ایروان زیره ذربین باکو/ استقبال جمهوری آذربایجان از سیگنال مثبت ارمنستان

کدخبر: ۶۱۷۹۵۶
اقتصادنیوز : وزیر خارجه جمهوری آذربایجان امروز گفت که به دقت سخنان سیاسی ارمنستان را دنبال می کنیم و پیام‌های مثبت خاصی را دریافت کرده‌ایم.
ایروان زیره ذربین باکو/ استقبال جمهوری آذربایجان از سیگنال مثبت ارمنستان

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،  «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در مصاحبه با تلویزیون این کشور ضمن اعلام این مطلب گفت: با این حال صرف نظر از این که این پیام ها تا چه اندازه مهم است، مهم تر آن این است که آنها به طور واقعی تبدیل به عمل شوند.

بایراموف گفت: ما در پایان ماه نوامبر، بسته پیشنهاد دیگری را درباره توافق صلح از سوی طرف ارمنستانی دریافت کردیم. ظرف یک ماه، بسته پیشنهادی ما به طرف ارمنی بازگردانده شد و این روند ادامه دارد.

خبر مرتبط
نشست تهران و باکو درباره برگزاری دادگاه حادثه حمله به سفارت آذربایجان

اقتصادنیوز : دادستان های کل جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نشستی بر خط ضمن بررسی آخرین توافقات و همکاری های حقوقی و قضایی دو جانبه، روند پیگیری دستگاه قضایی ایران درباره حادثه تلخ حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و عامل آن را مرور کردند.

در نتیجه مذاکرات بین ریاست جمهوری آذربایجان و دفتر نخست وزیر ارمنستان در ۷ دسامبر ۲۰۲۳ توافقی با استناد بر اصول انسان دوستانه و به عنوان گامی برای اعتماد متقابل توافقی درباره آزادی ۳۲ نظامی ارمنی از سوی جمهوری آذربایجان و آزادی دو نظامی آذربایجانی از سوی ارمنستان بدست آمد.

پس از بررسی وضعیت سلامتی نظامیان ارمنی توسط کمیته بین المللی صلیب سرخ، طبق توافقنامه مربوطه، انتقال متقابل سربازان در ۱۳ دسامبر ۲۰۲۳ و در بخشی از مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان انجام شد.

به گزارش ایرنا، حکمت حاجی اف، مشاور ارشد سیاست خارجی رئیس جمهور آذربایجان ماه گذشته در کنفرانس در لندن گفت، کشورش هیچ مانع جدی برای تضمین یک معاهده صلح پایدار با ارمنستان نمی‌بیند و معتقد است که مساله تعیین مرزهای آنها می‌تواند به طور جداگانه حل شود.

وی افزود: جنگ ۳۵ ساله به پایان رسیده است و استراتژی آذربایجان رسیدن به صلح است که نیاز به مشارکت دوطرفه دارد.

آذربایجان و ارمنستان در ۳۰ سال گذشته بر سر مالکیت منطقه کوهستانی قره باغ اختلافات عمیقی داشتند ولی اوایل این ماه طی تبادل اسرا بیانیه مشترکی مبنی بر عادی‌سازی روابط صادر کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید