هند و آفریقای جنوبی است.

همچنین بازدید روز پنج‌شنبه لولا از یکی از تأسیسات هوآوی در شانگهای می‌تواند موجبات خشم ایالات متحده را برانگیزد که قبلاً این شرکت فناوری را به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی تحریم کرده است.

پیام برزیل به آمریکا از خاک چین

مائورو ویرا، وزیر امور خارجه برزیل پیش از این سفر گفت که بازدید از هواوی نباید در ایالات متحده به عنوان یک اقدام تحریک‌آمیز دیده شود. فرناندو حداد، وزیر دارایی برزیل نیز در روز جمعه به خبرنگاران در پکن گفت که برزیل قصد دورشدن از ایالات متحده را ندارد و در عوض انتظار حمایت بیشتری را از همسایه شمالی خود در آینده دارد.

لولا نیز با دفاع از این بازدید گفت که هدف از آن نشان‌دادن عدم تعصب برزیل نسبت به مردم چین است. او تأکید کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند برزیل را از بهبود روابط خود با چین منع کند.

اظهارات غیرمنتظره علیه آمریکا

در همین شرایط، دا سیلوا، روز شنبه در آخرین روز سفرش به چین گفت که آمریکا باید «تشویق به جنگ» در اوکراین را متوقف کند. 

رئیس‌جمهوری چپگرای برزیل پیش از ترک چین به مقصد امارات عربی متحده گفت: «ایالات متحده باید تشویق به جنگ را متوقف کند و صحبت از صلح را آغاز کند. اتحادیه اروپا هم باید صحبت از صلح را آغاز کند.»

دا سیلوا افزود که تنها در این صورت است که جامعه جهانی می‌تواند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و همتای اوکراینی‌اش را «متقاعد» کند که برقراری صلح به نفع کل جهان است.

برزیل به دنبال میانجی گری در جنگ اوکراین

برزیل و چین برخلاف کشورهای غربی تاکنون روسیه را به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین تحریم اقتصادی نکرده‌اند. هر دو کشور تلاش می‌کنند تا نقش میانجی را در جنگ اوکراین ایفا کنند. 

دا سیلوا پیش از سفرش به چین گفته بود که شماری از کشورها باید گروهی را تشکیل دهند که هدف آن برقراری صلح در اوکراین باشد. رئیس‌جمهوری برزیل روز شنبه در پاسخ به پرسشی درباره این سرنوشت این پیشنهاد گفت: «نیاز به صبر وجود دارد.»

او در عین حال افزود: «مهمتر از آن این است که کشورهایی را که سلاح تحویل می‌دهند و جنگ را تشویق می‌کنند قانع کنیم که این کار را متوقف کنند.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید