ابراز امیدواری کارشناسان چینی به نشست سه‌جانبه چین، افغانستان و پاکستان

کدخبر: ۵۷۱۹۶۰
اقتصادنیوز: آمریکا به بهانه جنگ علیه ترویسم به افغانستان حمله کرد، اما بعد از ۲۰ سال نتوانست مشکل ترویسم را حل کند. طی این ۲۰ سال افغانستان همواره با چالش هایی درباره مواد مخدر، قاچاق و مسائل بشردوستانه درگیر بوده است.
ابراز امیدواری کارشناسان چینی به نشست سه‌جانبه چین، افغانستان و پاکستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، کارشناسان چینی با اشاره به حضور «چین گانگ»، وزیر امور خارجه چین در نشست سه جانبه چین، افغانستان و پاکستان در اسلام‌آباد ابراز امیدواری می‌کنند که نتیجه این مذاکرات، باعث ایجاد ثبات در شرایط نابسامان منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه شود.

گلوبال تایمز گزارش داد، خاورمیانه چندین دهه است که در یک وضعیت تنش ‌آلود قرار داشته است. این شرایط باعث شده که کشورهای این منطقه بسیاری از فرصت های توسعه را از دست داده و به امنیت پایدار منطقه ای دست پیدا نکنند.

لی ویجیان، محقق انستیتوی مطالعات سیاست خارجی مؤسسه مطالعات بین‌المللی شانگهای در این رابطه گفت: پکن امیدوار با کمک به افغانستان، بتواند این کشور را از بحران چندین ساله خود خارج سازد و این امر به ایجاد توسعه پایدار در افغانستان منجر شود که این امر دارای پیامدهای مثبتی هم برای چین و هم سایر کشورهای همسایه است.

این روزنامه چینی نوشت: پکن و اسلام‌آباد به عنوان دو همسایه مهم افغانستان، می توانند مواضع خود را از طریق مکانیزم گفت وگوی سه جانبه با حضور کابل برای پیشبرد مشترک اوضاع در افغانستان، به ویژه به منظور جلوگیری از سرازیر شدن مسائل امنیتی این کشور به کشورهای همسایه، هماهنگ کنند و از دولت سرپرست افغانستان بخواهند که در این راستا گام بردارد.

به گفته سخنگوی برنامه جهانی غذا، سوء تغذیه در افغانستان به بالاترین حد خود رسیده است و نیمی از کشور در طول سال گرسنگی شدیدی را تحمل می کنند.

کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که انتظار می رود این گفت وگوهای سه‌جانبه به عنوان یک «مراسم افتتاحیه» جهت ارائه کمک‌های بسیار ضروری و مورد نیاز افغانستان تلقی شود.

آمریکا به بهانه جنگ علیه ترویسم به افغانستان حمله کرد، اما بعد از ۲۰ سال نتوانست مشکل ترویسم را حل کند. طی این ۲۰ سال افغانستان همواره با چالش هایی درباره مواد مخدر، قاچاق و مسائل بشردوستانه درگیر بوده است. با توجه به این وضعیت، می توان گفت که آمریکا، عامل اصلی بحران کنونی در افغانستان است.

«لیو ژونگمین» استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای در این خصوص اظهار داشت: پکن همواره از احترام به حاکمیت و استقلال افغانستان حمایت کرده است. اما برخی از قدرت های منطقه ای باعث وضعیت اسفناک افغانستان از زمان جنگ داخلی آن تاکنون شده اند. علاوه بر این، از زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، پکن از کابل برای صلح و توسعه اقتصادی حمایت کرده است.

پکن همچنین تاکید می‌کند که جامعه بین‌المللی باید به کمک رسانی به افغانستان در زمینه اقتصاد و معیشت مردم به منظور ارتقای شرایط این کشور ادامه دهد. در حال حاضر، وضعیت مبارزه با تروریسم در افغانستان همچنان جدی است و انتقاداتی از سوی جامعه جهانی به ویژه در مورد موضوعاتی مانند حقوق زنان و فرصت های تحصیل هم وجود دارد.

موضع چین درقبال مساله افغانستان این است که بتواند به ثبات و صلح دست یابد، و از بستر رشد عناصر تروریستی جلوگیری کند و بتواند یک دولت معتدل را تشکیل دهد تا بخشی از نگرانی های مردم افغانستان برطرف شود.

«گنگ شوانگ» معاون نماینده چین در سازمان ملل متحد گفت: چین امیدوار است که دولت سرپرست افغانستان از حقوق همه افغان ها به مخصوص زنان محافظت کند و به تلاش های خود در این مسیر ادامه دهد تا بتواند انتظارات این افراد و جامعه بین المللی را برآورده کند.

گلوبال تایمز نوشت: گفت و گوی وزیران خارجه «کشورهای همسایه افغانستان به اضافه افغانستان» و گفت وگوی وزیران خارجه چین، افغانستان و پاکستان، بسترهای مهمی برای تبادل نظر و همکاری در مورد مسایل مربوط به افغانستان است و می تواند به ایجاد اجماع میان کشورهای منطقه در مورد مسئله افغانستان کمک کند.

چین همواره مشتاق تبادل نظر با افغانستان و پاکستان در مورد وضعیت افغانستان و همکاری های سه جانبه از طریق این گفت‌وگوها، گسترش اجماع بین سه کشور، تحکیم اعتماد متقابل و همکاری برای ارتقای صلح، ثبات و توسعه منطقه ای است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید