مهم ترین نگرانی در ایران درباره ویروس جهش یافته

5+1 روش علیه طغیان کرونای انگلیسی از زبان دکتر مردانی

کدخبر: ۳۹۳۳۰۴
«مسعود مردانی» عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا به «پنج به اضافه یک روش» برای مقابله با ویروس کرونای انگلیسی اشاره می‌کند، یعنی 5 اصل پیشگیری از کرونا به اضافه اعمال محدودیت‌های بیشتر.
5+1 روش علیه طغیان کرونای انگلیسی از زبان دکتر مردانی

به گزارش اقتصادنیوز، بعد از اعمال محدودیت‌های شدید در کشور که سبب شد تا رنگ کرونایی بیشتر شهرها از نارنجی و قرمز به آبی درآید، انتظار می رفت این روند ادامه پیدا کند و موارد بیماری کمتر شود، اما طی روزهای اخیر، وضعیت ۹ تا ۱۰ شهر استان خوزستان قرمز ‌شد و این شاید به معنای طغیان دوباره این بیماری در کشور باشد. 

برخی از اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا معتقدند که ما  در شروع این طغیان هستیم و اگر هشدارهایی که داده می‌شود جدی گرفته نشود، با پیک چهارم شیوع ویروس کرونا مواجه خواهیم شد.

نگرانی از سفرهای نوروزی در کرونا

آنچه تصمیم‌گیران این حوزه را نگران‌تر کرده است، نزدیک بودن تعطیلات نوروز و سفرهای آن ایام است. بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در این ایام می‌تواند دوباره بیمارستان‌ها را پر از بیماران بدحال کند. این نگرانی وقتی بیشتر می‌شود که خبرها حکایت از افزایش ابتلا به ویروس جهش‌یافته دارد که به نام ویروس انگلیسی معروف‌تر است... ویروسی که گفته «مسعود مردانی» عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، از قدرت سرایت بیشتری برخوردار است و حدود ۷۰درصد بیشتر از کرونای قبلی قابلیت انتقال و مبتلا کردن افراد جامعه را دارد.

علائم ابتلا به ویروس انگلیسی

به گفته دکتر مردانی، علائم فرد مبتلا به  ویروس انگلیسی، نسبت با نوع قبلی آن ممکن است کمی شدت بیشتری داشته باشد اما تفاوت مهمی که دارد این است که این ویروس بیشتر تمایل دارد گروه‌های زیر بیست سال را گرفتار کند. 

نکته دیگری که او به آن تأکید می‌کند کشنده‌‌تر بودن نسخه انگلیسی کروناست، در حالی که قبلا طور دیگری به گوش می‌رسید؛ «قبلاً فکر می‌کردیم که میزان مرگ‌ومیر این ویروس جهش‌یافته با کرونای معمولی فرقی ندارد، اما امروزه با توجه به تحقیقات جدید متوجه شدیم که مرگ‌ومیر کرونای انگلیسی از نوع معمولی آن بیشتر است!»

اما این ویروس چه زمانی به ایران وارد شد؟  قبل از این که نام ویروس انگلیسی در ایران مطرح شود، در اظهار نظرهای برخی از مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌دیدیم که می‌گفتند تعداد مبتلایان کودک و نوجوان ما افزایش پیدا کرده است. با توجه به این که مشخص شده ویروس جهش یافته، بیشتر گروه‌های سنتی 5 تا 17 سال را درگیر می‌کند، آیا می‌توان به این نتیجه رسید که ما از آن زمان درگیر ویروس انگلیسی بوده‌ایم اما نمی‌دانستیم؟

عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در پاسخ به این پرسش، به اقتصادنیوز می‌گوید: انگلستان از شهریور ماه متوجه احتمال بروز گونه‌های جهش یافته شد و تا زمانی که آن را تایید و به دنیا اعلام کرد، حدود 2 و نیم ماه طول کشید. 

روش تشخیص ویروس کرونای انگلیسی

او در ادامه با اشاره به فرآیند تشخیص ویروس جدید می‌گوید: انجام تست فیلوژنتیک هزینه‌بر است، نیروی متخصص و آزمایشگاه رفرانس می‌خواهد و زمان بر است. گاه دو تا سه هفته برای تشخیص نوع ویروس زمان لازم است...

مردانی در ادامه تأکید می‌کند: البته لزومی هم ندارد که همه مبتلایان به کرونا نوع ویروس‌شان مشخص شود، زیرا درمان آنها فرقی ندارد ضمن آن که روش‌های پیشگیری آنها مشابه است و درمان خاصی هم ندارند اما با این وجود، ولی از لحاظ مطالعات اپیدمیلوژی، و برای آن که ما بدانیم در چه وضعیتی قرار داریم، باید در مواردی که مشکوک هستیم، این بررسی‌ها انجام شود. 

او ادامه می‌دهد: کودکان و نوجوانان هم مبتلا به ویروس کرونا می‌شوند ولی در کرونای معمولی، کم‌تر از کرونای جهش یافته به این ویروس مبتلا شده‌اند. این که بخواهیم مبنای ورود کرونای انگلیسی را بدون شواهد آزمایشگاهی افزایش این بیماران بدانیم بسیار مشکل است.

مردانی تاکید می کند: دو سه هفته پیش می گفتند مرگ و میر ویروس انگلیسی با کرونای معمولی یکی است اما آخرین مطالعه‌ای که نتایج‌اش منتشر شده نشان می‌دهد مرگ و میر آن هم  از کرونای معمولی بیشتر است اما این گونه نیست که هر کس مبتلا به کرونای انگلیسی شد فوری می‌میرد. مرگ و میر ناشی از ویروس جهش یافته مختصری بالاتر است. 

دکتر مردانی

روش های مقابله با کرونای انگلیسی

او به «پنج به اضافه یک روش» برای مقابله با ویروس کرونای انگلیسی اشاره می کند، یعنی همان 5 اصل گذشته برای پیشگیری از کرونا به اضافه اعمال محدودیت‌های بیشتر. 

مردانی توضیح می‌دهد: باید محدودیت‌های بیشتری اعمال شود، مردم نیز محتاطانه‌تر رفتار کنند واز دورهمی‌ها و مسافرت‌های غیرضروری و دید و بازدید و رفتن به مراکز خرید به جز موارد  ضروری خودداری کنند و اگر انجام می دهند با احتیاط زیادی همراه باشد .  

او با اشاره به این که پیشگیری از کرونا معمولی با کرونای جهش یافته مشابه هم است می‌گوید: شست و شوی دست، فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک از منزل تا منزل، پرهیز از سفرهای غیر ضروری و عدم شرکت در تجمعات و مهمانی‌ها همان 5 اصلی است که برای پیشگیری توصیه می‌شود. 

مردانی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص این که احتمال طغیان ویروس همانند اواخر خرداد و اوایل تیر در کشور وجود دارد، می‌گوید: ممکن است بستگی به رفتارهای مردم و تصمیم  مسئولان در ایجاد محدودیت‌ها دارد. این طور نیست که تنها مشکل از مردم یا تنها مشکل از مسئولان باشد، برای اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت تردد ماشین‌ها در جاده‌های بین شهری تا شهریور ماه یک تصمیم قاطع گرفته نشد. اما وقتی این محدودیت‌ها اعمال شد، دیدیم که چه تأثیری بر کاهش آمارها داشت... 

این متخصص بیماری‌های عفونی درخصوص این که چه زمانی تأثیر واکسیناسیون را خواهیم دید، می‌گوید: معمولا از3 تا 4 هفته پس از تزریق واکسن در بدن فرد آنتی بادی ایجاد می‌شود و تأثیر آن در جامعه پس از واکسیناسیون سراسری در سال آینده خواهیم دید. 

او در پایان با تأکید مجدد به این که در برخورد با اپیدمی کووید19 نباید فقط مردم یا مسئولان را مقصر دانست گفت: باید همه دست به دست دهند تا با استفاده از تجربه‌هایی که در این ماه‌ها در مقابله با کرونا به دست آورده‌ایم، بتوانیم ازاین وضعیت عبور کنیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید