در یک نظرسنجی مطرح شد

تهرانی‌ها با چقدرحقوق مترو سوار نمی‌شوند؟ مردم کدام محلات خواهان توسعه بزرگراه‌ها هستند؟

کدخبر: ۳۸۴۸۸۲
اقتصادنیوز : کاهش آلودگی هوا و افزایش ظرفیت شبکه حمل‌و‌نقل عمومی دو خواسته اصلی بسیاری از شهروندان پایتخت در سال‌های اخیر از مدیران شهری بوده است. نتایج تازه‌ترین نظرسنجی درحوزه عملکرد ترافیکی شهرداری تهران نشان می‌دهد ، نزدیک به نیمی از افراد مورد پرسش احساس می کنند وضعیت حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا در دو سال اخیر بدتر شده است .
تهرانی‌ها با چقدرحقوق مترو سوار نمی‌شوند؟ مردم کدام محلات خواهان توسعه بزرگراه‌ها هستند؟

به گزارش اقتصادنیوز ،  براساس نظرسنجی جدید مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) از  شهروندان تهرانی ،  40.6 درصد از پاسخگویان برای تردد درون شهری از خودروی شخصی و 23.6 درصد از مترو استفاده می‌کنند. 64 درصد از پاسخگویان از طرح دوچرخه‌های بی‌دود مطلع بودند و 8.1درصد آن‌ها از این دوچرخه‌ها استفاده کردند.

آگاهی از پویش سه شنبه های بدون خودرو

براساس این نظرسنجی 43.3 درصد از افراد از پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو مطلع بودند و 13 درصد آنان در این پویش شرکت می‌کنند، همچنین 43.3  درصد از افراد از نوسازی تاکسی‌های فرسوده و 40.7درصد از تکمیل شبکه معابر بزرگراهی مطلع بودند.41.9  درصد استفاده‌کنندگان از مترو معتقدند ظرفیت مسافرگیری مترو و فاصله حرکت قطارها بهتر شده است.

 50.3 درصد از کسانی که از اتوبوس‌های BRT استفاده می‌کنند معتقدند کیفیت‌ این اتوبوس‌ها بهتر شده است.از دیگر یافته‌های این نظرسنجی می‌توان به بررسی کیفیت تاکسی‌های درون شهری اشاره کرد که 39.9 درصد از کسانی که از تاکسی‌های درون شهری استفاده می‌کنند معتقدند کیفیت تاکسی‌ها بهتر شده است.

رضایت این شهروندان از ناوگان تاکسیرانی در حالی است که در این مدت روند نوسازی تاکسی های فرسوده متوقف شده و تعداد تاکسی‌های فرسوده در شهر افزوده شده است .

4 (13)

 همچنین  از نظر43.8درصد از افراد ترافیک شهر تهران سنبت به زمان مشابه در سال گذشته افزایش پیدا کرده است. همچنین از نظر 45.2 درصد از افراد آلودگی هوای شهر تهران نسبت به زمان مشابه در سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است.

60.05درصد از افراد عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران را متوسط و بهتر از متوسط ارزیابی کردند.

55.7 درصد از افراد عملکرد شهرداری تهران را در حوزه ترافیک و حمل و نقل عمومی متوسط و بهتر از متوسط ارزیابی کردند، مهم‌ترین انتظار شهروندان از حوزه حمل و نقل توسعه خطوط مترو و 36.2 درصد افزایش تعداد اتوبوس‌ها 25 درصد و 15.8 خواهان گسترش اتوبان‌ها هستند.

 

5 (7)

 افزایش سهم خودروهای شخصی از ترددهای روزانه

از میان هزار و بیست و هشت نفر افراد بالای 18 سال ساکن تهران که در این نظرسنجی که در آذر ماه امسال انجام شده شرکت کرده اند در پاسخ به این پرسش که شما برای تردد درون شهری بیشتر از کدام وسیله استفاده می‌کنید پاسخ داده‌اند 40.6 درصد از خودروی شخصی، 23.6درصد از مترو، 12.6درصد از اتوبوس، 9.8درصد از آژانس یا تاکسی‌های آنلاین استفاده می‌کنند همچنین 5.4 از موتور سیکلت و3.2 درصد از تاکسی استفاده می‌کردند، همچنین در پاسخ به این پرسش که شهرداری تهران برای بهبود حمل و نقل عمومی و نیز معابر و فضاهای شهری چه اقداماتی انجام داده و آیا از این اقدامات اطلاع دارید 61.1درصد از پاسخگویان از طرح دوچرخه‌های اشتراکی بی دود اطلاع داشتند. 43.4از نوسازی بیش از 10 هزار خودروی فرسوده تاکسی آگاه بودند و 43.3از پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو، همچنین 40.7درصد از تکمیل شبکه معابر بزرگراهی شهر تهران مانند احداث زیرگذر کوی نصر و تونل آرش اسفندیار اطلاع داشتند.

 72 درصد پاسخگویان در مواجهه با این پرسش که آیا در پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو شرکت می‌کنند گفته‌اند که در این پویش شرکت نمی‌کنند و 13 بیان کرده‌اند که در آن شرکت کرده‌اند. افراد دارای تحصیلات دانشگاهی و مردان بیش از زنان در این پویش مشارکت کرده‌اند.

2 (41)

زنان موافق بازگشت اتوبوس های برقی

همچنین 8.1 درصد پاسخگویان برای تردد از بی‌دود در سطح شهر استفاده کردند، در این نظرسنجی از شهروندان پرسیده شده آیا با ایجاد خطوط اتوبوس برقی برای تردد در تهران موافق هستند که 86.9  درصد از پاسخگویان موافق بوده و 12.3 درصد مخالف ایجاد خطوط برقی بودند، زنان بیش از مردان موافق ایجاد خط اتوبوس برقی هستند.

یکی دیگر از مواردی که در این نظرسنجی به آن تأکید شده کیفیت مترو از نظر ظرفیت مسافرگیری و فاصله حرکت قطارها در یکی دو سال گذشته است که 41.9 درصد استفاده‌کنندگان از متروی تهران معتقد بودند که کیفیت مترو از نظر ظرفیت مسافرگیری و فاصله حرکت قطارها در یکی دو سال گذشته بهتر شده است.

 نکته قابل تأمل آنکه مدیران شهری در یکی دو سال اخیر با بحران ناوگان و فرسودگی روبرو هستند و مشخص نیست چرا مسافران معتقدند کیفیت مترو نسبت به سال‌های پیش بهتر شده است، این موضوع درخصوص اتوبوس‌های BRT نیز نمود دارد یعنی در دو سال اخیر وضعیت ناوگان اتوبوسرانی در بدترین حالت ممکن خود بوده اما نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که استفاده‌کنندگان معتقدند کیفیت این اتوبوس‌ها بهتر شده در این نظرسنجی از شهروندان تهران پرسیده شده به نظر شما کیفیت اتوبوس‌های BRT در یکی دو سال گذشته چه تغییری کرده است که 50.3درصد کیفیت این اتوبوس‌ها را در یکی دو سال گذشته بهتر توصیف کردند و از نظر14.2 کیفیت آن‌ها بدتر شده است، افراد بالای 50 سال بیشتر به بهتر شدن کیفیت اتوبوس‌های BRT اشاره کردند.

3 (19)

 همچنین 39.9 درصد کسانی که از تاکسی استفاده می‌کنند کیفیت تاکسی‌های درون شهری را در یکی دو سال گذشته بهتر توصیف کردند و تنها 14.7معتقدند که کیفیت تاکسی‌ها بدتر شده است.

شهروندان بی آر تی را با اتوبوس های بخش خصوصی مقایسه می کنند 

محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره این بخش از نتایج این نظر سنجی به اقتصادنیوز می گوید :‌این رضایت می تواند نتیجه مقایسه اتوبوس های بی آر تی با اتوبوس های فرسوده بخش خصوصی باشد .

این اتوبوس های تندرو در خط ویژه تردد می کنند و مسافران کمتر وقت خود را در ترافیک می گذرانند ،در خصوص مترو نیز در این مدت  علیرغم تبلغات منفی صورت گرفته ،افتتاح ایستگاه داشته‌ایم وایستگاه های افتتاح شده هم از کیفیت بیشتری برخوردار است .

او ادامه می دهد : ایستگاه هایی که در حال حاضر بهره برداری می شود مشکلات ایستگاه های گذشته مانند کمبود هواکش و... را ندارند . همچنین به دلیل کرونا تعداد مسافران مترو نصف شده است و تراکم در بیشتر ایستگاه ها کاهش پیدا کرده است .

به گفته او ، مردم دیگر فشار و تراکم گذشته را درواگن ها تجربه نمی کنند ،هرچند ما همچنان با کمبود جدی واگن مترو رو به رو هستیم . اما در وضعیت کرونایی فشار و تعداد بالای مسافر تنها در برخی از ایستگاه ها و در پیک مسافر رخ می دهد که می تواند در سطح رضایت مندی مسافران اثر گذار باشد .

1 (42)

ترافیک تهران افزایش داشته است

شهروندان تهرانی در برابر این پرسش که وضعیت ترافیکی شهر تهران نسبت به زمان مشابه در سال‌های گذشته چه تغییری کرده43.8 درصدشان گفته‌اند وضعیت ترافیک نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است26.2 درصد گفته‌اند کاهش یافته و 26.9 درصد گفته‌اند تغییر نکرده است.

همچنین 45.2 درصد از پاسخگویان وضعیت آلودگی هوا را نسبت به سال‌های گذشته افزایشی توصیف کرده و ساکنان مناطق توسعه یافته بیش از سایر مناطق معتقدند آلودگی هوا افزایش یافته است.

مردم کدام محلات خواهان توسعه بزرگراه‌ها هستند 

ارزیابی کلی شهروندان تهران نسبت به عملکرد شهرداری در حوزه حمل و نقل و ترافیک طی دو سال اخیر اینگونه بوده که39.6درصد از پاسخگویان عملکرد شهرداری را ضعیف یا خیلی ضعیف ارزیابی کرده، 37.05درصد متوسط و تنها 18 درصد خوب یا خیلی خوب ارزیابی کرده‌اند. انتظارات تهرانی‌ها در این حوزه بیشتر درخصوص توسعه خصوص مترو است 36.2 درصد پاسخگویان درخواست توسعه خطوط مترو 25 درصد افزایش تعداد اتوبوس‌ها،15.8درصد گسترش اتوبان‌ها و معابر سواره و10.1درصد توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری را انتظار داشتند که ساکنین مناطق توسعه‌یافته تهران بیش از سایر مناطق درخواست تکمیل شبکه معابر را داشته و ساکنان این مناطق بیشتر از عملکرد شهرداری در این حوزه ناراضی بوده و آن را ضعیف ارزیابی کردند، رضایت از ناوگان حمل و نقل عمومی توسط ساکنان این مناطق ضعیف ارزیابی شده و از وضعیت آلودگی هوا نیز ناراضی بوده و آن را نسبت به سال‌های گذشته افزایشی توصیف کرده‌اند.

همچنین مردان بیش از زنان درخواست گسترش اتوبان‌ها و معابر سواره و توسعه خطوط مترو را درخواست داشته، همچنین زنان بیشتر از مردان از اتوبوس و تاکسی‌های آنلاین استفاده می‌کردند، مردان بیشتر از زنان از دوچرخه بی‌دود استفاده کرده و مردان بیشتر از زنان از پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو شرکت کردند.

16355877_6

با چقدرحقوق سوار مترو نمی شویم

در این نظرسنجی مقایسه نوع تردد براساس سرانه هزینه نیز انجام شده است که مشخص شده کسانی که سرانه هزینه ماهانه آن‌ها در ماه بیش از 3 میلیون تومان است به نسبت از دیگران بیشتر از وسیله شخصی برای تردد درون شهری استفاده می‌کنند در مقابل کسانی که سرانه هزینه ماهانه آنها کمتر از 1 میلیون تومان است بیشتر از مترو و اتوبوس برای تردد درون شهری استفاده می‌کنند. همچنین تحصیلات افرادی که به این نظرسنجی پاسخ دادند مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بیشتر از سایرین از شهرداری انتظار دارند خطوط مترو افزایش پیدا کرده و مسیرهای دوچرخه توسعه یابد، این افراد در پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو بیشتر شرکت کرده‌اند درخصوص ترافیک و آلودگی هوا نیز معتقدند که طی چند سال اخیر این دو معظل نسبت به گذشته افزایش داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید