شوک در انتظار شرق؟

تنش نظامی واشنگتن - پکن در اوج /امتناع مقام نظامی چینی از دیدار با همتای آمریکایی

کدخبر: ۵۷۳۰۸۷
در ماه نوامبر، جو بایدن و شی جین‌پینگ در دیدارشان در نشست گروه ۲۰ در بالی توافق کردند که باید به روابط خود ثبات دهند کنند. اما تلاش‌های اولیه برای شروع تعاملات سطح بالا پس از ماجرا بالون جاسوسی چینی، از دستور کار خارج شد.
تنش نظامی واشنگتن - پکن در اوج /امتناع مقام نظامی چینی از دیدار با همتای آمریکایی

به گزارش اقتصادنیوز، للوید آستین قصد دارد که در نشست شانگری-لا با لی شانگفو، همتای چینی خود دیدار کند، اما برخی منابع گفته‌اند که به دلیل تحریم‌های قبلی آمریکا علیه لی و سایر اقدامات تنش‌آمیز واشنگتن، امکان گفتگوی مستقیم در سطوح عالی میان مقامات آمریکایی و چینی وجود ندارد.

شوک در انتظار شرق؟

به گزارش اکوایران: چین به ایالات متحده گفته که به دلیل اختلاف بر سر تحریم‌ها، احتمال دیدار وزرای دفاع این کشورها در مجمع امنیتی سنگاپور کم است.

به نوشته نشریه فایننشال‌تایمز، للوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده می‌خواهد با لی شانگفو، وزیر دفاع جدید چین در نشست امنیتی شانگری-لای سنگاپور در ماه ژوئن ملاقات کند؛ اما به خاطر اینکه لی در سال ۲۰۱۸ در رابطه با ارسال تسلیحات چین به روسیه توسط آمریکا تحریم شد، برگزاری چنین دیداری دشوار خواهد بود.

ایالات متحده به چین گفته که تحریم‌ها مانع ملاقات آستین و لی در کشور ثالث نمی‌شود؛ اما چند منبع گفتند که بعید است تا زمانی که تحریم‌ها برقرار هستند، پکن با چنین دیداری موافقت کند. لی در ماه مارس وزیر دفاع چین شد.

منابع گفتند که فعلاً هیچ برنامه‌ای برای لغو تحریم‌ها توسط دولت بایدن وجود ندارد.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که این دو کشور در تلاش برای ترتیب‌دادن دیدارهای سطح بالای وزرای آمریکایی از پکن هستند.

در ماه نوامبر، جو بایدن و شی جین‌پینگ در دیدارشان در نشست گروه ۲۰ در بالی توافق کردند که باید به روابط خود ثبات دهند کنند. اما تلاش‌های اولیه برای شروع تعاملات سطح بالا پس از ماجرا بالون جاسوسی چینی، از دستور کار خارج شد.

آمریکا و چین در حال مذاکره برای سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، جَنِت یِلِن، وزیر خزانه‌داری و جینا ریموندو، وزیر بازرگانی هستند. همچنین ایالات متحده در تلاش است تا پس از حادثه بالون جاسوسی، اولین تماس بایدن و شی را ترتیب دهد.

با این حال، پکن به دلیل نگرانی از اینکه اف‌بی‌آی ممکن است گزارشی را در مورد بالون چینی منتشر کند، تمایلی به میزبانی از بلینکن ندارد.

مقصر کیست؟

از سال گذشته، نگرانی‌ها در مورد عدم تعامل مقامات ارشد نظامی چین و آمریکا افزایش یافته است.

دو سال است که دریاسالار جان آکیلینو، رئیس فرماندهی هند و اقیانوس آرام در تلاش بوده تا با همتایان چینی خود دیدار کند. ژنرال مارک میلی، فرمانده ستاد مشترک نیز از زمان ماجرای بالون هیچ ارتباطی با همتای خود نداشته است.

گفتگوی شانگری-لا که توسط اندیشکده مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک برگزار می‌شود، اغلب مکانی برای دیدار مقامات دفاعی ایالات متحده و چین است. سال گذشته، آستین ملاقاتی دوجانبه با وِی فنگهِ، سلف لی داشت.

پنتاگون گفت که خواستار خطوط ارتباطی باز با رهبران نظامی چین است اما در عین حال، چین را مسئول این بن‌بست دانست. پنتاگون گفت: این تصمیم جمهوری خلق چین برای نادیده‌گرفتن، رد یا لغو چندین درخواست ایالات متحده برای ارتباط سطح بالا بوده است.

سفارت چین در ایالات متحده گفت که ارتباطات ضروری بین دو کشور وجود دارد؛ اما لیو پنگیو، سخنگوی سفارت در اظهارنظری که بازتاب رویکردی است که ایالات متحده در قبال چین در آغاز دولت بایدن اتخاذ کرد، افزود که ارتباطات صرف فایده‌ای ندارد.

لیو گفت: ما از طرف آمریکایی می‌خواهیم که صداقت نشان داده و با چین همکاری کند و اقدامات مشخصی برای ایجاد شرایط و فضای لازم برای ارتباط و کمک به بازگرداندن روابط چین و آمریکا به مسیر درست انجام دهد.

بانی گِلِیسِر، کارشناس چین در مؤسسه جِرمَن مارشال فاند گفت که کشورهای جنوب شرق آسیا به طور فزاینده‌ای از رقابت بین ایالات متحده و چین و فقدان گفتگو در سطوح بالا، نگرانند. وی افزود که اگر آستین و لی اجلاس شانگری-لا را بدون نشست دوجانبه به پایان برسانند، کشورهای جنوب شرق آسیا را شوکه خواهد کرد.

لیو گفت: سؤال این است که آیا آنها آمریکا را مقصر دانسته یا چین را؟ به نظرم اکثر منطقه باور دارند که ایالات متحده به دنبال تعامل با همتایان چینی خود بوده اما سنگ‌اندازی نیز می‌کند.

جود بلانشت، کارشناس چین در اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفت که این مناقشه نشان می‌دهد چگونه تحرکات سیاسی در هر دو طرف، احتمال تثبیت روابط واشنگتن و پکن را تضعیف می‌کند.او افزود: هرچه بیشتر پکن از ملاقات با ایالات متحده امتناع کند، کشورهای بیشتری در اروپا و آسیا چین را مقصر خواهند دانست.

ایوان مدیروس از دانشگاه جورج تاون گفت که بهترین راه آمریکا برای دستیابی به بازدارندگی و محدودسازی چین این است که به شرکای آسیایی خود نشان دهد که همیشه آماده گفت‌وگو با پکن است.مدیروس گفت: ایالات متحده باید به خاطر اهداف استراتژیک خود راه‌حلی سازشی پیدا کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید