تیپ متفاوت حامیان اردوغان و قلیچدار اوغلو به روایت تصویر

کدخبر: ۵۷۳۴۴۵
اردوغان روز جمعه در واپسین ساعات تبلیغات انتخاباتی در شهر استانبول در جمع یک گردهمایی بزرگ از حامیانش سخنرانی کرد تا در جنگ روانی - رسانه ای خود، میزان محبوبیتش را به رخ حریف بکشد.
تیپ متفاوت حامیان اردوغان و قلیچدار اوغلو به روایت تصویر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران، در حالی که ترکیه این روزها با قطبی شده ترین انتخابات و فضای سیاسی خود در تاریخ مدرن 100 ساله جمهوری این کشور مواجه است، دو اردوگاه اصلی رقیب نیز آخرین ساعات زورآزمایی سیاسی خود را پشت سر می گذرانند.

در این بین دو اردوگاه اصلی رقیب که یکی متصف به اسلامگرایی و دیگری حزبی است (حزب جمهوریخواه خلق) که مصطفی کمال پاشا (آتا تُرک) آن را تاسیس کرده است، در میانه این رقابت دو قطبی قرار گرفته اند و نمادهای این دو اردوگاه با محوریت اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو رو در روی یکدیگر قرار گرفته اند.

اردوغان روز جمعه در واپسین ساعات تبلیغات انتخاباتی در شهر استانبول در جمع یک گردهمایی بزرگ از حامیانش سخنرانی کرد تا در جنگ روانی - رسانه ای خود، میزان محبوبیتش را به رخ حریف بکشد.

اقدام عجیب اردوغان در مراسم افتتاح یک مسجد+ فیلم

اردوغان پیشتاز شد /چند درصد مردم ترکیه به کمال قلیچدار اوغلو رأی می دهند؟

در همین روز کمال قلیچدار اوغلو نامزد مورد حمایت مخالفان و رقیب اصلی اردوغان هم در پایتخت سیاسی ترکیه (شهر آنکارا) در جمع بزرگی از حامیانش در یک گردهمایی سخنرانی کرد.

هر دو گردهمایی بسیار بزرگ و پرجمعیت به نظر می رسیدند و هر دو نامزد اصلی انتخابات آخرین وعده های انتخاباتی خود را برای افزایش آرای خود در این گردهمایی ها مطرح کردند.

اردوغان بار دیگر وعده افزایش حقوق و دستمزد را داد تا آرای حقوق بگیران و کارمندان دولت را در سبد رای خود حفظ کند و قلیچدار اوغلو نیز با مخاطب قرار دادن جوانان و رای اولی ها که تعداد آنها بیش از 5 میلیون نفر برآورد شده، از وعده تغییرات و گذر به دورانی جدید دادِ سخن سر داد.

نکته ای که در نگاه اول به جمعیت حامیان اردوغان و قلیچدار اوغلو قابل مشاهده است، تیپ متفاوت حامیان آنها به لحاظ شکل و ظاهر است.

در جمع حامیان اردوغان بیشتر افراد محجبه و طبقه متشرع جامعه ترکیه دیده می شود و در جمع حامیان قلیچدار اوغلو نیز بیشتر طیف بی حجاب و جوانان خواهان تغییر و خسته از حکومت 21  ساله اردوغان دیده می شود.

با این حال هر دو اردوگاه رقیب تلاش دارند ضمن حفظ و جذب آرای طبقات حامی شان، نیم نگاهی نیز به طبقات حامی طیف مقابل نیز داشته باشند و بر همین اساس طیف عموما لاییک و چپ رقیب اردوغان  تلاش دارند تا  خود را مسلمان و مبادی به آداب مذهبی ترکیه نشان دهند  تا بتوانند آرای طیف نسبتا بزرگ سنتی و مذهبی ترکیه را جذب کنند.

در اردوگاه اردوغان نیز تلاش می شود تا این انگاره که او رهبری برای اسلامگرایان ترکیه است، نفی شود و او را مردی جلوه دهند که از میان طبقات اسلامگرا و لاییک طرفداران زیادی دارد.

با این حال نکته بارز و غیرقابل انکار این است که در فضای قطبی شده انتخابات ترکیه، نبرد شدیدی بین ائتلاف اسلامگرایان و ملی گرایان حامی اردوغان و چپ ها و اقلیت های قومی- مذهبی و لاییک ها که پیرامون قلیچدار اوغلو گردهم آمده اند، جریان دارد.

تیپ های ظاهری متفاوت حامیان اردوغان و قلیچدار اوغلو نیز بر همین اساس قابل تعبیر و تفسیر است.

در بیشتر نظرسنجی های انتخاباتی انجام شده، قلیچدار اوغلو با حدود 5 درصد از اردوغان پیش افتاده است؛ هر چند که حامیان اردوغان که او را تلویحا "رییس" می خوانند، می گویند آنها در روز انتخابات با حضور پرشور در پای صندوق های رای کار را یکسره کرده و "رییس" را دوباره به کاخ ریاست جمهوری خواهند فرستاد.

در مقابل طرفداران قلیچدار اوغلو نیز می گویند با کناره گیری "محرم اینجه" یکی از 4 نامزد انتخاباتی در روزهای پایانی مانده به انتخابات، وضعیت نامزد مورد حمایت آنها بهتر شده و احتمالا نامزد مخالفان حکومت ترکیه در همان روز انتخابات با کسب اکثریت مطلق آرا (بالای 50 درصد) کار را یکسره کرده و اردوغان را به یک مرخصی همیشگی از قدرت خواهد فرستاد.
 

قشر عموما محجبه طرفداران اردوغان در گردهمایی بزرگ او 2 روز مانده به انتخابات در استانبول/ عکس: رویترز

1

1

1

1

1

1

1

1

گردهمایی بزرگ حامیان قلیچدار اوغلو در آنکارا/ عکس: رویترز

1

1

1

1

1

1

1

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید