تلاش برای بروزرسانی اطلاعات سنا درباره ایران

رابرت مالی؛ غایب بزرگ نخستین جلسه توجیهی بایدن و سناتورها با محوریت ایران

کدخبر: ۵۷۴۱۱۱
اقتصادنیوز: یکی از دستیاران دموکرات سنا گفت که وندی شرمن از فرصت یک نشست برای به‌روزرسانی اطلاعات سناتورها در باب وضعیت مذاکرات هسته‌ای با ایران استفاده خواهد کرد. او بدون ارائه توضیحاتی بیشتر خاطرنشان کرد که در جریان مذاکرات هسته‌ای پیشرفت‌هایی حاصل شده است.
رابرت مالی؛ غایب بزرگ نخستین جلسه توجیهی بایدن و سناتورها با محوریت ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، هفت کارمند کنگره و مقام‌های آمریکایی گفتند که مقام‌های ارشد این کشور روز سه‌شنبه در نخستین جلسه محرمانه دولت بایدن با حضور همه سناتورها و با محوریت ایران حضور خواهند داشت؛ آن‌هم در شرایطی که محدودیت‌های هسته‌ای علیه ایران تضعیف شده است.

به نوشته پولتیکو، وندی شرمن - معاون وزیر امور خارجه - که حالا می‌خواهد از سمت خود کناره‌گیری کند، «کالین کهل» معاون وزیر دفاع، «مورگان مویر» معاون مدیر اطلاعات ملی، «برایان نلسون» معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، «استفن کوهلر» رئیس استراتژی، سیاست و برنامه‌های ستاد مشترک، ساعت ۴ بعدازظهر به وقت آمریکا در کنگره برای ارائه توضیحات در جلسه توجیهی محرمانه حضور خواهند داشت.

گفته می‌شود رابرت مالی - نماینده ویژه آمریکا در امور ایران - که ماموریت مذاکرات جهت احیای توافق را عهده‌دار است، در این جلسه به‌واسطه مرخصی حضور ندارد. با این همه آبراهام پالی - معاون مالی - وندی شرمن را همراهی خواهد کرد.

«میچ مک‌کانل» - رهبر اقلیت سنا - که چندین ماه پیش خواستار برگزاری جلسه توجیهی با محوریت ایران شده بود در صحن سنا بحث کرده و مدعی شده که تهدیدها از سوی ایران در زمان ریاست بایدن بیشتر شده است.

همزمان یکی از دستیاران جمهوری‌خواه در مجلس سنا هم گفته که جلسه توجیهی به تاخیر افتاده است.

مک کانل دو ماه پیش، پس از کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در سوریه - که ادعا شد در جریان حملات گروه‌های نزدیک به ایران رخ داده - دولت بایدن را به شدت هدف انتقادهای خود قرار داد.

یکی از دستیاران دموکرات سنا در این باره گفت که شرمن از این فرصت برای به‌روزرسانی اطلاعات سناتورها در باب وضعیت مذاکرات هسته‌ای با ایران استفاده خواهد کرد. او بدون ارائه توضیحاتی بیشتر خاطرنشان کرد که در جریان مذاکرات هسته‌ای پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

از دیگر موضوعاتی که در این نشست مطرح خواهد شد، تهدیدهای ادعایی ایران علیه اسرائیل، یعنی متحد نزدیک آمریکا است. ناظران می‌گویند این احتمال بالا است که این نشست پرتنش باشد، چراکه چهره‌های کابینه بایدن و برخی از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در باب رویکرد دولت آمریکا در ارتباط با ایران اختلاف نظر دارند.

سناتور جونی ارنست ماه گذشته به همراه 10 سناتور دیگر، در جریان یک درخواست دو حزبی، بایدن را جهت اعمال تحریم‌های بیشتر علیه نفت و گاز ایران تحت فشار قرار داد. او در بیانیه‌ای مدعی شد که بسیار ناامید‌کننده است که درخواست دو حزبی ما (12 سناتور جمهوری‌خواه و دموکرات) جهت اجرای تحریم‌های نفتی ایران با وجود ضرب‌الاجل درخواستی، از سوی دولت بی‌پاسخ باقی مانده است.

جان کربی - سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا - روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شد که ایران از ماه اوت بیش از 400 پهپاد را در اختیار روس‌ها قرار داده است. به ادعای این او روسیه قرار است که در ازای پهپادهای ارائه شده در حوزه برنامه‌های موشکی و دفاعی با ایران همکاری داشته باشد. پیش از این ایران هرگونه حمایت نظامی از روسیه در جنگ اوکراین را به شدت رد کرده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید