داوود هرمیداس باوند درگذشت

کدخبر: ۶۰۹۵۱۶
اقتصادنیوز: داوود هرمیداس باوند استاد روابط بین الملل و عضو جبهه ملی ایران درگذشت.
داوود هرمیداس باوند درگذشت

به گزارش اقتصادنیوز داوود هرمیداس باوند، دکتری روابط بین‌الملل و از جمله کارشناسان سیاست خارجی ایرانی، ظهر امروز، یکشنبه، ۲۱ آبان ۱۴۰۲ در گذشت. او متولد سال ۱۳۱۳ در تهران بود.باوند تحصیلات اولیه خود را در تهران و در دبستان ادب و دبیرستان فیروز بهرام گذارند. او پس از اخذ دیپلم به دانشگاه تهران رفت و در رشته حقوق و علوم سیاسی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی فارغ‌التحصیل شد. سپس به آمریکا رفت و در سال ۱۹۶۳ دکترای روابط بین‌الملل را از دانشگاه امریکن در واشینگتن دی‌سی با عنوان تز «ایران در دیدگاه استراتژیک شوروی در سالهای ۱۹۱۷–۱۹۶۳» به پایان رساند.

او در دانشگاه‌های رودآیلند، دانشگاه علامه طباطبائی (حقوق بین‌الملل و روابط بین‌الملل)، تهران، دانشگاه امام صادق و علوم و تحقیات تدریس کرد.

داوود هرمیداس باوند از اعضای هیئت مؤسس انجمن علوم سیاسی ایران،انجمن ایرانی روابط بین‌الملل و انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد نیز بود.

او از سال ۱۳۵۴ به استخدام وزارت خارجه ایران درآمد و از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۲ در سازمان ملل فعالیت کرده ریاست کمیته حقوق مجمع عمومی سازمان ملل و ریاست کنوانسیون بین‌المللی ناظر مبارزه با گروگانگیری را بر عهده داشت. کنوانسیون سوم حقوق دریاها با موضوع «دریاهای بسته و نیمه بسته» از سوی هرمیداس باوند در کمیسیون حقوقی مجمع عمومی سال ۱۹۷۶ مطرح شد و به تصویب رسید.

 

کتاب‌های «مبانی حاکمیت تاریخی، حقوقی و سیاسی بر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی»،  «دریاهای بسته و نیمه‌بسته»، «سیاست‌های کلان و جزایر خرد»، «مسئله نوروز، نقض تعهدات بین‌المللی و مسئولیت‌های ناشی از آن» و«تغییرات ناظر به مفهوم مسئولیت بین‌المللی دولتها» از جمله آثار او به شمار می‌آید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید