اعتراف سنگین «بورل» درباره چین / چه بخواهیم چه نخواهیم چین ....

کدخبر: ۵۷۱۶۶۹
اقتصادنیوز: جوزف بورل با بیان اینکه «کشورهای اتحادیه اروپا نباید مانع ظهور و صعود چین به جایگاه یک قدرت جهانی شوند» گفت: به نظرم ما نباید مانع قدرت‌گیری چین شوم. چه بخواهیم، چه نخواهیم، چین به قدرت بزرگی تبدیل خواهد شد.
اعتراف سنگین «بورل» درباره چین / چه بخواهیم چه نخواهیم چین ....

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در «نشست وضعیت اتحادیه در ۲۰۲۳» در ایتالیا مدعی شد کشورهای اتحادیه اروپا در مواجهه با چین، رویکردی متفاوت از دولت آمریکا دارد.

ادعای جدید لاوروف درباره حمله پهپادی برای ترور پوتین

تاس گزارش داد، وی دراین‌باره گفت: در مثلث اتحادیه اروپا-آمریکا-چین، قطعا ما به واشنگتن نزدیک‌تر هستیم، اما ما (در مواجهه با چین) راه و شیوه خودمان را داریم و هم‌اکنون روی آن کار می‌کنیم.

بورل با بیان اینکه «کشورهای اتحادیه اروپا نباید مانع ظهور و صعود چین به جایگاه یک قدرت جهانی شوند» افزود: به نظرم ما نباید مانع قدرت‌گیری چین شوم. چه بخواهیم، چه نخواهیم، چین به قدرت بزرگی تبدیل خواهد شد. مسئله مهم این است که چین چگونه قدرتش را مدیریت خواهد کرد.

پیش از این نیز امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با «پولیتیکو» و هنگام برگشت از چین تأکید کرد که «اروپا باید وابستگی خود به آمریکا را کاهش دهد و از کشیده‌شدن به تنش بین آمریکا و چین بر سر تایوان خودداری کند.»

ماکرون گفت: خطر بزرگی که پیش روی اروپا قرار دارد این است که وارد بحران‌هایی شود که متعلق به ما نیست و مانع استقلال راهبردی ماست. اروپایی‌ها باید پاسخ دهند که آیا تشدید بحران تایوان در راستای منافع ماست؟ خیر.

فوری؛ حمله مسلحانه به مدرسه شیعیان در پاکستان / چند نفر کشته شدند؟ + فیلم

وی با هشدار اینکه «مراقب باشید، اگر اشتباهی مرتکب شویم، خود را در بحران تایوان خواهیم دید» افزود: اروپایی‌ها نمی‌توانند بحران اوکراین را حل کنند، چگونه می‌توانیم به صورت معتبری درباره تایوان حرف بزنیم.

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه گفت: اروپا در زمینه تسلیحات و انرژی بیش از حد وابسته به آمریکاست و باید تمرکزش را بر تقویت صنایع دفاعی اروپا قرار دهد. اروپا باید همچنین وابستگی‌اش به دلار آمریکا را کاهش دهد.

ماکرون و رئیس کمیسیون اروپا اوایل ماه گذشته (آوریل) به دعوت رئیس جمهور چین برای یک سفر رسمی سه روزه وارد چین شدند و پس از دیدارهای طولانی با «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین پکن را ترک کردند.

سران چین و فرانسه درباره جنگ اوکراین بیانیه‌ مشترکی منتشر و بر حمایت از تمام تلاش‌ها برای برقراری صلح در اوکراین بر پایه قوانین بین‌المللی تأکید کردند. دو طرف همچنین حمله‌های مسلحانه (اوکراینی‌ها) به تأسیسات هسته‌ای (نیروگاه زاپروژیا) را محکوم کردند.

علی‌رغم مخالفت‌های اخیر سران آمریکا و اروپا با «طرح ۱۲ ماده‌ای صلح چین» برای بحران اوکراین، کاخ الیزه (مقر رسمی و دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه) روز چهارشنبه و قبل از ورود ماکرون به پکن در بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگویی تلفنی توافق کردند که برای پایان‌دادن جنگ اوکراین با چین وارد تعامل شوند.

در بیانیه بیانیه کاخ الیزه آمده است که «دو رهبر تمایل مشترک خود را برای تعامل با چین برای تسریع در پایان‌دادن جنگ اوکراین و مشارکت در ایجاد صلح پایدار در منطقه اعلام کردند.»

پیش از این وزارت خارجه چین، ۵ اسفند در سالروز آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، طرح ۱۲ بندی خود را برای نحوه پایان‌دادن به جنگ و درگیری‌ها در اوکراین را منتشر کرد. این «طرح صلح» در وب‌سایت وزارت خارجه چین منتشر شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید