دست نتانیاهو زیر ساطور کابینه

قمار به سبک بن سلمان؛ بندبازی اسرائیل تا عربستان

کدخبر: ۵۹۲۰۷۸
اقتصادنیوز: در شرایطی که عربستان در اقدامی بی‌سابقه یکی از دیپلمات خود را به عنوان سفیر غیرمقیم امور فلسطین انتخاب و به تشکیلات معرفی کرده، رسانه‌های اسرائیلی از چنین کنشی به عنوان گامی از سوی ریاض برای عملی کردن فرایند عادی سازی یاد کردند، ناظران با استناد به شروط پادشاهی و چالش های تل آویو چنین توافقی را حداقل در کوتاه مدت غیر ممکن می دانند.
قمار به سبک بن سلمان؛ بندبازی اسرائیل تا عربستان

به گزارش اقتصادنیوز ، وال استریت ژورنال هفته گذشته با انتشار گزارشی نوشت که ایالات متحده و عربستان سعودی در باب خطوط توافقی جهت به رسمیت شناختن اسرائیل در ازای دادن امتیازهایی به فلسطینی ها، ارائه تضمین های امنیتی و کمک های غیرنظامی هسته ای به ریاض توافق کرده اند.این خبر در حالی رسانه ای که رایزنی ها میان واشنگتن با ریاض و تل آویو جهت پیوستن عربستان به توافق ابراهیم جریان داشته. نتانیاهوکه مدت هاست خود را در قامت دیپلماتی برجسته تصور می کند، خواهان آن است که توافق با عربستان را به عنوان میراثش در عرصه سیاست خارجی ثبت کرده و همزمان افکار عمومی را از پیامدهای منفی و فاجعه بار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مرتبط با اصلاح قضایی منحرف کند.

موانع پیش روی توافق ریاض و تل آویو

اخبار مرتبط با رایزنی های عربستان و اسرائیل بدین معنا نیست که معامله ای در راه است. متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در جلسه توجیهی این نهاد، روی روایت وال استریت ژورنال آب سرد ریخت و گفت: گفتگوهای سازنده ای داشته‌ایم. رایزنی ها ادامه دارد هرچند آینده نامشخص است و هنوز راهی طولانی در پیش.جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی با صراحت بیشتری هشدار داد که چارچوب توافق‌شده‌ای برای مدون کردن فرایندعادی‌سازی روابط تل آویو و ریاض و ملاحظات امنیتی وجود ندارد.کربی حتی تاریخ سفر نتانیاهو به ایالات متحده را تأیید نکرد. از همین رو می توان پیش بینی کرد که توافق عربستان و اسرائیل حداقل در کوتاه مدت محقق نخواهد شد.

در اسرائیل، هاآرتص با انتشار گزارشی نوشت: شیاطین زیادی( مراد رادیکال های کابینه نتانیاهو) خود را درگیر جزئیات کرده‌اند که باید از بین بروند - حضور برخی از آنها می تواند کشنده باشد و فعل و انفعال های دیپلماتیک را از مسیر خود خارج کند. به ادعای این نشریه هرگونه معامله با سعودی‌ها احتمالا منوط به آن است که برخی از خواست های اصلی فلسطینی ها محقق شود، آن هم در شرایطی که ائتلاف راست‌گرای حاکم بر کابینه اسرائیل بر پیوستن بخش گسترده تری از کرانه باختری تاکید دارند.علاوه بر این، اگر سعودی‌ها انتظار دارند که با ایالات متحده مشارکتی مشابه ناتو داشته باشند، از حمایت واشنگتن درباب برنامه هسته ای شان غیرنظامی شان برخوردار شوند و حتی تسلیحات پیشرفته تر آمریکایی را از آن خود کنند، ممکن است گرفتار سراب شوند بالاخص آن که در راهروی های کنگره اشتهای کمی برای تحقق خواسته های ریاض وجود دارد.

GettyImages-1241935516

دست نتانیاهو زیر ساطور کابینه

بعد از چین، عربستان سعودی یکی از مهم ترین بازیگرانی که به واسطه مقوله های حقوق بشری یا بازی با بهای نفت زمینه ساز تنش های دو حزبی در آمریکا شده؛ گزاره ای که مانعی است در برابر تصویب شروط ریاض در سنا.طبیعتا ایالات متحده تمایل دارد تا سعودی ها توافق با چین در حوزه فن آوری و نظامی را محدود کنند. اما عقب نشینی ریاض در این باب بسیاری از سیاستمداران آمریکا را راضی نخواهد کرد و نمی تواند توجیه کننده خواسته های عربستان از آمریکا باشد.به نوشته واشنگتن پست، مهم ترین گزاره آن است که پادشاهی در باب معامله با اسرائیل؛ بازیگری که دائما درگیر بحران های خوساخته است، محتاط خواهد بود. ناظران نیز ضمن تایید این مقوله می گویند که اگر کابینه اسرائیل مرکز گرا بود، تحقق توافقی سخاوتمندانه تر ممکن می شد. اما امروز توافق احتمالی میان ریاض و تل آویو زمینه ساز فروپاشی کابینه « بی بی» خواهد شد.

33QA2HX-highres

در واقع، توافقی بسیار ساده‌تر که در چارچوبش بر مقوله کمک به فلسطینی‌ها (مشروط به اصلاحات و اقدامات ضد فساد) تاکید شده باشد، ممکن بود  و یا حداقل می توانست زمینه ساز گشایش دیپلماتیک و تقویت روابط تجاری بین سعودی ها و اسرائیلی ها شود و ائتلاف دفاعی( ادعایی) منطقه ای علیه ایران را تقویت کند. اما این شایدها احتمالا انتظارات بزرگ نتانیاهو را برآورده نخواهد کرد.شاید همه باید منتظر بمانند تا ببینند آیا نتانیاهو و ائتلاف او از میانه تنش هایی که ماحصل رویارویی با دادگاه عالی اسرائیل است جان سالم به در خواهند برد یا خیر. در غیر این صورت، طبعا توافق با سعودی‌ها دیگر در فهرست اولویت های اسرائیل نمی تواند باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید