سودای اسرائیل

پس‌لرزه‌های حمله خونین اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق/ آیا انتقام سخت در راه است؟

کدخبر: ۶۳۷۸۵۲
اقتصادنیوز: پس از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق گمانه زنی ها در باب پاسخ احتمالی ایران به این تهاجم و هدف تل آویو از چنین ماجراجویی افزایش یافته است.
پس‌لرزه‌های حمله خونین اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق/ آیا انتقام سخت در راه است؟

به گزارش اقتصادنیوز، هفت تن از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (از جمله دو فرمانده ارشد) در حمله رژیم اسرائیل به سوریه به شهادت رسیدند. برای این حمله پس لرزه هایی پیش بینی می‌شود زیرا علاوه بر فرماندهان ارشد، یکی از اماکن دیپلماتیک ایران در دمشق هدف قرار گرفت.

جمهوری اسلامی ایران در نخستین گام خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شد، همزمان امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز در واکنش به این حمله تهاجمی، اعلام کرد که تهران پیام مهمی را برای آمریکا ارسال کرده و تاکید داشته که واشنگتن باید پاسخگو باشد.

براساس اطلاعات منتشر شده در جریان این حمله خونین، محمد رضا زاهدی، فرمانده ارشد سپاه قدس به شهادت رسیده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با انتشار بیانیه‌ای به شهادت رسیدن 6 «مستشار نظامی» دیگر را نیز تأیید کرد. محمدهادی حاج رحیمی معاون شهید زاهدی نیز یکی از شهدا است.

پس لرزه ها

تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که فیصل مقداد، دیپلمات ارشد سوریه در حال تماس با همتای ایرانی خود امیرعبداللهیان از سفارت ایران در دمشق است. امیرعبداللهیان با بیان اینکه اسرائیل مسئول عواقب این اقدام است از جامعه جهانی خواست این حمله را محکوم کند.ساعاتی بعد، دیپلمات ارشد ایرانی گفت «پیام مهمی» به ایالات متحده در مورد این حمله تهاجمی ارسال شده و واشنگتن – به عنوان حامی اصلی تل آویو – باید « پاسخگو باشد». این پیام از طریق سفارت سوئیس در تهران مخابره شد.حسین اکبری سفیر ایران در سوریه به خبرنگاران گفت که اسرائیل "به قوانین بین المللی احترام نمی گذارد" او قول داد که در برابر این حمله تهاجمی "اقدام متقابل" انجام خواهد شد و "انتقام" در "زمان مناسب" گرفته می شود. به گفته اکبری، این نخستین باری بود که اسرائیل در اقدامی ماجراجویانه به خود اجازه داد تا ساختمان کنسولگری ایران را هدف قرار دهد. ایران همزمان در نامه ای خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، اعلام کرد که این حمله می تواند «به طور بالقوه آتش درگیری های بیشتری را با سایر کشورها شعله ور کند». تهران از شورای امنیت می خواهد که «این اقدام جنایتکارانه و حمله تروریستی غیرقابل توجیه انجام شده توسط رژیم اسرائیل را به شدیدترین وجه ممکن محکوم کند».

نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین این تهاجم را حمله به «اصل اساسی مصونیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی، همانطور که در کنوانسیون روابط دیپلماتیک 1961، کنوانسیون 1963 وین در مورد روابط کنسولی» آمده، توصیف کرد. همزمان وزارت امور خارجه قطر این حمله را به شدت محکوم کرد و آن را «نقض آشکار توافق‌نامه‌های بین‌المللی» خواند. عمان نیز حمله به کنسولگری ایران در دمشق را به چالش کشید و اعلام کرد که این حمله "نقض حاکمیت جمهوری عربی سوریه" است. مسقط بر لزوم توقف تنش در منطقه اصرار دارد و خواستار توقف تجاوز و همه اقداماتی است که امنیت و ثبات را به خطر می اندازد.ساعاتی پس از این حمله، وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد ولید الخریجی معاون وزیر امور خارجه این کشور با علیرضا عنایتی سفیر ایران در ریاض دیدار کرده است. در بیانیه آمده است که این دو مقام سیاسی در مورد "روابط دوجانبه و موضوعات برجسته مورد علاقه مشترک گفتگو کردند." با این حال هیچ اشاره ای به بمباران دمشق نشد. در ساعات اولیه 2 آوریل به وقت محلی، پادشاهی عربستان حمله به کنسولگری ایران را محکوم کرد.در میان متحدان منطقه‌ای ایران، محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن، این حمله را "تلاش ناامیدانه" اسرائیل برای رسیدن به تصویر پیروزی خواند.

im-944034

سودای تل‌آویو

حسن هانی زاده تحلیلگر مسائل منطقه ای در پاسخ به سوالی در باب این که آیا اسرائیل می خواهد ایران را درگیر جنگ کند، پاسخ داد که تهران می بایست از هرگونه اقدام نظامی عجولانه بپرهیزد.هانی زاده استدلال کرد که حمله به کنسولگری ایران در دمشق موجب شده تا افکار عمومی ایران بیش از هر زمان دیگر علیه اسرائیل متمرکز شود. او همچنین تاکید داشت که تل آویو به دلیل ناامیدی و عدم پیشرفت در غزه به دنبال جذب قدرت های منطقه ای و جهانی و وارد کردن این گروه از بازیگران به یک جنگ گسترده تر است.در همین حال، برخی ناظران خاطرنشان کردند که حمله به دمشق ساعاتی پس از آن بود که یک پایگاه دریایی در شهر ایلات در جنوب سرزمین های اشغالی هدف حمله پهپادی قرار گرفت.ارتش اسرائیل مدعی شد که این پایگاه توسط یک هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) که از عراق پرتاب شده بود مورد هدف قرار گرفت.مسئولیت این حمله را جریان «مقاومت اسلامی در عراق» بر عهده گرفت. این گروه پیشتر مسئولیت حملات به پایگاه های ایالات متحده در منطقه را بر عهده گرفته بود.

حمله تهاجمی به کنسولگری ایران در دمشق در پی سفر اخیر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، و زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین (PIJ) به تهران صورت گرفت. ناظران با اشاره به ماجراجویی های اسرائیل در سوریه، اعلام کردند که فارغ از حملات تهاجمی گاه و بیگاه اسرائیل به مواضع جریان مقاومت در سوریه، حمله به کنسولگری ایران در دمشق اولین حمله مستقیم به نهادی است که ایران آن را خاک خود می‌داند.از زمان آغاز جنگ غزه، «محور مقاومت» رویاروی اسرائیل قرار دارد. این گروه نه تنها مواضع اسرائیل بلکه پایگاه های نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را نیز هدف قرار داده اند. در این میان انصار الله یمن نیز کشتی‌های دریایی متهم به مشارکت با اسرائیل را هدف قرار می دهند و اعلام کردند که حملات تا پایان عملیات نظامی اسرائیل در غزه ادامه خواهد داشت.

ed7449bf-b4a6-40d0-9ed1-6707c049e967_202404715694

پای آمریکا در میان است؟

در شرایط کنونی مشخص نیست که آیا ایالات متحده از حمله به کنسولگری ایران خبر داشته است یا نه. اسکای نیوز عربی به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده، گزارش داد که واشنگتن از این حمله با خبر بوده است.

در همین راستا گروهی از ناظران بر این باورند که حمله اخیر به کنسولگری ایران در دمشق سابقه خطرناکی ایجاد می کند، بالاخص آن که این اولین حمله اسرائیل به یک نمایندگی دیپلماتیک ایران است. ایران با استناد به کنوانسیون‌های حمایت از نمایندگی‌های دیپلماتیک، خواهان محکومیت شدید این حملات شد و همزمان فعل و انفعال های ایالات متحده و اروپا را رصد می کند. در این میان هستند گروهی که می گویند از آنجایی که مقام های رسمی ایران فعلا در باب انتقام صحبتی نکرده اند، این احتمال وجود دارد که گزینه اقدام نظامی فعلا روی میز نباشد.ایران بارها تاکید کرده که اسرائیل به دنبال گسترش جنگ غزه برای منحرف کردن توجهات از محدوده ساحلی فلسطین است. در این راستا، تهران نمی خواهد بهانه ای برای رویارویی مستقیم تل آویو فراهم کند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید