درخواست مهم فرمانده ارتش سودان از گوترش

کدخبر: ۵۷۶۲۷۸
اقتصادنیوز: فرمانده ارتش سودان از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست فرستاده ویژه اش در امور کشورش را تغییر دهد.
درخواست مهم فرمانده ارتش سودان از گوترش

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان که یکی از طرف‌های درگیری در این کشور است، از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد خواست «ولکر پرتس» فرستاده ویژه اش در امور کشورش را تغییر دهد.

اسپوتنیک گزارش داد، برهان در پیامی که به سازمان ملل متحد فرستاده است، مدعی شد که ولکر پرتس فرستاده سازمان ملل به سودان، از محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع سودان دعوت به شورش می‌کند.

وی افزود: حضور پرتس در رأس هیأت دیپلماتیک سازمان ملل متحد هیچ کمکی به اجرای مأموریت این هیأت برای حمایت از مرحله انتقالی در سودان نخواهد کرد.

البرهان اظهار کرد که سازمان ملل متحد باید برای حفظ رابطه‌اش با سودان، پرتس را تغییر دهد.

وی همچنین نماینده سازمان ملل متحد را متهم کرد که در گزارش خود موجب گمراهی افکار عمومی می شود.

البرهان ادعا کرد: اگر سیگنال مثبت و حمایتی از سوی برخی کشورهای و طرف‌ها از جمله پرتس وجود نداشت، حمیدتی دست به شورش نمی‌زد.

پرتس شنبه هفته گذشته پس از دریافت تهدید برای بیرون کردن هیأت سازمان ملل متحد، شهر بورت سودان را به سوی نیویورک ترک کرد.

پرتس آلمانی ژانویه ۲۰۲۱ به عنوان نماینده ویژه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس هیأت دیپلماتیک این سازمان برای کمک به سودان در دوران انتقالی موسوم به «یونیتامس» تعیین شد.

وزارت دفاع سودان با اشاره به تعرض نیروهای پشتیبانی سریع به سفارتخانه های عربی و خارجی از همه نظامیان بازنشسته خواست که برای دریافت سلاح به نزدیک ترین مرکز نظامی مراجعه کنند.

در تازه ترین تحولات سودان، وزارت دفاع این کشور از همه نظامیان بازنشسته و تمام کسانی که قادر به حمل سلاح هستند دعوت کرد که به نزدیک ترین مرکز نظامی بروند و برای حفظ امنیت خود سلاح دریافت کنند.

وزارت دفاع سودان همچنین اعلام کرد که نیروهای پشتیبانی سریع برخی دفاتر بین المللی را غارت کرده اند.

این وزارت همچنین از تعرض نیروهای پشتیبانی سریع به سفارتخانه های عربی و خارجی خبر داد.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شد که در نتیجه آن تاکنون دستکم حدود یک‌هزار تن کشته شدند.

درپی این درگیری‌ها همچنین حدود یک میلیون سودانی خانه و کاشانه خود را رها کرده و آوارده شدند.

همچنین براساس گزارش سازمان‌های بین‌المللی، حدود ۲۵ میلیون سودانی یعنی نیمی از جمعیت این کشور نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید