آماده باش صربستان در مرز کوزوو/ سایه جنگ جدید در اروپا

کدخبر: ۶۰۱۲۲۳
اقتصادنیوز: پس از درگیری‌های مرگبار آخر هفته گذشته در صومعه ای در شمال کوزوو، صربستان تانک‌ها و توپخانه‌های پیشرفته‌ای را در نزدیکی مرز این کشور مستقر کرده است.
آماده باش صربستان در مرز کوزوو/ سایه جنگ جدید در اروپا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، ایالات متحده آمریکا از صربستان خواسته تا نیروهای خود را از مرز با کوزوو عقب بکشد. این موضع‌گیری آمریکا پس از آن انجام شده که دولت این کشور روند استقرار نظامیان صربستان و ایجاد پایگاه‌های نظامی از سوی آن در مرز با کوزوو را بی‌سابقه توصیف کرده است. 

طبق اعلام کاخ سفید، پس از درگیری‌های مرگبار آخر هفته گذشته در صومعه ای واقعه در شمال کوزوو، صربستان تانک‌ها و توپخانه‌های پیشرفته‌ای را در نزدیکی مرز این کشور مستقر کرده است. این خشونت که در جریان آن یک افسر پلیس کوزوو و سه مرد مسلح صرب‌تبار کشته شدند، یکی از شدیدترین تنش‌ها بین صربستان و کوزوو محسوب می‌شود. 

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «ما استقرار نظامی بزرگ صربستان در امتداد مرز با کوزوو را زیر نظر گرفته‌ایم». وی شرایط ایجاد شده را صحنه‌‌ای بی‌سابقه از استقرار توپخانه‌ها، تانک‌ها و واحدهای پیاده‌نظام نیروی زمینی صربستان توصیف و عنوان کرد: معتقدیم که این یک «تحول بی‌ثبات کننده» است.  

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید از صربستان خواست تا هر چه سریع‌تر، نیروهای نظامی‌اش را از نزدیکی مرز کوزوو خارج کند. به گفته جان کربی، این اقدام صربستان از هفته گذشته آغاز شده و هنوز هم مشخص نیست که با چه اهدافی انجام گرفته است. 

تحت تاثیر شرایط  ایجاد شده، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز جمعه با «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان تماس تلفنی برقرار و خواستار کاهش فوری تنش و بازگشت به گفت‌وگو بین دو کشور شد. 

ووچیچ این که نیروهای نظامی کشورش در حالت آماده باش به سر می‌برند را کاملا رد کرد. او در جمع خبرنگاران هم ادعاهای مطرح شده مبنی بر استقرار گسترده نیروهای نظامی‌اش در مرز کوزوو را دروغ خوانده و عنوان کرده که چنین دستوری را صادر نکرده است. 

چهارشنبه هفته گذشته صربستان اعلام کرد وزیر دفاع و رئیس نیروهای مسلح این کشور برای بازدید از منطقه استقرار نظامی این کشور رفته بودند، اما جزئیات بیشتری را مطرح نکرد. 

گفته می‌شود که حتی «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز با «آلبن کورتی» نخست وزیر کوزوو صحبت کرده و از بسیج نظامی صربستان ابراز نگرانی کرده است. کورتی در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان کرده که در جریان صحبت با سالیوان درخواست افزایش کمک‌های نظامی آمریکا علیه برنامه‌های جنگی صربستان را مطرح کرده است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید