آمریکا عربستان را نونوار می‌کند/ موافقت پنتاگون با تجهیز تسلیحاتی سنگین سعودی‌ها

کدخبر: ۵۹۹۸۲۶
​اقتصادنیوز: یک آژانس وابسته به وزارت دفاع آمریکا از موافقت این وزارتخانه با فروش یک بسته تسلیحاتی ۵۰۰ میلیون دلاری به عربستان در راستای سیاست خارجه و امنیت ملی این کشور خبر داد.
آمریکا عربستان را نونوار می‌کند/ موافقت پنتاگون با تجهیز تسلیحاتی سنگین سعودی‌ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، آژانس امنیت و همکاری دفاعی آمریکا وابسته به وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) در بیانیه‌ای اعلام کرد که موافقت پنتاگون با  فروش بسته تسلیحات نظامی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار به عربستان را به کنگره این کشور اطلاع داد.

براساس اعلام خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، این آژانس در بیانیه خود تاکید کرد، قرارداد پیشنهادی از اهداف سیاست خارجه و امنیت ملی آمریکا حمایت کرده و توانمندی عربستان در مقابله با تهدیدهای فعلی و آتی را تقویت خواهد کرد.

این موافقت در حالی انجام شد که واشنگتن در راستای عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان پنج‌شنبه در گفتگویی با شبکه آمریکایی فاکس نیوز گفت: هیچ کسی نمی‌خواهد شاهد این باشد که عربستان منابع تامین تسلیحات خود را از آمریکا به کشور دیگری تغییر می‌دهد، عربستان و آمریکا روابط امنیتی با اهمیتی با یکدیگر دارند و عربستان یکی از بزرگترین خریداران تسلیحات آمریکا است.

آمریکا مارس ۲۰۲۲ تعداد زیادی آتش‌بار سامانه‌های پدافندی پاتریوت را به عربستان فرستاد تا بتواند با حملات گروه انصارالله یمن مقابله کند.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از برخی مقامات آمریکایی نوشت، ارسال این آتش‌بارها در ماه گذشته میلادی انجام شد و درخواست به دلیل پروتکل‌های امنیتی طولانی به تاخیر افتاد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت، ریاض بارها از واشنگتن سامانه‌های پاتریوت را به ویژه برای مقابله با حملات پهپادی و راکتی نیروهای انصارالله درخواست کرده است.

برخی گزارش‌ها حاکی از این است که دولت آمریکا به ریاست جو بایدن شیوه برخورد با ریاض را مورد تجدیدنظر قرار داده و تصمیم گرفته یک قدم به عقب برگردد چراکه در حال حاضر به افزایش تولید نفت برای کاهش قیمت‌هایی که در پی بحران روسیه-اوکراین بالا رفته، نیاز دارد اما عربستان به دلیل نحوه برخورد دولت بایدن و نیز کاهش حمایت امنیتی آمریکا در جنگ یمن، به این درخواست پاسخ نمی‌دهد.

از ژانویه ۲۰۲۱ که بایدن قدرت را در آمریکا به دست گرفته، به دلیل سابقه ریاض در حوزه حقوق بشر با توجه به جنگ در یمن و ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در سال ۲۰۱۸، مشارکت استراتژیک میان عربستان و آمریکا مورد آزمایش قرار گرفته است.

برخی رسانه‌های آمریکایی اوت ۲۰۲۱ اعلام کردند که دولت بایدن تعدادی از سامانه‌های پاتریوت خود را از پایگاه هوایی امیر سلطان در عربستان خارج کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید