آخرین شنیده‌ها از لایحه بودجه 1400 پایتخت

پیش‌بینی افزایش شدید عوارض ساختمانی

کدخبر: ۳۸۷۰۸۷
اقتصادنیوز: روز یکشنبه هفته آینده، لایحه بودجه سال 1400 شهری تهران به شورای شهر ارائه می شود. براساس شنیده ها، لایحه بودجه سال آینده دو سطحی تعریف شده و رقم حداقلی پیشنهادی 42 هزار و 200 میلیارد تومان و بالاترین رقم احتمالا نزدیک به 55 هزار میلیارد تومان خواهد بود.
پیش‌بینی افزایش شدید عوارض ساختمانی

به گزارش اقتصادنیوز ، شهرداری تهران آخرین لایحه بودجه خود در دوره پنجم مدیریت شهری را یکشنبه، پنجم بهمن ماه با تاخیر همیشگی به شورای شهر تهران ارائه می‌کند. اما امسال بودجه شهرداری با بودجه سال‌های گذشته متفاوت است و تبصره های بودجه که در سال های گذشته عدد مشخصی نداشتند در لایحه، آورده شده است.

بنابراین احتمال جهش بالای بودجه شهرداری تهران وجود دارد. بودجه امسال شهرداری تهران، بیش از 30 هزار میلیارد تومان بود که براساس شنیده ها این رقم در دو سطح تعریف شده است.

کف رقم پیش بینی شده 42 هزار میلیارد و سقف آن نزدیک به 55 هزار میلیارد تومان است. در حالیکه شهرداری تاکنون تنها 61 درصد بخش نقد بودجه سال 99  و در بخش غیرنقد نیز نزدیک به 19 درصد را محقق کرده است، تحقق این بودجه در سال آینده با توجه به شرایط اقتصادی کمی دشوار به نظر می‌رسد.

دلیل افزایش بودجه سال 1400 چیست ؟

 درحالی که بودجه امسال شهرداری تهران محقق نشده است ،دلیل افزایش بودجه سال آینده شهرداری چیست ؟ محسن هاشمی ،رئیس شورای شهر تهران  می گوید : «جدیدا بخشنامه‌ای از سوی استانداری یا فرمانداری داده شده است که تبصره‌های بودجه هم باید عدد داشته باشد. در گذشته وقتی تبصره‌ای داشتیم، می‌گفتیم شهرداری موظف است کاری را انجام دهد اما نمی‌گفتیم چقدر بودجه هزینه کند. اکنون بخشنامه کردند که تبصره‌ها هم باید عدد داشته باشد در نتیجه وقتی بودجه را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم عدد بالا رفته است ولی در اصل همپوشانی وجود دارد و باید همپوشانی را چک کرد تا متوجه شد که عدد بودجه چقدر است.»

وی تاکید کرد: «همچنین وقتی در موضوعی همچون واگن تبصره گذاشته می‌شود، در بودجه معاونت حمل و نقل نیز درباره واگن بودجه تعیین شده است که عدد بالا می‌رود اما در اصل همپوشانی است که اگر کم شود عدد بودجه پایین می‌آید. بنابراین همپوشانی جدیدی است که برای تبصره‌های بودجه رخ داده است.»

156931709

نرخ عوارض ساختمانی واقعی می شود ؟

آنطور که شنیده شده شهرداری در لایحه پیشنهادی قصد دارد از طریق واقعی سازی عوارض ساختمان، بخش درآمدی بودجه را محقق کند. عوارض ساختمانی حدود دو درصد از هزینه های ساخت وساز را شامل می شود که برخی مدیران شهری معتقدند این رقم پائین است و سازندگان باید متناسب با  سودی که از این بازار می برند، عوارض پرداخت کرده تا صرف فعالیت های عمرانی به نفع شهر شود.

اما سازندگان چندان با این نگاه موافق نیستند و معتقدند سهم عوارض ساختمانی از هزینه ها بیش از دو درصد است و براساس نوع کاربری نیز افزایش پیدا می کند.

به اعتقاد آنها بار روانی افزایش نامتعارف عوارض می تواند در بازار مسکن تاثیرگذار باشد.

محمدمهدی مافی یکی از فعالان بازار ساخت وساز عنوان می کند: شهرداری به جای افزایش عوارض ساختمانی باید عوارض نوسازی را افزایش دهد که یک درآمد پایدار محسوب می شود. به گفته او افزایش عوارض ساختمانی یک درآمد ناپایدار است که به عنوان شهرفروشی از آن یاد می شود اما عوارض نوسازی که هرساله اخذ می شود یک درآمد پایدار و سالم است که هم حمایت از اقشار آسیب پذیر است و هم در اداره شهر و تامین هزینه ها می تواند به مدیریت شهری کمک کند.

در عین حال یکی از فعالان بازار ساخت وساز در محدوده شرق تهران معتقد است سهم عوارض ساختمانی از مجموع هزینه های ساخت وساز متفاوت است و وابسته به تصمیم شهرداری هر منطقه تغییر می کند و به نوعی اعمال سلیقه در تعیین نرخ عوارض ساختمانی وجود دارد. به گفته او سال گذشته نیز اعلام شد نرخ عوارض براساس مناطق متفاوت است و مناطق کم برخوردار نسبت به مناطق شمالی تهران عوارض کمتری پرداخت می کنند اما این ظاهر قضیه بود و در باطن اتفاق دیگری افتاد. هر منطقه براساس نیاز و کسری بودجه ای که داشت نرخ عوارض را محاسبه و اعلام کرد. برخی از مناطق اجازه اضافه طبقه، کنسول، پوشاندن نورگیر برای تشویق سازندگان داده می شد اما در برخی دیگر از شهرداری های مناطق محدودیت وجود داشت.

وی عنوان می کند در حال حاضر نرخ عوارض ساختمانی بالا است تا آنجاکه برخی از سازندگان معتقدند با اتمام پروژه های ساختمانی دیگر از این حرفه خداحافظی می کنند.هر چند این اعتراض ها و سخنان تاثیری در تصمیم مدیران شهری نخواهد گذاشت.

61556942

پیشنهاد شهرداری برای افزایش عوارض ساختمانی چیست؟

هنوز جزئیات لایحه بودجه 1400 مشخص نیست اما یکی از مدیران شهری در خصوص نحوه محاسبه عوارض ساختمانی در سال آینده می گوید: پیشنهاد ما افزایش متناسب با میزان افزایش قیمت زمین و مسکن است تا به این صورت نسبت عوارض از هزینه های ساخت وساز برقرار شود.

براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی، متوسط قیمت  هر مترمربع واحد مسکونی  در 9 ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل 74 درصد افزایش داشته است . 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید