حمله شدید جمهوری‌خواهان به کاخ سفید

توافقی که برای بایدن گران تمام شد!

کدخبر: ۵۹۷۶۸۶
اقتصادنیوز: توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران از کره جنوبی، نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره و سنا را در مقابل دولت بایدن قرار داد.
توافقی که برای بایدن گران تمام شد!

به گزارش اقتصادنیوز ، همانطور که خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد، دولت بایدن با صدور معافیت برای بانک‌های بین‌المللی برای انتقال ۶ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران از کره جنوبی به قطر بدون ترس از تحریم‌های آمریکا، راه را برای آزادی پنج زندانی دوتابعیتی بازداشت‌شده در ایران هموار کرد. علاوه بر این، به عنوان بخشی از این معامله، دولت بایدن با آزادی پنج شهروند ایرانی که در ایالات متحده در بازداشت به سر می‌برند، موافقت کرده است.

بر اساس گزارش اکوایران، این ماجرا واکنش شدیدی را در میان منتقدین جمهوری‌خواه کاخ سفید برانگیخته است.

به نوشته هیل، سناتور جمهوری‌خواهان، تام کاتن، تصمیم دولت بایدن مبنی بر آزادسازی ۶ میلیارد دلار از وجوه مسدودشده ایران در ازای آزادی پنج زندانی آمریکایی را «شرم‌آور» خواند.

کاتن و دیگر سناتورهای جمهوری‌خواه در واکنش به این خبر گفتند: «ابتدا  جو بایدن  از ۱۱ سپتامبر به عنوان بهانه‌ای برای فرار از افغانستان استفاده کرد. حالا با پرداخت پول به تهران برای آزادی زندانی‌ها، به این روز بی‌حرمتی کرده است. شرم‌آور است».

 سناتور میت رامنی هم مدعی شد: «اگر به ازای هر فرد ربوده‌شده یک میلیارد دلار بپردازیم، شاهد بازداشت‌های بیشتری خواهیم بود. به همین دلیل نباید با ایران مذاکره کرد. اساساً ایده پرداخت پول برای آزادی، یک ایده وحشتناک است». او یادآور شد: «در سال‌های ریاست‌جمهوری ریگان، ما برای آزادی زندانی‌ها به زور متوسل شدیم. اما حالا باید برای آزادی هر یک، ۱ میلیارد دلار بپردازیم».

روز دوشنبه، هم‌چنین کاخ سفید اعلام کرد که پنج زندانی ایرانی را نیز آزاد خواهد کرد.

سناتور چاک گِرَسلی در پلتفرم ایکس (توییتر سابق) تبادل زندانیان را به شدت مورد انتقاد قرار داد. او نوشت: «این مضحک است که ایالات متحده برای آزادی زندانی‌ها ۶ میلیارد دلار بپردازد که به طور غیرمستقیم خرج تأمین مالی سیاست خارجی ایران می‌شود. دفعه پیش ۱.۷ میلیارد دلار بود و دفعه بعد احتمالاً ۱۰ میلیارد دلار است؛ قیمت همچنان بالا و بالاتر می‌رود».

سناتور ران جانسون هم ادعا کرد که این کار تنها باعث تشویق به بازداشت افراد بیشتری می‌شود. او گفت: «هرچقدر که همه ما برای آزادی زندانیان همدلیم، این یک نفع کوتاه‌مدت است که یک معضل بلندمدت را تشدید می‌کند».

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در هفته گذشته معافیتی تحریمی صادر کرد تا وجوه مسدودشده ایران از کره جنوبی به قطر منتقل شود و ایران بتواند از آن برای خرید غذا و دارو استفاده کند.

سناتور مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا هم این اقدام را تقبیح و هم‌زمانی آن با سالگرد حادثه یازده سپتامبر را ناگوار توصیف کرد.

آدرین واتسون، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت که بلینکن «رویه لازم در این فرآیند را رعایت کرد تا مطمئن شود که وجوه ایران از یک حساب محدود به حساب دیگر منتقل شده و تنها در مصارف بشردوستانه هزینه شود». او خاطرنشان کرد که این توافق باعث آزادی پنج آمریکایی شده و یک فرآیند حساس و در حال انجام است. او گفت: «ما کنگره را کاملاً از ابتدای این روند در جریان قرار داده و به این کار ادامه خواهیم داد».

یک مقام ارشد دولت تأکید کرد که ایران مستقیماً پولی دریافت نخواهد کرد و این معامله شامل هیچ‌گونه پولی از جانب آمریکا نخواهد بود.

ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا و نامزد انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان که در رتبه دوم نظرسنجی‌ها قرار دارد، دولت را متهم کرد که «در برابر ایران تسلیم شده است». او در پستی در ایکس هشدار داد که «بایدن باید از پیگیری وسواس‌گونه توافقات فاجعه‌باری که امنیت ما را به خطر می‌اندازد، دست بردارد».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از جریان پول حقیقی در بازار سهام؛

      اقتصادنیوز: در هفته اخیر و همزمان با تداوم ریزش شاخص کل بورس تهران، روند خروج سرمایه از بورس تهران نیز ادامه داشت.

    کارگزاری مفید