سفیر روسیه در لندن:

شرایط برای گذار به دنیای چند قطبی فراهم شده است

کدخبر: ۶۱۳۹۱۵
اقتصادنیوز: سفیر روسیه در انگلیس گفت: جهان با دور شدن از دوران پکس آمریکانا، حرکت خود به سمت نظم چند قطبی جدید را ادامه می دهد.
شرایط برای گذار به دنیای چند قطبی فراهم شده است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سفیر روسیه در انگلیس با بیان اینکه جهان از دوران «پکس آمریکانا» یا عصر موسوم به «صلح آمریکایی» دور شده، تصریح کرد که شرایط برای گذار به دنیای چند قطبی فراهم شده است.

اندره کلین در سخنانی که در تارنمای سفارت روسیه در لندن منتشر شد، گفت: جهان با دور شدن از دوران پکس آمریکانا، حرکت خود به سمت نظم چند قطبی جدید را ادامه می دهد.

وی افزود: کشورهای بیشتری استقلال خود را اعلام و با اطمینان از حاکمیت و منافع ملی‌شان دفاع می کنند. این تحول در اوراسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و منطقه خاورمیانه در حال وقوع است.

سفیر روسیه در لندن بر همین اساس تصریح کرد: شرایط برای گذار به دنیای چندقطبی واقعی بر اساس احترام متقابل به تنوع فرهنگی و تمدنی ایجاد شده است.

نظریه «پکس امریکانا»، این ادعا را مطرح می‌کند که قدرت دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی آمریکا طی چندین دهه گذشته پس از جنگ جهانی دوم، مانع از وقوع جنگ جهانی دیگری شده است. اما کارشناسان معتقدند که ایالات متحده هیچ اقدام قابل توجهی را برای اثبات این ادعا که یک نیروی برقرارکننده ثبات است، صورت نداده است.

چندی پیش ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد که این کشور، «راه کسانی را که امروز ادعای سلطه بر جهان و انحصار آنها را دارند مسدود کرده است.»

وی با بیان اینکه روسیه اکنون در خط مقدم ایجاد نظم جهانی عادلانه تر است، ‌ افزود: ما اکنون برای آزادی نه تنها روسیه، بلکه برای تمام جهان مبارزه می کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی